Er is kort geleden ernstige artrose in mijn onderrug en heup ontdekt. Nu blijkt ook dat er een wervel behoorlijk verschoven is (laag in de rug) Dit is duidelijk zichtbaar op de foto. Ik begin nu aan een lang fysio-traject in de hoop de spieren er omheen wat te versterken. In combinatie met pijnstillers. Ik kom hier uiteraard niet meer vanaf maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ook mee te maken hebben. Hoe is het verloop en word de pijn hopelijk wat minder? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik heb ook een wervel wat verschoven is, door een zware bevalling. Bij mij wordt die wervel om de 2 weken met een hamertje recht "geslagen" want tikken is het niet 😂 het verminderd de pijn eventjes een paar dagen.
Dat lijkt me erg pijnlijk! Daar hebben ze het bij mij niet over gehad. nu is het bij mij ook een heel andere oorzaak. bij mij komt het door slijtage. Ik weet dat ze het ook wel opereren als er niks meer helpt. Maar dat schijnt ook niet zo fijn te zijn. Kom jij er nu ook nooit meer vanaf? Of hersteld het zich nog? Wie tikt die wervel op zijn plek?
Vervelend he. Ik kan ook bijna niks meer. Ik ga om de 2 weken naar een speciale rugpoli. ORTHOMANUELE Therapeut die tikt het recht. Ze zei dat ik eventueel een injectie kan krijgen wat veel zenuwen in mijn onderrug "uitschakelt" Maar ze zegt ook ik vind je wel te jong daarvoor. Je voelt dan niks meer daar. Dus ik hou het op hamertje tik de komende tijd
Ik heb het al sinds ik 15 ben. Maar ik heb maar met periodes last. Fysio en m'n oefeningen en het is goed. Al is het altijd zwak. Maar goed bij mij heeft het geen oorzaak was gewoon al zo, dus dat is anders! Sterkte!
De injecties ken ik. Mijn moeder en broer hebben het ook en die kregen injecties op de pijnpoli. maar dat hielp 2 dagen en dat was het. Ik weet niet wat voor werk jij doet? Of ben je lekker thuis bij de kinders? Ik werk in de huishouding bij de bejaarden, maar ik krijg steeds meer moeite ermee. Voornamelijk stofzuigen en dweilen is erg pijnlijk. Lijkt me ook moeilijk voor jou als je moet tillen met een klein kindje
Waar bestaan jou oefeningen uit? Is dat ook voornamelijk buik en rugspieren sterker maken? Dat is overigens ook jong....15 jaar. Zit het ook in de familie?
Ja ik weet hoe vervelend het is. Ik zit in de ziektewet. Ben thuis. Heb veel hulp thuis van familie gelukkig. Soms barst ik in tranen uit omdat ik niet zoveel meer kan als 3 jaar geleden. Hoop echt dat de pijn minder wordt. Voor iedereen die er last van heeft
Ik heb het ook gehad.. Bij mij was het niet meer anders op te lossen als met een operatie.. mijn wervels zijn terug gezet en vastgezet en mijn tussenwervel schijf is vervangen voor een Cage. Lange zware operatie met een lang en zwaar herstel. Het gaat nu goed, ik moet nog wel steeds alert zijn op men houding.. stofzuigen en dweilen zijn dingen die ik eigenlijk niet meer kan.. wel bijv de huiskamer stofzuigen en dan de andere dag boven maar dat zijn echt hhtaken die funest zijn voor je rug.. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel! sterkte ermee in ieder geval!
Ik begrijp wat je voelt. Ik kan dat soms ook...opeens huilen. Omdat je afhankelijk van anderen word en je wilt zelf zo graag.... Sterkte meid!
Pittig zeg! Klopt het dan dat het als het ware "vast gezet" word? Is de pijn nu wel weg nadat je geopereerd bent?
Ja mijn L5 is aan mijn S1 vastgezet letterlijk met schroeven... De grootste pijn die ik had was voornamelijk de zenuw pijn en deze zenuw is weer vrijgelegt en langzaam ook weer hersteld dus hier heb ik nu geen pijn meer aan. Mijn zwakke plek blijft wel mijn SI gewricht maar Door goede fysio oefeningen (nu even wat minder ivm zwangerschap) kan ik het redelijk stabiel houden.. soms zijn er nog wel mindere dagen maat over het algemeen ben ik heel tevreden
Heftig! Heeft dit nog concequenties voor je bevalling straks? Mijn si gewricht doet ook enorm zeer. Voornamelijk aan de linkerkant. Maar aan die kant zit ook nog de artrose in mijn heup. Fijn dat het toch een stuk verbetert is!
Mijn moeder heeft dit ook door artrose en reuma en heeft veel baat bij de behandelingen van fysius. Ze moet dan met een speciaal apparaat oefeningen doen die tegelijk de rug rechtzetten en soepel maken. Soort manuele therapie maar dan moet ze het als het ware zelf uitvoeren. Wordt gewoon vergoed door de verzekering.
Dat klinkt positief! Ik ben benieuwd of mijn fysio dit ook heeft. Kan jou moeder gewoon blijven werken of is ze erg beperkt geworden in haar doen en laten?
Nu is ze zover opgeknapt dat ze een dag in de week op onze kindjes past maar ze werkt niet meer. Ze is ook al op leeftijd. Maar gewoon zo in het dagelijks leven kan ze heel goed functioneren zonder medicijenen tegen de pijn. Behalve als het weer omslaat. Dan ligt ze weer ongeveer twee dagen op bed met medicatie.
bij mijn was mijn onderrug zeer bewegelijk en instabiel geworden na 2 hernia operaties. daardoor had ik continu zenuwpijn, uitval en even recht tikken etc was niet meer mogelijk. ze konden de wervels bewegen tussen de vingers. uiteindelijk heb ik afgelopen maart mijn onderrug laten vast zetten. of te wel een spondylodese operatie. Ben nu nog herstellende. de operatie vond ik erg pijnlijk en de eerste 2 maanden na de operatie had ik alleen maar meer pijn ipv minder. uiteindelijk is nu een groot deel van de zenuw pijn weg maar heb ik erg veel pijn in de rug en linkerheup.al met al nog niet zoals het moet zijn. echter staat voor herstel 12 maanden. ok doe ik meer dan zou mogen maar goed man werkt ook fulltime en heb 2 kinderen . al met al ben ik blijd dat een groot deel van de zenuw pijn weg is. dit was echt slopend. zat op 3x 90 mg morfine icm lyrica en tramadol en nog had ik pijn bij mijn is l4/l5 en s1 vast gezet met 6 schroeven die verbonden worden door een metaal staafje. tussenwervelschrijven vervangen voor metalen case gevuld met heup bot . ik had de nieuwe methode. spondylodese met sextant
Ik heb arthrose/spodylose in zowel lende- als nekwervels. Al jaaaaren en ik heb menig therapie gehad van spuiten tot revalidatie. Ik fitness al een tijd 2 a 3x per week en ik moet zeggen dat het heel goed gaat. Soms drukt er een wervel op een zenuw en dan kan ik weer even niks, dan ga ik naar mijn manueel therapeut en doe even rustig aan. Ook heb ik een speciaal programma gevolgd om om te gaan met de pijn. Dit heeft erg geholpen, ik zit niet (meer) bij de pakken neer, laat dit niet mijn leven beheersen! In het begin schrik je en denk je dat het het einde van de wereld is, maar er zijn tal van mogelijkheden om nog een fijn leven te leiden!!!
Ja, ik heb ook spondylolisthesis. De tussenwervelschijf daarboven is een hernia en de tussenwervelschijf daaronder is gescheurd. Ook ik was veel te jong voor eventuele operaties (18), dus begon ik aan de training om al mijn spieren om de zwakke plek heen te versterken. Dat is gelukt, maar het zal altijd oppassen blijven!
Oh ja, mijn linker SI-gewricht is ook aan gort. Ik heb jarenlang iedere dag pijn gehad en zware pijnstillende ontstekingsremmers geslikt. Ik voel het nu nog wel, maar heb er geen last meer van in die zin dat het me beperkt.