Ik twijfel een beetje. Mijn dochter van ruim 10,5 jaar komt net bij me met een pijnlijke bult ter hoogte van haar rechterborst. Voor mijn gevoel is het een klier. Het voelt rond en je kunt het bewegen. Hoort dit bij beginnende borstgroei of is het toch iets om even te laten zien bij de huisarts.
Als het onder haar tepel zit kan het het begin van borstgroei zijn. Het voelt als een schijfje. Als het echt een bult is en op een andere plek zit, dan zou ik naar de huisarts gaan.
Ik vermoed inderdaad beginnende borstgroei. Mijn oudste dochter had dit destijds ook. Bij aanraking erg gevoelig/pijnlijk en een duidelijke verdikking te voelen.
Het is inderdaad echt een schijfje. Maar goed enige dochter dus ging toch even twijfelen. Bedankt voor je reactie.
Dochterlief is sowieso wel kleinzerig dus of het nou echt zoveel pijn doet. Maar fijn om wat bevestiging te krijgen.
Ik weet nog wel dat het echt niet grappig was, die beginnende borstgroei. Ik was niet echt een ‘meisjesmeisje’ en met spelen enorm in het dagelijks leven was het soms echt wel irritant, het paste gewoon niet bij mijn ‘levenswijze’. De oudste heeft er bij tijd en wijlen ook echt last van gehad, de jongste hoor ik er maar heel af en toe over.
Wat naar. Ik kan me er niets meer van herinneren. Wel van mijn eerste jaren menstrueren. Dus ik denk dat ik er zelf gewoon niet zoveel last van heb gehad.
hier weten ze het allebei nog ... toen de jongste het had was de oudste dan ook heel meelevend. Een per ongelukkige zachte botsing was al behoorlijk pijnlijk. Alsof iemand even flink in een blauwe plek duwt - terwijl de aanraking op zich eigenlijk helemaal niet hard was.
Ah wat lief van de oudste. Ik ben benieuwd hoeveel en hoelang ze last houdt. Poeh daar gaat m'n kleine meisje
Hier had dochter (nu 11, bij begin nog 9) het ook, maar na een tijdje werd het toch weer zacht en soepel - met een beetje fantasie is er misschien iets van een beginnende borst te zien, maar veel is het echt niet. Ben benieuwd of het dan weer terug gaat komen, of dat het begin er nu is en het een kwestie is van verder groeien ofzo… Ik kan me van mezelf ook die schijfjes nog herinneren, maar niet dat dat ook weer wegging zonder iets van een borstje achter te laten.
Ik weet er dus zelf echt niets meer van. Dus fijn om hier herkenning te vinden. Ze is verder nog zo plat als wat dus puur en schijfje wat pijn doet bij aanraken. We wachten het wel af.