Autisme en testen op corona

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by XdropjeX, Feb 1, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    Hoi allemaal,

Weet iemand hoe er getest word bij een kind van 8 jaar die autisme heeft?
    Mentaal is hij een jaar of 4/5.
    Hij heeft koorts maar kan verder niet zeggen of hij ergens last van heeft.
    Hoest niet en is ook niet verkouden.
    Alleen koorts en eet niet.
    Zo'n staafje in de neus gaat echt niet lukken bij hem.

2. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Is het nodig dat hij getest wordt?
    je zou er ook voor kunnen kiezen om allemaal thuis te blijven en met niemand contact te hebben. Hopelijk wordt hij niet zieker. En dan de rest van het gezin laten testen over een x aantal dagen
    Even bij het ggd na vragen welke dag.
    Zoiets een oplossing?
    Op dit moment is de enige manier testen via neus/keel volgens mij.

GossipGirlxoxo likes this.
  3. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    Tja..het is niet anders dan anders zoals hij doet.
    Niet benauwd. Gewoon misselijk denk ik dat hij daarom niet eet.
    Thuisblijven is voor mij moeilijk, werk in de huishouding in de zorg.
    Op het werk is het zo zolang iemand in mijn huishouden alleen koorts heeft moet ik komen werken.
    Als hij ook gaat hoesten ofzo word het een ander verhaal

4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Waar woon je? Ik las vandaag dat ze hier in Amsterdam starten met blaastesten. Anders zou ik hetzelfde advies als @siriel geven.

5. GossipGirlxoxo

En als andere optie, er zijn sneltest straten die de test doen dmv een vingerprikje met bloed. Anders via google zoeken of die er in jouw omgeving zijn en de keuze maken om de test dan zelf te betalen omdat het op de reguliere manier geen doen is.

6. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    Ik denk dat ik morgen de huisarts eerst even bel.
    Ik heb gelezen dat die het ook weleens doet.
    Ze komt al voor hem altijd op huisbezoek als er iets is.
    Zou misschien schelen als een bekend iemand het doet.

Syane and GossipGirlxoxo like this.
  7. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    West Brabant

8. Maslov

Maslov Fanatiek lid

Apr 11, 2019
    1,226
    3,471
    113
    Mijn 8-jarige autistische zoon (ontw. leeftijd 1,5 jaar) moet morgen getest worden. Is een vereiste op het medisch kinderdagverblijf waar hij normaal naartoe gaat. Ik kijk er enorm tegenop! Precies wat jij zegt, met zo'n staafje in zijn neus, dat gaat het niet worden. Maar ik heb met de GGD Hart voor Brabant gebeld en er zijn momenteel geen andere opties.

We hebben wel een afspraak gekregen op een speciale kinderteststraat, daar schijnen ook mensen te werken die ervaring hebben met verstandelijke beperking. En ze nemen wat meer de tijd. Dus misschien kun je daar nog naar vragen? Wij moeten er wat verder voor rijden, naar Eindhoven. Maar alles dat kan bijdragen aan de kans van slagen, ga ik nemen. Want als de test mislukt, moeten we sowieso in 10 dgn quarantaine.

9. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    Dank je wel.
    Het is altijd een optie.
    Ik hou hem in gedachten

Maslov likes this.
  10. GossipGirlxoxo

Sterkte en succes morgen! Ik hoop dat het achteraf toch meevalt en hij er niet te veel last ook en vooral achteraf van zal hebben. Zal aan je denken en voor je zoon duimen.

Maslov likes this.
  11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Ik wilde antwoorden met ADOS-2 (echt mijn eerste ingeving) maar het gaat natuurlijk over een coronatest...

Lastig. Heb mijn kind in een te klein stoeltje gezet in de auto en flink ingesnoerd, zodat hij er niet onderuit kon wurmen....., en de gordel niet los kon krijgen. Maar ik neem aan dat je een 8 jarige niet meer in een 5puntsgordel kan parkeren ;)

Ik zou de ggd even bellen of ze al een blaastest beschikbaar hebben.

Emotioneel 4/5 jaar, kan je hem dan niet zeggen dat iemand even met een staafje een beetje snot er uit gaat pulken, dat het niet erg is? Evt zelf eerst gaan? En dan daarna snel iets lekkers geven tegen de horror?

Of heeft hij het al een keer gehad en weet hij hoe "erg" het is? Dan is het een ander verhaal ;)

Heeft iemand anders in het gezin hetzelfde virus onder de leden die zich wel kan testen?

Succes iig!

12. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,543
    3,057
    113
    Onze zoon is vorige week getest en ging eigenlijk heel goed!
    Neus en keel test was gedaan maar werd goed uitgelegd

13. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

May 26, 2013
    735
    522
    93
    Duidelijk uitwerken wat er staat te gebeuren. Niet teveel ingaan op details maar feitelijk stappen bespreken:
    - auto rijden naar dokter
    - raam open
    - mama praten
    - ...... raam open
    - stokje in neus
    - stokje in keel
    - raam dicht
    - rijden en klaar

14. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Je kan ook via ontlasting testen, dit kan je bij je huisarts aanvragen.

15. Martini

Martini Fanatiek lid

Feb 17, 2007
    1,109
    622
    113
    #15 Martini, Feb 1, 2021
    Last edited: Feb 1, 2021
    Ik zou idd de huisarts eens bellen, vragen of er wat anders mogelijk is dan de stokjes in neus/ keel. Bijv blaastest, speekseltest, bloedtest dmv vingerprikje of ik lees hierboven zelfs ontlastingstest.

Mijn zoon met autisme is bijna 10, ik zou hem écht niet met een stokje kunnen laten testen, dat loopt voor iedereen uit op een enorm drama. Mijn dochter daarentegen die nog maar 6 jaar is zou ik zonder problemen een test met stokje kunnen laten ondergaan.

16. XdropjeX

XdropjeX Fanatiek lid

Nov 16, 2011
    1,156
    1,038
    113
    Dank je wel voor het meedenken!
    Er staan een aantal tips in waar ik wel wat aan heb.
    We wachten het nog even af vandaag.
    Hij slaapt nog lekker.
    Maar stiekem hoop ik dat het maar 1 dagje koorts was..hopelijk is het niet nodig.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou niet eens gaan testen met alleen een dagje koorts en verder geen klachten. Dat was tot nu toe ook helemaal niet nodig bij kinderen?

KleineLai likes this.
  18. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Wij hebben nog niet onze kinderen laten testen, maar denk dat de enige optie bij beiden een bloedtest of ontlastingtest zou zijn. Blaastest zouden ze echt niet begrijpen wat de bedoeling is (ik ga er even vanuit dat je dan echt door moet blazen, zoals bij een alcoholtest). Misschien dat we onze 5 jarige dochter nog in een houdgreep kunnen houden voor zo’n staafje, maar onze 12 jarige zoon van 1m65 echt niet hoor.
    Tot nu toe hebben ze mij telkens aangestoken met een verkoudheid, dus ging ik zelf testen (of mijn man, maar ik word altijd aangestoken en mijn man niet).

19. Maslov

Maslov Fanatiek lid

Apr 11, 2019
    1,226
    3,471
    113
    Het medisch kinderdagverblijf gaf aan dat het toch wel echt de bedoeling was. Dus ik belde de GGD om te verifiëren of het echt nodig was bij een kind onder de 12, maar zij zeiden ook van wel, omdat hij dus koorts + andere klachten had.

20. Maslov

Maslov Fanatiek lid

Apr 11, 2019
    1,226
    3,471
    113
    Wij zijn net terug van de kinderteststraat in Eindhoven en het viel me erg mee. Ik had op een enorm drama gerekend, omdat een tandartsbezoek normaal gesproken al de hel is met onze zoon, waarbij hij met 2 man in de greep gehouden moet worden. Dat hoefde nu niet.

Hij werd niet in de auto getest, maar in een apart gebouwtje met wat kinderversieringen enzo. Daar mocht ik op een stoel zitten met hem op schoot. Het is een flink kind van 1.50 mtr, maar dat ging goed. Toen hield ik met 1 hand zijn handen over elkaar gevouwen en met 1 hand zijn hoofd tegen mijn schouder. De persoon die de test afnam deed het heel snel. Zoon moest even een beetje huilen, maar het was na een paar seconden ook weer voorbij. Ik denk dat het ook redelijk makkelijk ging omdat hij koortsig en dus heel loom was. Was hij fitter geweest, dan was het waarschijnlijk een worsteling geworden.

Toen we terug naar de auto liepen, lachte hij alweer.

Syane, Domburg, juf1987 and 4 others like this.

Share This Page