Jouw zoontje is bijna 5 toch? is niet raar dat ze dan nog meer 'naast" elkaar spelen, ipv met elkaar. Doet mijn zoontje die drie maanden jonger is dan de jouwe ook nog hoor. is echt normaal
Je laatste post is echt volledig normaal gedrag, heb er regelmatig 5 thuis waarvan 3 5/6 jaar en alledrie doen ze dit , meisje en jongens . Onze oudste van 7,5 kon dit ook en die heeft wel ADHD. Met andere woorden aan dit sport Dingen alleen kan je niets bijzonders zien, jij hebt ook wel eens geen zin om samen iets te doen en soms wel .. Maar jij vertoond sociaal wenselijk gedrag. Kinderen doen dat lang niet altijd. Niet overal iets van maken, buiten het feit dat hij nog heel anders denkt als een volwassene is het ook nog een jongetje en die denken sowieso anders als meisjes/ vrouwen.
Heel normaal kleutergedrag! Zo gewoon, hij weet zich geen houding te geven en gaat zich baldadig gedragen. Dat is menselijk gedrag. Wil je hem verder helpen in sociale omgang, dan kan je dat naar hem benoemen. En wat sturen op spelen. Ga je alsjeblieft geen zorgen maken over je zoontje. Ik vind het heel naar dat een juf zo met de term autisme komt. Bij mijn jongste dochter heb ik dit ook mee gemaakt. Zelfs een kassiers die vroeg: Heeft ze misschien ADHD? Blegh!! Nee hoor, E. is gewoon E. Ze is enthousiast, praat graag en veel en als ze zich geen houding weet te geven gaat ze druk doen. Juf heeft eens op onderzoeken aan gestuurd, alleen wilde ik dat in de kleutertijd sowieso niet doen. Gelukkig klopt mijn gevoel. Ze zit nu in groep 3 en heeft meer rust in haar lijf. Ze gedijt goed bij een duidelijke structuur en af en toe heeft ze wat uitleg nodig bij sociale omgangsvormen. Opvoeden heet dat Wat ik ermee wil zeggen: Kijk zelf naar je kind. Koop het boek How2talk2kids. En laat je niet gek of onzeker maken door een juf met minstens 25 kinderen in de klas. Kleutergedrag hoort gewoon bij doe leeftijd.
Wat een fijne post van jou Line! Dankjewel!! Zo fijn om te horen! En het erge is...ik dacht er tot 2 weken geleden dus ook precies zo over en door dat gesprek met de juf ben ik helemaal van slag. Dat ze het nu al hebben over "hoe moet dat in groep 3" terwijl hij nog bijna 2 jaar heeft om daar naartoe te groeien. Ik denk ook dat het grootste probleem voor de juf het ongeconcentreerde is, het niet meedoen met de rest en wegdromen. Dat in combinatie met wat onhandigheid in de sociale omgang en het feit dat - indien hij de vrije keus krijgt - alleen maar met de duplo speelt of in de poppenhoek geeft haar schijnbaar het idee dat er iets speelt. Hij "valt op". Ik heb de afgelopen week hem elke dag verteld dat hij in de pauze niet mocht slaan, schoppen etc en volgens de juf gaat het nu ook een stuk beter. Tja....ze heeft schijnbaar toch handvaten nodig voor dat ongeconcentreerde. Maar is dat dan ook niet normaal kleutergedrag?? Is elke kleuter dan extreem meegaand en oplettend? Ik vraag me dan ook echt af wat voor handvaten de schoolarts donderdag kan geven....
Sluit ik me bij aan. Zoontje was op de psz autistisch en nu heeft ie volgens sommige ADHD, volgens mij is het een doodnormale kleuter die slim maar wat onzeker is, de kat uit de boom kijkt en die als hij zich ergens op z'n gemak voelt of moe is of zenuwachtig is kan gaan stuiteren. Hij is wel erg van het samen spelen maar lang niet alle vriendjes die komen spelen zijn dat en dan hoor ik 'm ook vaak zeggen 'kijk eens" "zullen we met de auto's" "kijk dan" "kijk"...en daar heb ik het dan later met 'm over. Ik zou hem meer gaan bekijken als kleuter dan als een kleuter met misschien wel autisme zeg maar
Gelukkig dat m'n post positief word ontvangen. Ik twijfelde om het te plaatsen. Ik werd er tijdens de kleutertijd van E. zo verdrietig van. Veel juffen leggen termen op tafel die je, in mijn optiek, niet zomaar moet gebruiken. En vooral niet in de kleuterleeftijd. En geen kind is hetzelfde. Dat is nu juist het mooie 🙂.
Is er geen IB-er op school die eens een kijkje kan nemen in de klas. Ik werd laatst ook door de juf aan gesproken dat mijn zoon een meisje aan de haren had getrokken. Mijn antwoord: hoe kwam dit dan? Waarop de juf aangaf dat het meisje mijn zoon steeds plaagde en mijn zoon al 5x had gezegd dat ze moest stoppen en dit niet deed. De juf heeft ook niet in gegrepen dus mijn antwoord was: ik snap heel goed dat hij het zat is en dan zelf "actie" onderneemt. Hij mag best van zich afbijten als hij al een paar keer heeft gezegd dat ze moet stoppen en als de juf ook zelf niet ingrijpt.
We zijn vandaag bij de schoolarts geweest en zij geeft aan een doodnormale kleuter te zien met prima motoriek die de taakjes die zij vroeg prima uit kon voeren. Ik hoefde niet aan een labeltje te denken en ze gaf aan dat hij gewoon nog veel zaken moet leren, waaronder dus de grenzen van andere mensen/kinderen. Ze ging ook aan de juf per email terugkoppelen dat er volgens haar niets aan de hand was met onze zoon en dat er ook een taak bij de school zelf lag om hem beter te motiveren/stimuleren in de klas. Ben wel opgelucht!!
Ja, ik ben ook wel blij dat de schoolarts niet aan labeltjes zat te denken. En aan de andere kant merk ik nog altijd dat "de schrik" erin zit en nog altijd op bepaalde zaken zit te letten...erg hè!! Vooral dat clowneske gedrag, ook thuis doet hij dit hoor. Dan vraag ik wat en dan ligt hij gewoon op de grond te rollen/draaien en dan "boink, boink" roepen en dus niet reageren op wat ik zeg. Zooooooooo vermoeiend vind ik dat!! Geen idee hoe ik daar mee om moet gaan. Dus als iemand nog tips heeft.....