Ik had dit ook wel gelezen, maar hoe zit het dan met verhoogde kans op autisme bij vroeggeboorte? Of heeft dat te maken met het feit dat de hersenen bij prematuren nog niet volgroeid zijn?
Ze weten helemaal nog niet zeker hoe autisme ontstaat. Ze zien dat het vaker voorkomt bij bepaalde families, vaker bij jongens dan bij meisjes en oa ook vaker bij prematuren. Toch kan je niet zeggen dat elke prematuur autist is en dat alle autisten prematuur zijn geboren. Het is waarschijnlijker dat een prematuur al autist is. Dan dat de vroeggeboorte een oorzaak is voor autisme. Bij de meeste prematuren weten ze ook niet waarom ze te vroeg worden geboren. Autisme zou een oorzaak kunnen zijn voor vroeggeboorte, net als infecties, medicijngebruik, roken, alcohol of dikke pech.
Wist je dat volwassen mensen die zich nu laat testen gemiddeld rond de 30 zijn? Wij moeten in deze tijd allemaal meekomen met de maatschappij wat vroeger ook anders was. Juist nu valt veel sneller op dat iemand wat 'anders' is. Dat de oudere generatie vaak niet laat testen is ook omdat ze vaak niet willen inzien dat ze anders zijn. Er gaan snel verhalen rond dat iedereen zomaar een stempel krijgt etc. maar dit is helemaal niet waar. Er zijn veel meer onderzoeken bij nodig vooral bij kinderen. Ik ben er ook van overtuigd dat er vroeger net zoveel autistene, hoogbegaafden etc.. rondliepen als nu. Alleen nu is er ook veel meer kennis en mogelijkheden. Daarbij wil ik ook aangeven dat echt iedereen op de wereld een aantal kenmerken heeft van autisme MAAR autisme heb je pas wanneer er ontzettend veel kenmerken en hierbij ook gevolgde problemen zijn. Ik weet mijn vriend moest naar de lompschool omdat hij te langzaam leerde. Hij heeft ondertussen zijn HBO gehaald met hoge punten! Zoals het er naar uitziet is hij hoogbegaafd (ikzelf ook) en er lopen nu onderzoeken met oudste zoontje voor hoogbegaafdheid. Nu gaat het mij niet om een hoge IQ maar wel zijn ontwikkeling! Vroeger kreeg je geen goede begeleiding dat nu wel is en dat vind ik belangrijk.Juist doordat er meer kennis is. Ik geloof er in dat in 95% van de gevallen het erfelijk is/in de baarmoede ontstaat en de rest gebeurd tijdens/na de geboorte zoals zuurstof te kort of door een ongeluk.