Autisme kindje 3 jaar en praten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door D83, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    #1 D83, 18 okt 2014
    Laatst bewerkt: 18 okt 2014
    Wie kan mij iets uitleggen/zijn/haar ervaring delen?

Een kennis van mij heeft een kindje van nu net drie jaar en hij heeft kenmerken van autisme. Hij praat vrijwel niet, brabbelt in zn eigen taaltje en zegt misschien 2,3 woordjes en dat is het. (Niet echt gericht ook) z'n zusje van 1.5 zegt nog meer zeg maar.
    Nu vroeg ik mij af, komt dit nog goed? Kan hij er misschien overheen groeien? Er is een kans dat hij ook echt autistme kan ontwikkelen..
    als dat zo is zal hij dan nooit praten? En zo wel in hoeverre zal hij zich daarin ontwikkelen?
    Hoop zo dat hij gwn mee kan met de andere kindjes in z'n directe omgeving maar zie t soms zwaar in. De kenmerken van autisme hebben vnml betrekking op t communicatieve / sociale maar ook op het opgaan en herhalen van handelingen..
    Hij gaat wel binnekort naar n soort van therapie maar wat kunnen we daarvan verwachten op deze leeftijd? Wie kan mij hier over meer vertellen want heb er helemaal geen ervaring mee...

2. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Gaat hij naar een peuterspeelzaal?

Er zijn gigantisch veel kinderen en volwassenen met autisme die het prima doen in de wereld - er zijn maar heel weinig volwassenen die niet praten..

Autisme heeft verschillende gradaties. Ik heb autisme en ik heb de kindertijd als normaal ervaren, de kans is aanwezig dat mijn kinderen het ook hebben en die ontwikkelen zich ook goed naar leeftijd.

Autisme "ontwikkel" je niet. Je hebt het, of je hebt het niet. Je hebt het in de kindertijd en volwassentijd. Het kan zich anders laten zien in de kindertijd, maar het is niet dat een kind normaal is en later autistisch. Of eerst autistisch en daarna normaal (Wat je onder normaal verstaat).

Ik zou zeker zo veel mogelijk contact met andere kinderen stimuleren, peuterspeelzalen, medisch kinder dag verblijven?

3. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Oke bedankt voor je uitleg..
    Zn vader herkent gedrag van zichzelf vroeger ook bij kind en functioneert nu ook prima zeg maar

Hij gaat nog niet naar een peuterspeelzaal maar binnekort waarschijnlijk in een groep alleen dan wel een groep met kindjes die ook autisme hebben

Wat kunnen we verwachten mbt praten?

4. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier een zoon van 3 met autisme. Praten was hij laat mee maar praat inmiddels goed. Wel alleen bij hulpvraag enzo, hij komt niet gezellig bij je om te kletsen wat mijn dochter wel doet.

Autisme ontwikkel je idd niet maar heb je of heb je niet.

Hier de diagnose met 3 jaar gekregen van de kinderpsychiater. We gaan ook gezinsbegeleiding krijgen. Hij is beoordeeld naar het nieuwe systeem die officieel per 2015 in gaat. Dan gaat het niet meer om klassiek autisme, asperger, pdd-nos e.d. Maar gaat het om de diagnose Autistisch Spectrum Stoornis met een score voor de ernst. Hij heeft een hoge score.
    Maar functioneren doet hij op zijn manier prima. Hij gaat zowel naar een gewone peuterspeelzaal als naar een speciaal peuteronderwijs. Hierna zal hij waarschijnlijk doorstromen naar een gewone school omdat hij waarschijnlijk een hoog IQ heeft en het wel aan zou moeten kunnen. IQ wordt binnenkort getest. En mocht deze school niet werken dan gaat hij alsnog naar speciaal onderwijs.

5. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste (5) heeft ASS en heeft ook een afwijkende spraakontwikkeling. Hij praat wel, ook wel verstaanbaar, maar heeft ook heel lang in zijn eigen taaltje gebrabbeld. En nog steeds betrappen we hem daarop.
    Hij had met 2,4 jr een achterstand van ruim 7 mnd en met 3,4 jr had hij dat nog steeds na een jaar logopedie. Heel effectief dus. Hoewel natuurlijk wel goed was dat de achterstand niet nog groter was geworden.
    Hij heeft met VVE de reguliere psz bezocht, maar ik kreeg het benauwd toen de basisschool in beeld kwam, want ik zag het hem echt niet doen. Hij is toen met spoed geplaatst op het MKD en daar heeft hij ook logopedie gehad, alleen op een manier die wel bij hem aansloot en hebben wij een oudercursus gevolgd (Hanencursus, praten doe je met z'n 2-en, aanrader!!).
    Inmiddels gaat hij naar een cluster 2 school en nu gaat hij echt heel snel in zijn spraakontwikkeling. Toch verteld hij nog heel fragmentarisch en is zijn taalgebruik vaak functioneel. Een sociale babbel komt weinig voor. Toch zijn de dingen die hij zegt niet gering.
    Tip die ik kreeg van autisme expert: blijf vooral praten tegen het kind. Vaak hoor je dat wanneer een kind niet praat, mensen ook niet met het kind praten. Maar het is o zo belangrijk dit wel te doen. En kinderboeken voorlezen. Kinderen met ASS die later gaan praten, missen hierdoor vaak de 'makkelijke' taal.

6. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

#6 BlueApple, 19 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2014
    Dat de achterstand in maanden hetzelfde is wil niet zeggen dat de scores niet verbeterd zijn heh. Het aantal goedgescoorde items ligt in dit geval hoger. Alleen hoe ouder je wordt Hoe strenger de berekening... hij heeft dus wel nieuwe dingen geleerd alleen geen achterstand ingehaald. Dat vind ik ook altijd belangrijk om te benoemen.

7. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Ik zou echt zsm een vve proberen te krijgen bij de pzs of naar een mdk. Weet haast zeker dat je dan een grote verbetering ziet!

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier heb ik autisme.
    Spreken deed ik naar 't schijnt pas heel laat. Ik was 2.5 à 3 toen ik begon te spreken. En dan vooral klanken.
    Op mijn 5 heeft mijn moeder een doorverwijzing gevraagd voor logopedie (1.5 jaar logo gevolgd) en toen is 't qua spreken goedgekomen.

De diagnose autisme is er pas gekomen rond mijn 13de à 14de.
    Mijn moeder zag wel dingen (zeker toen mijn jongere zus ouder werd en ze het verschil zag) en heeft een boel hulp gezocht, maar niemand kon er echt een naam op kleven.

Tuurlijk loop ik dagelijks tegen mijn autisme aan. Maar ik heb wel normaal onderwijs gevolgd, een hogeschooldiploma en heb nu gewoon een job. Weliswaar halftijds omdat ik ook nog epilepsie heb (en de combi ASS-epilepsie en voltijds werken echt te zwaar was).

Mijn moeder herkent overigens mijn vader in mij - ze weet dus van waar het komt - maar die zal wel nooit een officiële diagnose krijgen.

Autisme heb je of heb je niet. Het is niet iets dat groeit.
    Wel heb je diverse gradaties en als je bijvoorbeeld goed kan camoufleren valt het ook niet altijd even hard op.
    Een deel van mijn collega's weet het bijvoorbeeld (omdat ik het in begin wel gezegd heb), maar ik ga het niet tegen elke nieuwe collega vertellen (en ben nogal goed in camoufleren naar vreemden) ... Wie dus niks merkt aan mij ... die weet het niet.

9. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Mijn zoon is nu ruim 4,5 en die begon pas echt te praten toen hij naar een kdc ging. Dat is speciaal voor kinderen met ontwikkelingsproblemen op allerlei gebieden. Hij heeft ook op sociaal vlak veel moeite. Maar sinds hij kan praten is hij stukken vooruit gegaan. In spraak en zoveel meer, hij zit nu wel op speciaal onderwijs en volgt logopedie. Want hij heeft met veel klanken nog moeite en is voor anderen vaak onverstaanbaar.

10. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is hetzefde.
    Haar broers hebben ook autisme en bij haar is het nu ook vastgesteld.
    Zij zeiden ook (bijna) niets maar meer dan mijn dochter nu.
    Dochter zegt mummy, daddy, oma, opa, louis, harry, mjammjam, baby, doll, en heeft eigen woorden van de namen van haar broers.
    Ze begrijpt echter alles, heeft een heel goed taalbegrip (ook moeilijke woorden) maar ze spreekt dus niet. Therapeuten verwachten dat het wel goed gaat komen. Nu wordt ze ook tweetalig opgevoedt, en we merken dat Engels echt haar voorkeurstaal is.

De twee oudsten (6 en 7) praten nu gewoon goed (vloeiend in 2 talen en de oudste is nu bezig met Frans), de middelste wel heel monotoon, dat is echt lastig om een half uur naar te luisteren zeg maar.

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Het zoontje van m'n vriendin is ook 3 en praat ook niet.
    Nog geen woord. Hij is overigens ook heel erg eenkennig.

Ik weet Herben niet meer zo'n behandelcentrum heet, maar daar is vastgesteld dat haar zoontje autisme heeft.
    Hij gaat binnenkort naar een speciale opvang in Aerdenhout voor autistische kindjes.

12. D83

D83 VIP lid

17 jun 2012
    7.948
    2
    36
    Aan Zee
    Bedankt voor jullie uitleg en t delen van ervaringen! Alles is nog niet van de grond maar ze zijn er hard mee bezig..

Deel Deze Pagina