Mijn oudste heeft autisme en ligt sinds een aantal weken snachts wakker. Hij maakt mij dan ook wakker met onzinnige verhalen en gaat vaak naar de wc. Ik vind het zielig voor hem, maar baal ook want het slaapgebrek breekt me enorm op. Nu komen slaapproblemen bij autisme veel voor, wie heeft er ervaring mee? Ga het over 2 weken ook met de kinderpsychiater bespreken maar tips zijn erg welkom!
Wat vervelend voor jullie. Ik snap dat de energie op raakt. Ik weet vanuit een fb groep waar veel ouders schrijven dat een aantal kinderen slaapmedicatie krijgt. Hoe gaat het bedritueel? Na het voorlezen blijf ik nog een minuut of vijf bij mijn zoon om te 'kletsen'. Dan kan hij zijn verhalen/zorgen nog aan mij kwijt.
Ja dat doe ik ook altijd, we hebben al 4 jaar hetzelfde ritueel en hij krijgt tijd genoeg om alles te vertellen. Heb me net maar eens aangemeld bij wat fb groepen.
Werkt een beloningssysteem? Heeft het te maken dat hij dingen niet kan loslaten? Zou een zorgenvriendjesknuffel wat kunnen zijn? Mijn zoon heeft af en toe slaapperikelen. Is dan midden in de nacht wakker, gaat dan spelen of een boekje lezen. Een wakker momentje. Daarna gaat hij weer slapen. Daar heeft een beloningssysteem mee geholpen.
Ik las een interessant artikel over het gebruik van visolie bij autisme. Dat stond trouwens ook in 1 van die groepen op fb, daar heb ik het vandaan. Is wel interessant, en misschien wel het proberen waard! De link naar het artikel: http://www.naturafoundation.nl/?objectID=1025
Probeer een slaaptrainer/kinderwekker aan dat beloningssysteem te koppelen. Is het voor hem helder wanneer hij eruit mag en wanneer niet.
Ik was vanochtend een beetje kort met deze reactie via de telefoon. Maar kinderen met autisme vinden deze duidelijkheid vaak heerlijk. Het is met zo'n kinderwekker (bijv. kidssleep) helder of je eruit mag of niet. Het geluid kun je uitzetten. Dus dan is alleen visueel duidelijk of het tijd is om eruit te gaan of te roepen of nog niet.