Autisme?

Discussion in 'De lounge' started by Nosam, Feb 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Alle dingen die je noemt kunnen op heel veel dingen wijzen. Als je er van af wilt of er in ieder geval mee wilt leren om gaan, dan denk ik dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing te vragen naar een psycholoog. Zij kunnen door middel van testen en vragen een diagnose stellen of een behandeling starten. Het kan namelijk heel goed zijn dat je dit soort klachten krijgt door stress, maar het kan idd ook net zo goed iets van autisme of wat dan ook zijn. Laat de diagnoses dus over aan de mensen die er verstand van hebben en stel bij hun je vragen. Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt, want dit is allemaal erg vervelend.

2. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik herken nietzo heel veel eigenlijk in wat je verteld
    maar er zijn veel verschillende soorten autisme.
    Jij bent de persoon die zal moeten bepalen tot in hoeverre je er last van hebt en of je ermee om kunt gaan. Al valt autisme natuurlijk niet te genezen, er zijn wel dingen die je kunt ondernemen om het voor jou en voor anderen fijner te maken.
    Daarnaast moet je veel verder kijken dan het hier en nu, was je altijd al zo, hoe was je als kind, etc. Ga eens met een van je ouders in gesprek hierover, ook die kunnen een betere kijk geven op hoe je was als kind.

3. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    2,006
    0
    0
    Ik heb Asperger maar ik herken er ook niet veel van in je verhaal eerlijk gezegd..

4. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Hier zelf bezig in het eindeloze traject voor een diagnose. Autisme bij meisjes word zo goed als niet gezien en in volwassenen is dit nog moeilijker te diagnoseren.

Mijn psychiater raadde het boek aan "Een vreemde wereld" misschien kun je het een keertje lenen bij de bieb en het uitlezen?

Ik herken wat je zegt echter niet, en van dat soort dingen zou ik niet zo 1,2,3 autisme zeggen om heel eerlijk te zijn.

Ik zou wel aanraden om eventueel naar een psycholoog te gaan en te praten over je vermoedens. Als je zelf autisme denkt te hebben dan zullen de mensen in je omgeving dit ook wel hebben opgemerkt.

Veel symptomen van autisme overlappen met ADHD. Heb je daar ooit al naar gekeken?

5. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Ik zal eens kijken naar het boek! Dankjewel.

Ik heb wel eens gedacht aan ADHD omdat inderdaad de symptomen veelal overlappen met Autisme. Maar ADHD heb ik me nog niet helemaal in verdiept.

Wil sowieso maar eerst weer naar de Huisarts, voordat ik mezelf weer
    van alles aanpraat.

Maar was gewoon even benieuwd naar jullie reacties, ervaringen ideetjes etc. :)

6. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Mensen die misschien ervaring hebben met het Derealisatie verhaal?

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Nee hier depersonalisatie..
    Maar beiden kunnen ook door psychische trauma's komen.
    Bij mij is het 50/50.

8. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Als je op zoek bent naar iets waar je je in herkent...zou ik eens op ADD gaan googlen. Denk dat dat veel meer overeenkomt dan autisme...

9. Chaii

Chaii Niet meer actief

Denk ik ook..

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    het is een spectrum. Dus de symptomen zijn erg breed en verschillend. Geen een autist is hetzelfde.

Het belangrijkste denk ik wel is dat je er je hele leven last van hebt moeten hebben. Dus niet dat de symptomen plotseling er zijn of pas sinds een paar jaar.
    Autisme is al voor het derde levensjaar aan te tonen. Of het dan ook al word herkend/erkend is een ander verhaal.

Maar als je wilt worden getest dan vragen ze ook hoe je als kind was.
    Ik was als kind heel angstig. Voor geluiden en onverwachtse dingen. Ik had geen vrienden/vriendinnen. Vond de omgang met leeftijdsgenootje erg moeilijk. Ik begreep hun niet en zij mij niet.
    Ik speelde altijd in mn eentje. Altijd hetzelfde. Ordende al mijn speelgoed. Liet knikkers urenlang ronddraaien in een bakje.
    Als er ook maar iets veranderde dan was ik compleet overstuur.

Maar mn man ( ook autisme ) had weer wat andere symptomen toen ie kind was. En ook nu zijn we eigenlijk niet te vergelijken. behalve dan dat we beide zeer veel tijd voor onszelf nodig hebben. Dus savonds zijn we nooit samen. Ieder in een apparte kamer achter 'n computer.

Onze beide kids hebben ook autisme. En ook hun zijn totaal anders. Is de oudste normaal tot bovennormaal begaafd, de jongste is verstandelijk beperkt. Ook waar ze moeite mee hebben is verschillend. Maar waar ze beide wel overeenkomstig hebben is problemen met communicatie en sociale omgangen. Ook overprikkeling is een groot kenmerk. Zo is mijn man supergevoel voor geluid. iets of wat harde geluiden doen hem echt zeer aan zn oren. De jongste heeft dat ook.
    Ik ben erg hypergevoelig wat betreft reuk. Maar ik ruik weer wel overal aan. Als kind zijnde al. Aan kleren, andere mensen, elke hap eten, elke slok drinken.
    De oudste heeft weer moeite met structuur van eten.

Hahha en zo kan ik nog wel uren doorpraten over symptomen etc. Maar alleen een bekwame psycholoog en een psychiater kan en mag de diagnose stellen.

Maar er zijn genoeg forums voor mensen met autisme ( ook speciaal alleen voor vrouwen ) of die denken dat ze autisme hebben. Om gewoon je verhaal te doen of herkenning/erkenning te vinden kun je daar altijd gaan schrijven.

11. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Dankjewel Mamzie voor de uitleg.

Ik zal ook eens om tafel gaan met mijn ouders over mijn jeugd.
    Het eerste moment dat ik mij kan herinneren van het afwezige, dromerige gevoel is toen ik 15 was. Dus dat is al iets meer dan 10 jaar geleden.

Ik weet dat geen autist hetzelfde is. Dus ik kan ook zeker niet
    van mezelf zeggen of ik dat heb ;) Ik weet dat dat eerst onderzocht moet worden dus ik ga zeker snel weer naar de huisarts. misschien dat ik door een diagnose (als dat al komt) meer rust kan vinden in mijn hoofd ook.

Ik zal ook eens eventjes gaan googlen op ADD.

12. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Wat typeert volwassenen met ADD?

Het zijn vaak rustige mensen die soms wat mysterieus en dromerig overkomen
    JA
    Een hoofd vol gedachten
    JA
    Overgevoelig voor uitwendige prikkels
    JA
    Snel afgeleid
    SOMS
    Zich regelmatig even terug moeten trekken om alle opgedane ervaringen te verwerken
    JA
    Een vertraagde informatieverwerking en moeite met snel en adequaat reageren op onverwachtse gebeurtenissen.
    JA
    Zich in een groep vaak niet op hun plek voelen doordat er te veel prikkels binnenkomen.
    JA
    Een slecht korte termijn geheugen, hierdoor vergeetachtig en chaotisch
    JA, ik heb thuis wel 1000 briefjes met dingen die ik dan van
    mezelf moet onthouden, omdat het in mijn hoofd te vol is schrijf ik het op
    Een slecht overzicht in tijd en moeite met prioriteiten stellen
    Soms
    Meer behoefte aan slaap
    Heel erg!
    Heel precies en grondig zijn in denken en handelen, dit leidt regelmatig tot breedsprakigheid en wat statisch of dwangmatig gedrag
    Klopt, het moet bij mij altijd zo, en niet anders.
    Ik heb ook veel tikken, alles moet recht staan. De dimmer van
    de lamp MOET klikken als ik hem uit doe, anders loop ik 's avonds
    zo nog naar beneden om dat alsnog te doen. ;)
    Moeite met het uiten van gevoelens
    Mwoah, dat lukt wel redelijk
    Onzekerheid.
    Ja
    Mensen met ADD hebben zich vaak vanaf hun kinderjaren al anders gevoeld. Velen zijn vroeger gepest op school.
    Klopt

Tsjah, als ik dit dan weer bekijk.

13. Nosam

Nosam Bekend lid

Jan 28, 2014
    842
    6
    18
    ✖
    Conclusie, huisarts ;)

14. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Dat lijkt me een goede keus.

15. Chaii

Chaii Niet meer actief

Hihi, ja.
    Hopelijk heb je er wat aan als je alles een plaatsje kunt geven.

Share This Page