Kleine aanvulling.. het staat vermoedelijk niet compleet vast in de genen, maar de kans dat een individu autisme ontwikkelt is vergroot door bepaalde genetische "afwijkingen". Zo is de kans dat een eeneiige tweeling (met dus identiek DNA) allebei autisme ontwikkelt niet 100% wanneer het zich bij 1 van de 2 ontwikkelt. Overigens is die kans bij autisme wel veel groter dan bij dyslexie, ADHD enzovoort. Dat maakt het onderzoek naar de (genetische) oorzaak ook zo moeilijk..
Niet dat ik geloof dat vaccinaties autisme veroorzaken, maar zelfs als al 100% hard aangetoond zou zijn dat autisme echt erfelijk is en in de baarmoeder al ontstaat, (wat niet zo is, dat is nog niet keihard aangetoond), dan sluit dat nog niet uit dat andere dingen ook autisme kunnen veroorzaken. Je voert hier dus helaas een drogreden aan
Eens! Fijn voor de ouders om te weten dat het kind en zij er niks aan kunnen doen. Wel erg fijn om voor in de toekomst dit misschien al voor de geboorte te kunnen vast stellen. Lijkt me een besparing van veel onbegrip. Als ouder zijnde kan je je dan voorbereiden wat er komen gaat....
Was al wel bekend dat het aangeboren is... Alleen uit het zich misschien later en gaan die mensen dan denken dat het door de vaccinaties komt. Ik heb me iig nooit schuldig gevoeld over mijn manneke
De diagnose wordt nu eerder en vaker gesteld, ws. kwam het vroeger ook vaak voor maar men liet er geen onderzoek naar doen.
Maar dat is nog niet volledig sluitend aangetoond. Ik geloof ook wel, dat autisme erfelijk is, maar 100% zekerheid is daarover nog steeds niet. Het is zeer waarschijnlijk, maar dat is nog altijd niet volledig bewijs.
Als het niet erfelijk zou zijn is het wel heeeel bijzonder dat bijv over-overgrootmoeder , overgrootmoeder, oma, mama en kind in 1 familie ALLEMAAL autistisch zijn zou wel heul toevallig zijn.. En vroeger werd ook lang niet iedereen gevaccineerd dus daar kan het bij de oudere generatie met autisme die niet geënt zijn dan sowieso niet liggen.. Veel ouders waarvan 1 vd kids de diagnose autisme krijgen gaan daarna vaak bij zichzelf te raden ( of de hulpverlening doet dat) en dan komt er ineens uit dat veel meer familieleden autistisch zijn.. 1 komt nooit alleen bij autisme Ken echt geen 1 familie waarvan er maar 1 iemand autistisch is.. Vaak zie je dan dat neefjes, nichtjes, broertjes, zusjes, papa, mama er wel iemand tussenzit die ook autistisch is.. Zo erfelijk als maar zijn kan naar mijn mening
Nee echt? En ik maar denken dat het aan komt waaien... Nee serieus, dit lijkt me nogal logisch! Zoals iemand al zei, je wordt er niet ineens mee wakker ofzo.. Ik begrijp sommige ouders wel dat ze zich schuldig voelen, dus voor hun is het misschien wel even 'fijn' om dit te lezen! Je zoekt (meestal) altijd de schuld bij jezelf als je kind 'iets mankeerd'. Een ECHTE diagnose krijg je niet zomaar idd. Maar veel mensen roepen het wel. Is je kind druk word er heel snel geroepen adhdertje of iets dergelijks. Maar ik ken ook 'veel' ouders waarbij het kind dus wel echt iets mankeerd, en hun, het niet willen zien. Dat vind ik net zo sneu voor het kind als dat het onterecht wordt bestempeld.
Haha dat dacht ik ook al, toevallig dat ik, mijn vader, mijn opa en mijn overgrootmoeder het waren/zijn.. Héél toevallig.
Ik heb dat echt vaak meegemaakt, bijvoorbeeld op een werkplek waar een aantal WSW'ers werkten (ik werkte daar ook met behoud van mijn Wajong-uitkering), iemand die veel praatte werd dan gelijk al een ADHD'er genoemd. Of bepaalde mensen over hun kind als het een dagje druk/onhandelbaar is... Dan is het ineens 'een beetje een ADHD'er'.
Tegenwoordig kan niemand meer 'druk' zijn idd! Erg jammer vind ik dat.. En mensen die wel echt ADHD hebben, wordt er geroepen dat ze zich niet moeten laten bestempelen of iets dergelijks
RM heeft gelijk..dat het reeds in de baarmoeder ontstaat, betekend niet dat het niet óók door andere externe oorzaken ontstaat..dat het 1 bewezen is betekend dat niet dat dat het ander automatisch uitsluit. Maar ik geloof daar dus niet in (mijn mening he) ik geloof niet dat bv vaccinaties, voedingsmiddelen of bepaalde stralingen autisme veroorzaken. Ik zie zelf genetische (evt. Familiaire) aanleg als enige oorzaak maar dat zal verder onderzocht moeten worden.
Dat bedoel ik idd Ook ik denk niet dat vaccinaties autisme veroorzaken. Op basis van wat er momenteel aan onderzoek ligt echter, is nog niet duidelijk waar autisme precies ontstaat. Dat kan echt erfelijk zijn: al vastgelegd in eicel of zaadcel. Maar dat zou ook een hele vroege ontwikkelingsstoornis kunnen zijn: een fout in de ontwikkeling van de foetus (niet erfelijk dus!!!), of mogelijk toch factoren die na de geboorte toch nog hun invloed uitoefenen. Naar dat laatste wordt weinig onderzoek gedaan. Vaccinaties sluit ik zelf als oorzaak wel uit eigenlijk, van wat ik daarover allemaal gelezen heb. Maar het zou dus best kunnen dat er invloeden zijn die na de geboorte nog het ontstaan van autisme kunnen veroorzaken. Het een sluit het ander daarbij niet uit: dat er factoren zijn die het erfelijk zijn van autisme zeer waarschijnlijk maken, betekent helaas niet dat er dan niet ook nog andere oorzaken voor autisme te vinden zouden zijn.
Nog even specifiek hierover: het is idd zeer waarschijnlijk dat autisme erfelijk is. Of iig: in een groot deel van de gevallen erfelijk. Maar dat er bij jullie zeer waarschijnlijk sprake is van een erfelijke variant, betekent nog steeds niet dat autisme dan DUS ALTIJD erfelijk is. Dan kan het nog steeds zo zijn dat er andere oorzaken te vinden zijn. Ik ken namelijk, zowel uit eigen omgeving als vanuit mijn werk, zat gevallen van mensen met autisme waarbij de ouders of grootouders of andere naaste familie autistisch waren. En waar komt het dan vandaan?
Niet autistisch waren bedoel je? Ja maar dat weet je ook nooit zeker (dikgedrukte). Veel mensen zeggen " ik heb geen autisme, ben je mal" terwijl als je ze zou testen ze een vette stempel zouden krijgen Ik heb autisme en mijn vader snapt werkelijk waar niet waar het vandaan komt, echter is het 300% duidelijk dat hij autistisch is maar steekt hij z'n kop in het zand.. Hij vind zichzelf volledig normaal ( zelfs na 2 onafhankelijke centra beweert hij nog steeds dat hij niet autistisch is ) Dus vaak is het ook zo dat als er in een familie maar 1 iemand met autisme is gevonden dat een ander zichzelf volledig normaal vind terwijl er wel sprake kan zijn van autisme.. En ik denk ook niet dat als een client van je werk de diagnose krijgt ze ineens weten dat niémand in zijn/haar familie autisme heeft, dan zouden alle broers, zussen, neven, nichten onderzocht moeten worden en neem aan dat dat niet gebeurd... Daarom kan je ook nooit met zekerheid zeggen dat er bij sommige van jou autistische cliënten of in je privé sfeer geen autisme voorkomt bij anderen, of je hele familie en de familie van je autistische cliënten zouden moeten worden onderzocht in de molen, dan pas kun je het met zekerheid stellen.
Dacht dat het in het artikel ging om nieuwe onderzoeken, vond het wel het vermelden waard. En over, dat vaccineren, negatief nieuws blijft nou eenmaal langer 'hangen', ook al is dat niet waar.