Autisme en niet spelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Saartje33, 12 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Onze kids hebben ook weinig gespeeld, zoon heeft het 'geleerd' door zijn broertje.
    Die heeft geen ass en heeft juist een grote fantasiewereld.

Wat hier het beste ging, waren spelletjes spelen. Dochter kon al vroeg lezen en dat vond ze toen ook leuk om te doen.
    We gingen veel naar buiten, naar kinderboerderijen, rondjes lopen met de loopfiets, even naar de stad e.d.
    Kleuren, knutselen, kleien, verven e.d. was nog wel oké voor even.

Zoon was daarin wat lastiger, die deed dat allemaal niet. Hij ging met 3jr naar een dagbehandeling en van daaruit naar sbo school. Dat gaf toen ook echt wel even "rust".
    Is dat geen optie?

2. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.040
    14.718
    113
    Vrouw
    Bedoel je dit? 16824960326632970872800233417361.jpg
    Ik heb dit liggen, mijn kinderen zijn er te groot voor. Je mag het van mij hebben hoor

3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Zoon gaat 4 dagdelen naar de psz, om die reden en daarna naar de gewone basisschool. We hebben hele goede ervaringen met deze basisschool die echt heel kindgericht lesgeeft. En juist slechte ervaringen met de regionale cluster 4 school waar de oudste heeft gezeten. We hebben er ook hard voor gevochten om de oudste naar normaal middelbaar onderwijs te laten gaan. Waar hij het super doet. Ik weet zeker dat een speciaal onderwijs school hem juist meer beperkt had, dan het reguliere.
    Ook de basisschool ziet juist de ruimte voor onze kinderen. Na de zomer gaat hij naar groep 1, dus dat duurt niet lang meer.

spelletjes, knutselen, kleien, en alles dat je 1 op 1 doet gaat 5 minuten goed en dan wordt het: doe jij maar mama. Dan krijg je hem niet meer zo ver om iets zelf te doen. En als ik het niet overneem, stopt hij sowieso. Neem ik het wel over dan gaat het nog 5 minuten redelijk en vervolgens stopt hij ook.

Het is nu vakantie en het enige dat hij doet is extreem druk praten.

4. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Oh lief van je maar ik heb ze van een klasgenoot van dochter geleend! Maar helaas hetzelfde als al het andere: doe jij maar mama

Zxcvb vindt dit leuk.
  5. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Ik zoek ook niet echt dingen om 1 op 1 te doen met hem. Dat doe ik nu de hele dag omdat het anders onhoudbaar is voor de andere kinderen. Het is juist dat ik dat even niet wil, voor een half uur. Dan kan ik ook even wat met de andere kinderen, of voor mezelf.

6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Mijn jongste dochter speelt ook niet zelf. Oudste met ASS juist wel haha die doet t liefst alles zelf. (Maar wel een beetje op een auti manier, bijvoorbeeld alle lego poppetjes onthoofden en sorteren etc)
    Jongste doet dus echt niets. Als ik en haar zus wat anders doen gaat ze liggen huilen, echt heel frustrerend.

Saartje33 vindt dit leuk.
  7. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Ik weet niet of het al genoemd is, maar fidget toys en putty misschien? Rubiks kubus en dat soort puzzels? Ik heb een jongetje met ASS in de klas en hij is er dol op. Hij mag ook graag naar deze 'zandloper' kijken:
    image.png
    Misschien staat hier nog wat tussen?
    https://www.toysandtools.nl/nl/tags/autisme/?gclid=CjwKCAjwl6OiBhA2EiwAuUwWZSY6mvJW2PDbN4-H_sHj8CPuh4gScagjliKk4wrblRQfOotV2WqFQBoCcGAQAvD_BwE

8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Fidget toys in overvloed hier :D de oudste 3 hadden daar wel baad bij. Ook dingen als kauwslangen in huis gehad voor hun. Jongste geeft er niks om.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Heb niet alles opnieuw doorgelezen? Maar werken filmpjes niet?
    Elke ochtend en middag kwartiertje op vast moment. Met zichtbaar wekkertje. Om even adem te halen.
    En dan paar keer per week half uur om samen met een van de andere kinderen te doen.

10. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Misschien heb je het al geprobeerd maar ik las ergens dat hij wel een tijdje geïnteresseerd was in gereedschap. Wij hebben thuis een gereedschapskoffer met allerlei vakjes en bakjes en daar 'spelen' de jongens soms mee. Dan halen we het gevaarlijke van tevoren er uit en met de rest kunnen ze zich vermaken. Schroefjes, schroevendraaier, inbus, moertjes, klittenband (geen idee waarom dat er in zit), kroonsteentjes, tangetjes. En heb je geen apparaten meer die stuk zijn? Anders bij de kringloop eens kijken, oude cassettespeler bijvoorbeeld (knopjes, het draait, cassettebandjes zijn ook fascinerend).

Daarnaast vroeg ik mij af of je open eind speelgoed al eens hebt geprobeerd? Grapat heeft mooi spul.

Tot slot, gewoon een digi knuffel voor jou, het zal niet makkelijk zijn.

11. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Yep… beide. Gereedschap en schroefjes e.d ging eventjes redelijk goed, maar inmiddels is hij zijn interesse verloren. Het is wel het enige waar hij ooit langer mee bezig is geweest.
    Open end speelgoed heb ik in huis gehad. Lang met man over gepraat omdat het, ook tweedehands, nog best duur is en het het zoveelste zou zijn waar we geld in zouden steken in de hoop dat ze zouden spelen. Helaas kijkt hij, en dochter er totaal niet naar om. Heb alles toevallig vlak voor Sinterklaas op marktplaats gezet.

vandaag is echt een vreselijke dag.

12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.245
    28.264
    113
    Knuffel!
    Het was hier ook een zware dag. (niet vergelijkbaar met jou, i'm sure! maar ik vond het zwaar)

Mijn 5 jarige heeft de eerste uren van de dag zelf zitten spelen met zijn wereld vlaggen, kaarten, puzzels, boeken over vlaggen, landen, en continenten. (wel 1 grote puinzooi en er staan meerdere vlaggen met bijbehorende informatie op de muren geschreven en getekent maaaaar goed. Hoort erbij! Kunnen we handelen! (soort van). Het kan erger! Dat weten we ondertussen :p )

Maar daarna wou hij een taart maken, groente snijden, en bakken. Dat gaat dan op dezelfde manier als jouw zoon het wil. Het moet echt. En hij laat het niet los. Elke 2 seconde duikt hij de keuken in, de koelkast in. Vult pannetjes met water en gooit die vervolgens weer leeg want dat deden ze in dat ene filmpje ook :rolleyes::confused: Je kent het vast.

Daarna ging hij schilderen, maar dat moet dan eigenlijk ook echt. Dat kon niet want ik heb nog een peuter en een baby rondlopen en rondkruipen, maar dan houdt hij vol zoals alleen autisten dat kunnen ( Intens! met een hoofdletter I! Je kent dat vast ook). Uiteindelijk heeft hij 1 grote zooi op het terras gemaakt met klein in water om kleuren te maken. Natte klei op de muren, op de tuinbank, op de tegels.
    En hij bedoelt het niet slecht, hij heeft geen stoute intenties. Hij weet ergens wel dat het niet goed is maar aan de andere kant ook weer niet. Als hij iets in zijn hoofd heeft dan gebeurd het hoe dan ook 9 van de 10 keer.

En daarnaast dus een peuter die niet meer wil slapen overdag , en waar mijn oudste ook erg op triggert op dit moment, en dan een baby. Die vandaag heel zoet was gelukkig maar toch ook gewoon veel zorg nodig heeft.

Ik ben kapot.
    Toch hou ik zo van die jongen he.. Hij kost me een partij energie en (kop)zorgen, toch zou ik hem niet anders willen <3

Wel heeeeeul erg blij dat hij slaapt nu :D:p

13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Oh dat klinkt allemaal heel herkenbaar! Ook dat hij geen stoute intenties heeft. Dat hebben ze ook echt niet.
    Hopelijk heb je vandaag een rustigere dag!

14. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Ik heb al eerder gereageerd maar er schoot me nog iets te binnen.
    Heb je al eens magnetisch zand geprobeerd? Onze jongste (downsyndroom, kenmerken van ass) is er dol op en kan er dagelijks wel n halfuur mee spelen, al bijna 2 jaar lang. De combi van het voelen, beetje scheppen, potje vullen en omkeren vind ze heerlijk. Bij haar afscheid van de peutergroep van revalidatiecentrum kreeg ze een klein zakje met 2 vormpjes kado, al snel hebben we een grootverpakking gekocht omdat ze er zo goed mee speelt en van geniet, na een schooldag vind ze het ook erg fijn om mee te ontprikkelen.
    Sterkte hoor!

15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Dat hadden we aan familie gevraagd voor zijn verjaardag afgelopen zomer! Was 3 x enigszins leuk. Zelfde als klei: dat begon heel hoopgevend maar hij verliest zo snel zijn interesse. Dan komt er een fase dat hij het perse moet doen maar het er op neer komt dat ik het moet doen, en vervolgens doet hij er helemaal niks meer mee

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Geen autistisch kind maar een hb kind met een zeer eigen wil en 1 die graag autonomie wil.

Hij staat smorgens op en staat aan, pas uit wanneer hij slaapt. Tot 4 jaar was het snachts bijna elke nacht drama, ergens van 1 tot ruim 2 uur wakker.

Spelen is altijd samen spelen en niet alleen.

Sinds hij ouder is gaat hij tekenen. In eerste instantie drama want het was niet zoals hij het in zijn hoofd had. Door mijn mantra als het niet is zoals je het wil maak er wat anders van gaat het nu veel beter.

Lego is het bouwen leuk maar echt spelen is het niet. Overigens als hij wel met poppetjes/ superhelden speelde was ( is)hij de verteller.

Hij stelt ook heel veel vragen en als hij zich verveeld gaat hij etteren. Zoekt de grenzen op.

Vanaf 3 vond hij luisterboeken super. Jaren later nog steeds.

Overigens ben ik elke dag ook helemaal kapot. Het is nu 21.00 en ik drink mijn thee op en ga naar bed.

Kan me voorstellen dat jij al helemaal mie bent!!

Sorry dat ik verder geen tips heb. Digi knuffel

17. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.856
    113
    Vrouw
    Dit is precies hoe het hier ook gaat. Dat tekenen klinkt precies als mijn oudste dochter. De frustratie :confused: ik probeer haar ook een groeimindset te leren. Vooral nu ze fanatiek turnt maar eigenlijk hetzelfde reageert als ze niet direct een salto kan, als dat ze doet als een tekening niet lukt.

nou ja, eigenlijk jou verhaal maal 4 kinderen elke dag.

18. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.245
    28.264
    113
    Bij mijn zoon werkt introduceren en inspireren ook niet. We hebben heeeeel veel geprobeerd. 100duizend basissets van vanalles liggen om hem maar aan het 'spelen' te krijgen. Werkt allemaal niet. Het moet echt vanuit hem komen; de nieuwsgierigheid, het ontdekken, het leren, wàt het wil leren: zijn hoofd moet het doen. En het is lastig want de omgeving is vaak niet inspirerend voor hem. Hij ervaart anders, hij leert anders, en dus heeft hij andere dingen nodig. Dingen die vaak niet te vinden zijn in een standaard kind vriendelijk omgeving (of NT vriendelijk omgeving moet ik dan zeggen), dingen waarvan de NT ontwikkeling zegt ; 'dat is niet goed voor de ontwikkeling!' blijken voor hem juist te werken.

Mijn zoon kan ook niets met klei (en tekenen en alles knutsel en bouwen trouwens)
    Hij had klei niet nodig om zijn fantasie te prikkelen, te ontwikkelen of om het te uiten. Hij speelde alles af in zijn hoofd, hij kon in een deuk liggen in zijn eentje (nog steeds trouwens) , gewoon omdat hij speelt in zijn hoofd. Ik denk dat zijn voorstellingsvermogen (het visuele plaatje in zijn hoofd) veel sterker is dan bij NT kinderen van zijn leeftijd. Bepaalde uitingen (tekenen, kleien, enz) zijn niet nodig èn worden niet zoals hij in zijn hoofd heeft. Waar zit de lol dan in?
    Soms vraagt mijn zoon aan mij of ik (bijv) een olifant wil kleien. Dan doe ik dat, en dan is het niet goed. Details (andere details dan mijn details) doen erom, en zolang hij die niet zelf kan maken of iemand dat niet voor hem kan doen is er voor hem geen bal aan.

Toen hij jonger was heb ik hem heel veel geobserveerd. (Interactie was niet/nauwelijks mogelijk dus ik kon weinig anders, en ook had ik alle tijd van de wereld voor hem want hij was mijn eerste) Door gewoon te kijken wat hij deed kwam ik erachter dat hij zeer sterke interesse had in beeld (visueel) en op die manier heel veel leerde. Daarnaast hele héle sterkte voorkeur voor cijfers en letters. Hij is hyperlexisch èn autistisch. Die twee versterken elkaar ook nog eens dus wij hadden een dreumes die cijfertjes tot 20 aan het leggen was maar geen papa of mama of Nee kon zeggen. Je gaf hem blokken en hij maakte er letters van.

99% van het speelgoed voor zijn leeftijd prikkelde hem totaal niet (nog steeds niet).
    Hij is vanaf zijn eerste jaar constant bezig met decoderen, ontcijferen; rijtjes, volgordes, feitjes. Zijn eerste woordjes waren cijfers. Hij kon geen mama of nee zeggen (non-verbaal ook niet) , maar hij kon wel lezen en schrijven. Dat leerde hij zichzelf.
    Toen hij net 2 was kende hij het alfabet in 3 talen, kon tellen tot weetikveel in 3 talen, en zette kleuren op verschillende volgordes. Dat een koe een koe heette was voor hem niet boeiend; de lengte van de staart is wat telde. Hij sorteerde zijn dieren op staarten, niet op boerderij/jungle/noordpool of zo. Maar al het speelgoed en boekjes waren wel enkel ingedeeld in deze categorieen. Hij was dus niet geintereseerd, het sprak hem niet aan, er was 'geen' speelgoed voor hem.

Nu is hij bijna 6 en zijn spel bestaat nog steeds voor een groot deel uit decoderen. Hij kent - ik denk - 85 tot 90% van de vlaggen van de wereld, en in welk continent ze liggen. Laat hem de vlag van Moldavie en Andorra zien en hij kan je meteen zeggen welke wat is. Hij zal ze nooit door elkaar halen.
    Dat is zijn spel. Dat vind hij leuk. Dit is wat hij doet, haha.
    Auto onderdelen, planeten, dieren, voertuigen, talen, symbolen, wiskunde.. hij decodeert en slaat op. Hij is zichzelf nu Japans aan het leren. Nieuwe tekens!

En hoe leert en doet hij dat allemaal: Tablet met onbeperkt toegang en ook vrij toegang tot het internet. Het inspireert hem, en vertaalt voor hem wat hij in zijn hoofd heeft.
    Beeld, geluid, snelheid; precies kunnen bepalen wat hem interesseert tot op de seconde.
    Hij doet altijd meerdere dingen tegelijk ; hij is altijd tenminste met 2 dingen tegelijk bezig. Bijvoorbeeld gisteren: zowel vlaggen filmpjes bestuderen als de loopjes van dieren bestuderen, en terwijl hij tegelijkertijd ook K-pop luistert en speelt met beeld en geluid? Hij houdt bij op welke seconde iets afspeelt, stopt het, doet iets, en speelt opnieuw af.
    Dat alles kan niet met 'speelgoed' , hij heeft andere dingen nodig die hem ondersteunen. Hij speelt anders.

De oordelen van de buitenwereld worden langzaam minder omdat hij ouder wordt. Maar oef, de meningen zijn niet mals. Maar als ik mijn kind zie spelen dan doen die meningen mij niets meer. Ik raad het zelfs ouders van ND kinderen aan om te proberen. Misschien is het ook een manier voor hun kind. En misschien ook niet. Onbeperkt scherm is absoluut niet het beste voor verruit de meeste kinderen. Mijn 2e zoon kan ik dit niet geven. Die sluit zichzelf compleet af, zit rustig 3 kwartier doodstil in 1 positie, en als ik het schem uitzet dan komt er oorlog. Dus nee, zeker niet een one size fits all -manier.

Maar door de tablet komt mijn eerste zoon wel tot spelen toe. En zelfstandig! :)

(laaaaaang verhaal, sorry)

Loufoque, rijo en Zonnestralen vinden dit leuk.
  19. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.321
    10.286
    113
    Pppfpff echt dat lijkt me heel zwaar. wij vinden 1 al zwaar. Het is een schatje echt waar maar ik verdenk hem er van dat hij onze energie pikt. Standaard energie over en wij tekort.

Bij het tekenen is nu ook echt het enige dat we hem zo ver hebben dat hij dingen los kan laten en er wat anders van kan maken.

De rest moet goed of in ieder geval beter dan de rest. Hij legt constant de lat zo hoog. Daar moeten we nog een andere mantra voor hebben:rolleyes:

Laten we zeggen stapje voor stapje. Het is net Pipi langkous, ik heb het nog nooit gedaan maar ik denk dat ik echt wel kan. :roflmao:

Deel Deze Pagina