He, dat is wel erg vervelend. Jij maakt je zorgen en of dat wel of niet terecht is moet minstens onderzocht worden, toch? Goed dat je toch door gaat pakken.
Btw de peuterleidster van mijn zoon zag destijds nooit wat bijzonders bij mijn zoon terwijl ik zeker wist dat er iets niet klopte. Mijn zoon past zich aan zijn omgeving aan en al zijn overprikkeling gooit hij er thuis uit. Dus aan de ene kant geen wonder dat psz weinig zag (ookal richtte mijn zoon zich volledig op 1 ander kind en de rest was lucht en raakte hij in paniek als er dingen anders waren). Mijn dochter zit op een andere psz en die leidster heeft meer expertise in zich (mijn dochter geen ass trouwens maar wel andere dingen). Tis net wie je voor je hebt maar ik zal.me nooit blind staren op het oordeel van een leidster
No offense, maar huisarts is wel de laatste die echt iets weet van autisme, laat staan bij jonge kinderen . Dus ik zou fijn bellen naar integrale vroeghulp. Daar zijn ze ook voor. (mijn huisarts heeft nergens bemoeienis met mijn zoon, ook niet in het verleden, behalve voor kleine lichamelijke dingetjes als oorontsteking enzo ) Als ik iets geleerd heb de laatste jaren dat je moedergevoel echt nooit moet negeren.
Bedankt voor de reacties dames Ben benieuwd of ze hem ook echt door gaat sturen of dat ze gewoon van mijn "drammen" afwou hihi Met het contact maken vind ik het ook moeilijk want dat doet hij soms wel soms niet.hij is wel enorm verlegen voor vrouwen..dan houd ie gwn zn handen voor zn ogen.vreemde/bekende mannen klimt ie gwn op schoot haha Snap ook heus wel dat t lastig kan zijn om zulke kleintjes te beoordelen maar wat iedereen al zegt mijn moeder instinct weet gewoon dat er iets is en ga ook zeker door tot we de juiste hulp krijgen! Wel weer appart/grappig..mijn buurvrouw heeft een dochter met autisme(weet niet precies welke vorm)en de buurvrouw daarnaast een zoontje met ass-pddnos..vandaag met haar gepraat en het leek wel of het over onze zoon ging. Zitten dus met zn 3tjes op een rij hihi We gaan het zien.het zal een zware weg worden maar geniet ook zo intens van ons orachtige mannetje en we gaan onze weg hier ook zeker wel in vinden ik blijf gewoon lekker hier schrijven.jullie verhalen doen me ook goed!!
Wat Kache zegt. Een ha weet daar echt niks vanaf! Integrale vroeghulp dus, daar kun je zelf aanmelden. Traject is dan wel (veel) langer.
Ik herken zeker wel punten in je verhaal, met mbt mijn oudste zoon. Maar die heeft geen autisme voor zover wij weten. Hij sprak pas met zijn 3e zinnetjes, nog wel onduidelijk maar heeft een jaar logopedie gehad maar dat hielp nauwelijks met zijn uitspraak. Ook dat fladderen wat je zei heeft die een periode gehad. Op de psz speelde die altijd alleen. Ook met vreemde mensen moest die daar niks van weten. Hij was/is erg dromerig, zit vaak in zijn eigen bubbel dus je moet vaak hem meerdere keren roepen of dingen uitleggen Nu is die 4e half, en spraak is vrijwel helemaal goed gekomen en heeft vriendjes in zijn klasje. Hij is nog steeds wel teruggetrokken in zijn klas, dat is een kwestie van wennen. Ik heb me er een tijdje zorgen over gemaakt, maar uiteindelijk vond ik het niet ernstig genoeg om aan de bel te trekken. Maargoed, jij bent zijn moeder dus als je denkt het belast hem dan kan je hulp gaan zoeken. Succes
Jaa het is ook zo lastig omdat ze nog zo klein zijn. Maakte jou zoon wel contact met jou? Mijne doet dat namelijk niet.alleen tijdens het spelen maar dan is het meer kijken als echt contact. Mijn zoon vind vreemden niet eng alleen vrouwen moet hij niet veel van weten Knarsetand de hele dag en zit geen 1 sec stil ..rennen klimmen heel de dag. Vooral het niet luisteren en straffen wat niks helpt kan erg frustrerend zijn hihi.wil/kan niet uit een gewone beker drinken en avondeten aardappels en groente wil hij niet.hij wil niet met een lepen of vork eten.patat frikandel pizza brood koek enz wel. Mijn zoontje kan gelukkig wel heel goed spelen met iedereen zolang ze maar een eigen stukje speelgoed hebben..als ze die van hem willen afpakken word ie giga boos ! Ook loopt hij vaak met een rietje heel de dag. Voor mij zijn dit alles toch wel tekenen dat er meer aan de hand is! Weet je ook waardoor jou zoon zo laat is begonnen met praten?
Nou idd. Bij mijn oudste hadden ze echt niets door hoor Terwijl hij daar helemaal niet sprak! Altijd alleen speelde, hen niet leek te begrijpen etc. De leidster was helemaal verbaasd toen ik hem kwam ophalen en hij hele zinnen tegen mij sprak. En dan nog gaat er geen belletje rinkelen... Ik was zelfs een keer met hem bij de kinderarts, toen was hij al 5 en niet zindelijk. De kinderarts zei tegen mij: mevrouw, u moet gewoon strenger voor hem zijn! Zet hem elke 2 uur op de wc en eis dat hij daar zijn behoefte doet! Euhm bedankt voor dit waardevolle advies Muren en kastjes, overal. En ik maar denken dat IK gek was Loveissus, straffen gaat ook zeker niet helpen. Zulke kleine kinderen snappen dat al niet, maar een kindje met ass al helemaal niet. Ik probeer altijd af te leiden. Als hij bv met iets aan het gooien is, het object wegnemen en iets anders aanbieden, bv samen een boekje lezen of even naar buiten om uit te razen. Nu zie ik ook kortsluiting (woedeaanvallen) mijlenver aankomen, dus probeer ik de frustratie van te voren al weg te nemen, voor het escaleert.
Echt woede aanvallen heeft mijn zoon (nog) niet Word alleen boos als hij iets moet doen wat ie niet wil. Als hij bijv zn lege pakje op de grond gooit en ik zeg dat mag niet pak het op en leg het op tafel..geeft ie wel een boze gil maar hij doet het wel en dan zeg ik goedzo klaar en dan is hij al niet boos meer.en met delen word hij boos.eet hij bijv chips en ik vraag mag mama ook 1?..weer met een boze gil maar hij geeft het wel haha dus alleen met dat soort dingen zie k zijn boosheid..verder is hij gelukkig altijd vrolijk. Maargoed we zullen zien wat ons allemaal te wachten staat. Als de huisarts ons doorstuurd kijk ik gwn wat hun zeggen stuurd ze me nietbdoor bel ik volgende week gewoon intergrale vroeghulp Dat er "iets" is is wel duidelijk dus het is nu gewoon een kwestie van de juiste hulp en begeleiding krijgen.
haha hij klinkt wel heel schattig Hier ook weinig woedeaanvallen gelukkig, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik me door de kinderen heen manouvreer en brandjes blus voor ze ontstaan
Jazeker, hij maakt wel contact. Maar me aankijken deed die ook niet vaak, moest hem regelmatig vragen of die me wilde aankijken. Logopediste zei omdat die 2 talig word opgevoed, maar daar twijfel ik zelf erg aan want zijn uitspraak was erg onduidelijk. Ook had die altijd zijn mond open, heeft wel geduurd totdat die 4 was.
Mijn zoon was bijna vier toen ik met hem bij een kinderarts kwam. Die begon regen hem te preken dat hij nu toch echt zindelijk moest worden want anders kon hij niet naar school blablabla. Ik heb toen gezegd dat het nu gewoon nog niet lukte en dat ze niet zo tegen mijn kind moet praten en dat er vermoedelijk meer speelde bij hem (was vlak voor zijn diagnose) en dat ik niet kwam voor zijn zindelijkheid. Paar maanden later moest zoonlief voor de medische keuring van het mkd. Zat daar tot mijn grote verbazing dezelfde kinderarts. Ik snap nog steeds niet dat zij danin het zkh zo'n preek tegen mijn zoon hield. Als je arts bent in een mkd behoor je beter te weten
onze zoon zit nu bij kentalis in het traject. Net onderzoeken gehad nu nog wachten tot er plek is. Bij hem ook een vermoeden van autisme. Hij heeft sommige kenmerken van autisme heel sterk, andere juist helemaal niet. sterk aanwezig: -echolalie (papagaaien) en zeer taal zwak -alles op zijn manier, anders heel boos worden -wil wel contact maken met andere kindjes maar weet niet hoe, duwt veel. -kent tekenfilmpjes tot op het woord nauwkeurig uit zijn hoofd. - kent na 1x rijden/fietsen de weg. - kende voor zijn 2e verjaardag alle kleuren, vormen en getallen t/m 10, ook in het engels. - vindt het moeilijk om INEENS ergens heen te gaan (heeft alleen moeite met het vertrekken, zijn we onderweg dan is het goed) - weinig oogcontact alleen bij samen stoeien en als hij iets van je wil. -loopt op zijn tenen. Motorisch ook wat achter/houterig -nieuw speelgoed eerst uitstallen/op een rijtje zetten, pas na enkele dag iets van spel spelen Niet passend bij autisme: - geen fascinatie voor iets. - houdt van zingen, dansen, creatief bezig zijn - wil samen plezier maken - kan zich goed concentreren. achja, hij zal het wel hebben, maar first things first... eerst maar zn taalprobleem aanpakken..
Hier vandaag even met de kleine man naar de dierentuin geweest Normaal gaat hij in de kinderwagen omdat ie nooit luisterd en alle kanten wegrent.nu met mijn man afgesproken dat we hem gwn zn gang zouden laten gaan en hem maar volgen en dan zn gedrag goed bekijken.nou hij vond de diertjes heel leuk maar rende na 4 sec alweer door naar het volgende haha alleen bij de olifanten bleef hij langer staan maar wou steeds over t hekje klimmen...hij bleef het maar proberen..toen had hij wel ff een moment van boosheid.gelukkig konden we hem weer afleiden en doorlopen.echt dieren kijken deed hij volgens mij niet..vond het gewoon leuk om er rond te lopen/rennen.hij had ook geen middagdutje gedaan dus rond half 4 was ie bekaf.in de kinderwagen gezet en toen merkten we echt wel dat het hem miss een beetje teveel werd.armen strekken vuisten ballen kiezen op mekaar en op een grommende manier schreeuwen huuuuuh huuuhh niet (constant maar als hij iets zag) merken dus echt aan hem dat hij zich zo gedraagt wanneer hij heel blij is,verveeld is,of heel moe is..de rest van de dag enorm genoten en meneer lag om 7 uur lekker in dromeland
Naahhh! Goed dat je tegen haar in bent gegaan, dat durfde ik toen niet En toeval, een jaar later kwam ik met mijn zoon op de eerste hulp omdat hij gezwolen gewrichten had en heel ziek was. Zegt die knuppel: dat is acuut reuma, dan kan zijn hart het begeven dus u moet op hem letten of hij blauw wordt en stuurde ons midden in de nacht naar huis! Ik deed geen oog dicht natuurlijk, helemaal over de zeik. Terwijl acuut reuma amper voorkomt in ontwikkelde landen Dag later bij een andere kinderarts en reumatoloog bleek hij iga vasculitis te hebben (een auto immuunziekte die veroorzaakt werd door streptokokken in zijn keel die naar binnen geslagen was en zo bloedingen in zijn lijf veroorzaakte, wat ook de reumatische ontstekingen verklaarde en een hoop ellende eromheen). Ook ernstig, maar er was zeker geen sprake van hartproblemen, maar nierproblemen. Ik was nog steeds over de zeik, maar die arts nam tenminste de tijd voor ons en heeft hem 8 weken begeleid tot hij helemaal beter was. Sommige artsen :x vraag me echt af waarom je dan kinderarts wordt!
Och jeetje !!wat vreselijk om mee te moeten maken zeg!! Vind ook dat de meeste dokters ..tenminste hier ..je niet serieus nemen..nergens mee.iedereen word tegenwoordig maar afgewimpeld met er is niks aan de hand. Heb nu ondertussen wel geleerd om voor mezelf en mn kids op te komen.als mn gevoel zegt dat er iets is stop ik niet voor het onderzocht word. En idd sommige artsen vraag ik me ook af of ze niet beter een ander beroep kunnen kiezen!
Iemand toevallig ervaring met de intergrale vroeghulp van drenthe?vandaag de stap gezet om ze toch meteen in te schakelen.probeer ze al de hele ochtend te bellen maar er word nieg opgenomen..krijg ook geen vsndje ofzo
Ja ik. Maar moest bellen naar een nummer ergens in Zwolle. Weet alleen dat nummer niet meer. Na twee dagen had ik ze te pakken