"Autisme ontstaat al in de baarmoeder..."

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Polletjepiek, 28 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het aantal hoogbegaafden is ook schrikbarend toegenomen... De behoefte aan diagnosticeren is enorm toegenomen.

2. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Tegenwoordig willen ze iedereen een stempel geven en word er meer getest. Vroeger was dat veel minder..
    Maar kwam het denk ik net zoveel voor

3. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Zo is het maar net. De kennis is verbeter er is meer onderzoek gedaan we weten meer dan 50 jaar geleden daarom zijn er meer diagnoses.

Gelukkig is er veel veranderd de laatste jaren. Betere behandeling enzo vroeg was dat er niet zo voor ouders met ( speciale kinderen) en moest je het zelf maar uit zoeken een kind met adhd werd achter in de klas gezet een kind met dyslectisch leerde niet voldoende lezen en schrijven. Of werd voor achterlijk of lui aan gezien.Ze maken nu ook nog voldoende fouten hoor, helaas

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, ik bedoelde idd met 'niet' erbij :)
    Maar geloof me: niet alle autisten komen voort uit een familie of ouder die autistisch is. Het komt met enige regelmaat ECHT uit de lucht vallen.
    Ik denk daarom dat autisme MEESTAL als oorzaak erfelijkheid heeft, maar dat er dus ook nog andere oorzaken kunnen zijn.

En geloof me: de mensen waarover ik het heb, daarvan is dan echt wel gekeken of er familie is waar het bij voorkomt. Maar dat is echt niet altijd het geval dus.
    Maakt verder ook niet uit: meestal lijkt autisme erfelijk te zijn en soms lijken er mogelijke andere factoren een rol te spelen. Dat maakt de erfelijke variant van autisme niks minder erfelijk hoor :)

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Ik heb tijdens mijn opleiding eens een presentatie moeten houden over autisme en heb toen ook gelezen dat zuurstofgebrek bij de geboorte ook 1 van de oorzaken zou kunnen zijn.

Mogelijk verklaart dat de stijging van kinderen met autisme... De techniek is nu zover dat ze een kindje sneller in leven kunnen houden en voorheen overleden die kindjes misschien wel in de landen waar het percentage toen nog laag was.

Met een stempel heeft het naar mijn inszien echt niks te maken... Zwagertje is autistisch en heeft idd echt jarenlang onderzoeken gehad voordat hij de diagnose kreeg...

6. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik bedoelde met stempel dat er nu meer onderzocht word en ze het een naam kunnen geven, vroeger was dat een stuk minder..

En idd tegenwoordig kunnen ze medisch meer en daardoor blijven kinderen met bepaalde problemen ook in leven die vroeger idd zouden overlijden

7. Islah

Islah Niet meer actief

Ik werd ook pas gediagnosticeerd toen ik bijna 18 was. Is nu al wel 9 jaar geleden.

8. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Er zijn zoveel soorten autisme, bij de een is het heel duidelijk en kan de diagnose al snel gesteld worden en bij de ander wat minder..
    Mijn zoontje willen ze ook de stempel gaan geven maar ik zelf vind hem te jong en wacht er liever mee. Hij heeft niet echt heel erg dus zal het wel pdd nos worden. Maar dan wel over een paar jaar mocht de stempel dan nodig zijn en ze duidelijk kunnen stellen ;)

9. adi

adi Niet meer actief

Maar hoe staat jouw vader in het leven? Heeft hij ergens last van? Kan ie zichzelf niet kwijt in de wereld of heeft ie een 'normaal' leven?
    Is er aanleiding voor om hem te laten testen?

Want misschien vanuit een andere invalshoek, maar ik ken helemaal niemand met de officiële diagnose als autist. Terwijl ik denk ik best wel mensen ken die de diagnose zouden krijgen als ze zich laten testen. En ik denk dat hun leven dan anders uit zou zien..
    En dan heb ik het over generatie die nu 30+ is.

10. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    We weten nog maar zo ontzettend weinig over ons bestaan...........

11. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Ik dacht dat het genetisch bepaald was maar als het in de baarmoeder ontstast is dat dus wel nieuws...

12. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Hij heeft veel problemen. Heeft het geluk al 40 jaar hetzelfde werk te hebben met dezelfde collega's, maar vorig jaar ging zijn werkplek verhuizen, zijn bureautje kwam 20 meter verderop te staan en hij werd al helemaal panisch en kon al niet tegen doe kleine verandering.. Heeft dagen nauwelijks gegeten en gedronken van de spanning dat dat met zich meebracht..

Verder zou hij op een ander bedrijf allang ontslagen zijn hoe hij omgaat met mensen, het is dat ze hem op dit werk al zolang kennen en weten hoe hij is, maar bij een nieuwe werkgever zou hij zo ontslagen zijn en het zelf niet aankunnen qua verandering. Sociaal is hij dus zeer apart te noemen.

Hij is nu ook thuis met een burn out omdat er een kleine verandering gaande was op het werk, dat kan hij al niet handelen..

Maar hij zegt gewoon staalhard " ik mankeer niks " terwijl hij het diep van binnen echt wel moet weten, maar denk dat dat meer zijn mannelijke trots is.. Hij wil gewoon normaal zijn maar weet diep van binnen wel dat dat niet zo is..

Zo heeft hij 100 en eigenaardigheden.. Als hij bijv een paar sokken heeft die lekker zitten haalt hij direct 100 paar, want stel ze zijn ooit niet meer verkrijgbaar ;) en zijn bril was kapot.. Heeft 4 nieuwe brillen in de kast liggen maar heeft zelfs zijn kapotte afgeblotte bril geverfd met een meubelstift want hij kan niet wennen aan een nieuwe.. :( ( enkel nieuw montuur, zelfde sterkte)

Ik heb dus ook autisme en onze zoon waarschijnlijk ook, maar gelukkig zie ik het wel van mezelf en erken het ook.. Acceptatie is heel belangrijk.

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ook pdd nos heb je 'heel erg'. Waarom wil je wachten? Hoe eerder je het weet, hoe makkelijker de omgang. Ik bedoel het niet aanvallend hoor, ik vraag het me af:)
    Mijn broertje heeft pdd nos in lichte vorm. De onderzoeken begonnen toen hij een jaar of 5 was en pas toen hij een jaar of 12 was kwam de echte diagnose. De jaren tot die tijd waren drama.

14. frummeltje2014

22 mrt 2014
    24
    0
    0
    huismoeder
    in mijn velletje
    Hallo, mijn zoon heeft een lichte vorm van PDD-NOS en heeft de diagnose gekregen op 7 jarige leeftijd na een hele periode van stress en zwaar ongelukkig zijn. Daarbij heeft hij ook nog eens ADHD. Wij zijn blij dat hij de juiste diagnose ,behandeling en medicatie krijgt!! Hierdoor hebben wij weer een vrolijk, sociaal en kei leuk joch terug gekregen:D!! Het is zeker niet makkelijk als je kind in een hoek geduwd word en een stempel krijgt, maar achteraf was dit het enige juiste om zijn leven weer op de rails te krijgen.Het is heel belangrijk dat er VOLLEDIGE acceptatie is voor mensen die änders zijn, nou ja wat heet anders , het zou niet goed zijn als iedereen hetzelfde was en wat is de normale standaard???

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee joh, dat er meer hoogbegaafden zijn komt door het vaccineren ;):D:cool:

16. Patje00

Patje00 Actief lid

26 okt 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die onderzoeker heeft overleden kinderen onderzocht en heeft bij deze overleden kinderen die leden aan autisme in 10 van de 11 gevallen afwijkingen in de hersenen waargenomen.

De onderzoeker heeft niet kunnen aangetonen dat deze afwijkingen al in de baarmoeder zijn ontstaan.

De media plaats dit bericht alsof het een feit is dat autisme in 90% van de gevallen al in de baarmoeder ontstaat.

De onderzoeker kan niet weten/bewijzen dat deze 10 overleden kindjes die leden aan autisme al in de baarmoeder deze hersenafwijkingen hebben gekregen of dat deze 10 kindjes in hun baby tijd, door toedoen van buitenaf, een hersen afwijking hebben gekregen en daarna de diagnose autisme.

17. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier hebben we al vrij vroeg de diagnose gekregen. Mijn zoon is nog maar 4. Ik ben er achteraf gezien alleen maar blij mee, want hij krijgt wel de juiste hulp en is hierdoor enorm vooruitgegaan in zijn ontwikkeling.

Overigens ken ik niemand in onze families met autisme. Wel een neefje met ADHD, maar mijn zoon lijkt de eerste te zijn.

18. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens. Ik heb in de jaren 70 en 80 op school gezeten en ken geen enkele autist uit die tijd.
    Ook in mijn studietijd geen autisten tegengekomen.
    Mijn man ook niet en die bevindt zich in behoorlijk intellectuele kringen.

Dat is wat het het is: vroeger was je gewoon 'heel slim' of 'heel druk', nu heb je weetikveelwat, met bijbehorend subsidiepakket.

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

En juist vanwege dat 'subsidiepakket' heeft alles tegenwoordig een naam. Wil je hulp krijgen, wat veel geld kost, is een diagnose nodig. Zonder kom je gewoon nergens.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klopt.
    En heel veel mensen wiens kind een etiketje hebben gekregen herkennen dan opeens heel veel kenmerken in de voorouders!

Deel Deze Pagina