Autisme bij baby's

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Beertje09, 16 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Noatje: o, OK, :) Mooi :)

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Een collega van mij heeft een dochter met Pdd, en ook beperkte cognitieve mogelijkheden.
    Wij werken in het speciaal onderwijs, dus dan weet je wel hoe moeilijk het kan worden.
    Bij haar dochter wist ze altijd dat er iets mee was, al zou je dat misschien niet hebben als je niet veel met kinderen omgaat. Zij was heel laat (echt extreem) in de ontwikkeling.

Ik heb ook in het cluster4 onderwijs gewerkt en zag daar veel autistische kinderen. Ik maak me er niet zo druk om. Ik heb altijd veel kinderen met beperkingen gezien, maar ik heb ook gezien dat ze hun kansen grepen en ik denk dat het flink aantal het wel gaan redden. Is ook vaak dankzij de lieve omgeving en zorg van de ouders.
    Het lijkt me aan de ene kant een klap als je kind autistisch is, maar aan de andere kant, ik ben sociaal gezien ook niet perfect ontwikkelt en heb ook zo mijn angsten.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Maar is het dan niet zo dat baby's/kinderen met autisme zich later ontwikkelen dan bijvoorbeeld een gemiddeld kind/baby?
    Bijvoorbeeld met praten, lopen, kruipen, rollen etc.? Of heeft dat er helemaal niks mee te maken.

Jenny MC Carthy was een tijdje geleden bij Oprah, ze schrijft dat ze haar autistisch zoontje heeft genezen met een of ander dieet??????? Ze vertelde dat haar zoontje haar voor het eerst heeft geknuffeld en heeft gelachen tegen haar. Lachen kinderen met autisme dan helemaal niet???

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

#24 melloncollie, 19 jul 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2009
    Nogmaals elke kind is anders, met of zonder autisme. Sommigen lachen wel uit zichzelf, anderen doen daar weer wat langer over. Het is ook een kunst om op de kleine dingetjes te letten; de uitingen van liefde.
    Bij kinderen met autisme zie je vaak een discrepantie; d.w.z. ze zijn bijvoorbeeld erg goed in wiskunde en slecht in taal of v.v. Sommigen zullen motorisch meer vaardig zijn, waar de meesten motorisch toch minder vaardig zijn. Sommigen zijn daarbij weer hoogbegaafd. Laat kruipen, praten, etc. hoeft trouwens niet op een verstandelijke beperking naast autisme te duiden. Omdat autisten moeite hebben met communiceren, begrijpen ze soms niet wat ze moeten doen, maar kunnen ze datgene op zich wel.

Ik geloof zelf niet zo in die medicatie en diëten die zogenaamd autisme zouden genezen. Het woord genezen alleen al geeft mij de kriebels. Alsof zij ziek zouden zijn? Het is maar net wat je als norm ziet. Mensen met autisme zijn hetzelfde als wij alleen functioneren zij op een andere manier en ze kunnen niet meekomen in de drukke maatschappij die WIJ hebben gemaakt voor ze. En dan ook nog van ze vragen om daar aan mee te doen? Mwah, ik kan heel goed begrijpen dat een autistisch kind gefrustreerd raakt omdat hij iets niet kan duidelijk maken. En niets liever dan dat het kind zich wel duidelijk kan maken. Maar voedsel of pilletjes? Neuh. Het kind is niet ziek.
    Ik geloof veel meer in een juiste, liefdevolle behandeling van het kind waarin je hem of har volledig accepteert. Je hebt nu ook al die dieren therapieen maar ik sta daar ook enigzins sceptisch tegenover. Niet omdat ik de helende krachten van een dier ontken, maar omdat ik vind dat wanneer je een dier respectloos behandelt zoals in die dolfijnkuuroorden, je absoluut geen liefdevolle ruimte creëert voor een kind. Het is compleet NIET in balans met de natuur. Wat voor voorbeeld is dat voor kinderen?
    Ik kom misschien ongenuanceerd over maar ik heb ook een groot hart voor dieren. Als voor autisten, ik zie dat de combi heel goed kan werken maar de manier waarop de dieren gebruikt worden vind ik niet kunnen.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik kan hier zo boos over worden. Autisme ontstaat door "iets" in de hersenen. Alsof je dat met een dieet kan "genezen". Het is geen ziekte!

6. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

You go girl! :D

7. randi

randi Niet meer actief

Deze stoornis in het functioneren van de hersenen wordt veroorzaakt door een aantal determinanten zoals zuurstofgebrek door geboorteproblemen, een verminderde immuniteit, een stoornis in de stofwisseling, een afwijking op het chromosoon en afwijkende genen.

er zijn verschillende oorzaken voor een stoornis in de hersenen zoals je kan zien ( dit stukje komt van een medisch verslag) dus een dieet kan bij bepaalde autisten wel een invloed hebben . hangt er maar juist van af waar de stoornis zit. tuurlijk is voeding alleen niet voldoende en moet het samengaan met opvoeding en omgangskunde van de autist. maar het is zelfs zo dat zelfs de wetenschappers de dieëten beginnen te erkennen als verbetirng bij sommige autististen dus zegt nooit nooit. de medische wereld staat niet stil hé en men komt steeds meer en meer te weten

8. raspberry

@Machtelt: het is helemaal nog niet duidelijk waar autisme vandaan komt/ wat de oorzaak is. Men is druk bezig dat te onderzoeken, en neemt voorlopig aan dat het in de hersenen zit/aangeboren is, omdat er erfelijke factoren mee lijken te spelen.
    Maar... dat het binnen families vaker voorkomt, zou ook juist kunnen duiden op omgevingsfactoren die een invloed hebben op autisme. En dat zou dan dus betekenen dat autisme niet aangeboren is, niet per definitie in de hersenen zit.

Ik zelf ga er voorlopig van uit dat beide oorzaken mogelijk zijn: een 'afwijking' in de hersenen, maar ook dat de autisme ontstaan kan zijn door omgevingsfactoren, (opvoeding, trauma, voeding).
    En het kan wel genezen worden. Niet binnen de reguliere geneeskunde, maar ik ken voorbeelden van christelijke gezinnen die voor hun kind hebben laten bidden, waarna het genezen was.

@Beertje:
    een kind met autisme KAN een achterstand in z'n ontwikkeling hebben, maar dat hoeft niet perse. En een achterstand in de ontwikkeling hoeft weer niet perse te duiden op autisme, maar kan ook te maken hebben met een verstandelijke beperking, verwaarlozing/mishandeling, of ziekte/handicaps.

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik wil geen discussie voeren, maar het schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Om maar "een dieet" te volgen en dan "genezen" zijn.

Ik werk in de jeugdpsychiatrie. Ik werk met jongeren met psychische stoornissen. Veel jongeren hebben een autistische of aan autistisch verwante stoornis. Deze jongeren hebben al jarenlang onderzoeken gehad zowel in het reguliere als alternatieve circuit. Van deze jongeren wil iedereen "normaal" zijn. Zij (en ook hun ouders) zouden er alles aan doen om van hun autisme af te komen. Ik (samen met collega's) begeleid ze vanaf 16 jaar tot ongeveer 21. De jongeren leren wie ze zijn, ze leren zichzelf accepteren en zich staande te houden in de maatschappij.

10. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik wil in ieder geval 1 ding duidelijk maken, ik zeg niet dat autisme een ziekte is hoor, ik zeg alleen wat die Jenny bij Oprah zei meer niet en wat ze schreef.

@ Rozemarijke, dus de wetenschap is er nog niet overuit dat wist ik niet, ik dacht namelijk idd dat het iets met de hersenen te maken had. Maar ik ben er ook van overtuigd dat als je bid tot god hij je kind beter kan maken (ben zelf namelijk ook gelovig).

11. randi

randi Niet meer actief

ik snap wel wat je bedoelt machtelt ;) maar het is gewoon een combinatie van alles bijeen dat ze nodig hebben, alleen blijkt dat bepaalde voedingsstoffen die je in een dieet kunt verwerken een possitieve stimulans voor sommige autisten ( ook niet allemaal hoor) en in het begin deed de wetenschap dit ook af als toevallig maar nu zijn ze dus na verschillende onderzoeken ernaar erop gekomen dat het dus blijkbaar wel zo is. dit neemt niet weg dat deze mensen geen last meer hebben van hun autisme of geen autist meer zijn maar er is gewoon veel meer verbetering. is net zoals bij alzheimer daar zijn ze nu ook achter gekomen dat een bepaald eiwit de sleutel vormt naar een stabilisatie van alzheimer en ze zijn volop bezig met de ontwikkeling van een medicijn ervoor en alzheimer is ook geen ziekte hé maar een syndroom

12. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Mijn broertje is autistisch. Als baby was hij net als alle andere babies, hij begon ook gewoon met praten en dergelijke, hij had alleen altijd wel rare fratsen (hand in luier steken en poep op ramen smeren). Toen hij 1,5 was hield hij ineens op met praten (in zijn slaap praatte hij wel) en begon hij mensen te bijten (toevallig was ik meestal het slachtoffer). Het duurde best wel lang voordat ze erachter kwamen wat het nou eigenlijk was, iedereen dat dat hij gewoon slecht opgevoed was. Nu wordt hij in november 8 en praat hij een beetje en maakt hij veel meer contact. Het is erg fijn om zo'n vooruitgang te zien.

13. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ben blij dat er vooruitgang is bij je broertje. Hoe is het nu met hem?

14. raspberry

@Beertje: nee, ze zijn daar dus idd nog helemaal niet uit wat de oorzaak van autisme is. Vandaar dat vooralsnog aangenomen wordt dat het om een afwijking in de hersenen of het functioneren van de hersenen gaat, maar dat is dus helemaal nog niet zeker en heeft nog een boel onderzoek nodig, (vandaar dat autisme vooralsnog ook nog onder de ontwikkelingsstoornissen valt).

15. cvwinkoop

cvwinkoop Bekend lid

31 mei 2007
    653
    0
    0
    Student
    Veenwouden
    Het gaat gelukkig een stuk beter, hij heeft elke dag therapie en na de vakantie gaat hij naar een school speciaal voor autisten. Hij is nu een jaar niet naar school geweest (wel thuisschool) want de school waar hij op zat kon hem niet aan en hij werd daar mishandeld door de leraressen (als hij niet wou luisteren geslagen en hij werd door meerdere leraren in bedwang gehouden als hij boos was, en aan zijn arm meegesleurd) Ik ben heel erg blij dat hij zo weer naar school gaat, voor hem maar ook voor mijn moeder want die heeft er een dagtaak aan. Ik heb erg veel respect voor haar.

Deel Deze Pagina