Hallo allemaal, naar aanleiding van 1 van mijn onderwerpen; "zwangerschap & boerderij" kwam 1 vd forummers(zelf ook boerin), met het idee om een topic te openen voor de boerinnen onder ons! Dus hierbij.... Ben jij boerin of werk je in de agrarische sector? of misschien ben je wel van boerenkomaf maar ben je nu gewoon "burger", kom er gezellig bij, dan kunnen we ervaringen uitwisselen over het leven op de boerderij, met of zonder kids, zwanger of niet! Ook dames op het forum die heel erg nieuwsgierig zijn naar ons leven als boerin of het leven op de boerderij, zijn ook van harte welkom! Groetjes!
Zal mezelf eerst ff voorstellen; Ben een boerin van 29 en woon samen met mijn man in overijssel. We hebben een melkveebedrijf van zo'n 200 stuks vee(alles bij elkaar opgeteld, van kalf tot melkkoe). We hebben een 36-stands buitenmelker. Naast ons melkveebedrijf hebben wij ook een akkerbouwbedrijf; wij zorgen zelf voor het voer voor de koeien. Verbouwen mais, luzerne, gras, tarwe en rogge. Mijn man is van het machine-werk en koeien melken, ik vind trekkers mooi, maar ben al blij dat ik mijn auto van a naar b krijg, dus trekkerrijden met een enorm apparaat erachter is aan mij niet besteed. Ik verzorg ons huishouden, de (moes)tuin en de kalveren. Daarnaast help ik bij hand- en spandiensten, zoals jongvee verweiden, helpen bij het hooien, afkalverij en operatie's. Daarnaast heb ik zelf wat hobby-dieren; kippen en konijnen. Ook hebben we een hond waar ik regelmatig een lange wandeling mee maak. Ik ben nu 6 jaar boerin, was een "gewoon burgermeisje", opgegroeid in een rijtjeshuis, maar door opleidingen niet onbekend met het boerenwerk. Het was wel wennen op de boerderij, altijd werken werken werken, bedrijf gaat voor het wijf. En op de meest onlogische tijden "problemen". Maar ik zou het buitenleven, de stallen vol vee en een schuur vol met de meest geavanceerde machine's niet meer willen verruilen voor een burgerlijk bestaan in een vinexwijk met een kippenhok als achtertuin . Ik hoop samen met mijn man een opvolgertje te kunnen krijgen, niets mooiers dan een kind op te laten groeien tussen de dieren, midden in de natuur!
Hier ook een boerin!! Ten minste: iemand die op een boerderij woont... Ik werk buiten de deur en werk niet heel fanatiek mee op het bedrijf. Ik ben wel betrokken en doe kleine hand- en spandiensten, maar kan niet zeggen dat ik echt meewerk. Maar ik voel me zeker wel boerin! Ik woon ook in Overijssel en we hebben melkkoeien. Daarnaast schapen voor de hobby, een paar kippies en wat katten. Ik kom zelf gewoon uit het dorp dus was er niet mee bekend. Maar het wonen op een boerderij bevalt me prima ( hoewel ik de voordelen van de stad ook zie: overal lekker dichtbij, alles op je fietsje doen, heerlijk!). Voor kinderen is het opgroeien op een boerderij volgens mij heel leuk: veel ruimte, veel te doen, papa veel om ons heen. We zijn momenteel bezig met orienteren op een melkrobot, heel spannend! Dus mochten er hier ervaringsdeskundigen zijn op dit gebied, dan hoor ik het graag. Is juist wel heel waardevol om ook ervaringen vanuit het perspectief van de vrouw te horen... Ben benieuwd naar andere verhalen!
Jaaaa ik voel me ook nog altijd een boerin, ben een boerendochter maar nu burger. Ik kom uit een lange generatie van boeren in de akkerbouw. Echter houdt het met onze generatie op. Helaas. Maar ik draag boeren een warm hart toe.
@shanandoah: jij bent ook welkom hoor!! Ben zelf ook een groot paardenliefhebber, heb er in verleden veel mee gewerkt. Maar sta er liever naast dan dat ik er op zit, heb wel paardgereden, maar heel recreatief(mijn nichtje heeft ijslanders), lekker door de bossen rijden! Dus ik ben meer van de verzorging, maar bv trainen aan de longe vind ik ook leuk om te doen. Helaas is mijn man niet zo'n paardenliefhebber(om het netjes uit te drukken, haha!), dus op onze boerderij geen paard(en) te vinden, gelukkig hebben we een kennis die friezen fokt, en in de herfst/winter soms wat van zijn paarden op ons land laat lopen, kan ik toch even die lucht opsnuiven en lekker met ze kroelen
ik rij maar heel af en toe nog hoor. voornamelijk western en dan door de bossen. ik woon nu gewoon in een rijtjes huis. maar zodra ik bij mijn vader kom en even op de stallen ben dan voel ik me echt thuis
Ja, heerlijk he, dat gevoel van "thuiskomen" als je tussen de paarden bent. Sowieso voel ik me thuis als er ergens dieren zijn, maakt niet uit wat. Het breekt vaak ook het ijs als je bij iemand komt die je niet kent, je hebt meteen een gespreksonderwerp.
hier ben ik dan! Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben een vrouw van 30 jaar, getrouwd en heb inmiddels 2 kinderen (21 maanden en 4 maanden). Wij hebben een boerderij in limburg met op dit moment 120 melkkoeien en zitten midden in een verbouwing! Wij melken met 2 melkrobots (nu 3 jaar) en gaan nu uitbreiden naar 4 melkrobots, automatisch voersysteem, automatisch zaagsel systeem en een extra merstrobot. De start van sloop (varkensstal) gaat volgende week beginnen zodat de koeienstal de breedte in kan. Daarbij telen wij zelf het gras en de mais voor de koeien en verhuren/ruilen wij land met akkerbouwers (lelie telers, asgergesteler en een akkerbouwer). Ik ben een burger die in een dorpje heeft gewoont en voordat ik mijn man heb leren kennen geen verstand had van "boeren". Nu inmiddels 11 jaar verder is dat veranderd. Ik heb tot voor de komst van de kindjes in de gehandicaptenzorg met agressie gewerkt, door de komst van nummer 2 is dit niet meer te combineren met onregelmatige diensten dus ga ik na de verbouwing meer thuis werken. Ik deed/doe wel al 11 jaar taken op de boerderij zoals : ploegen, hooien, gras maaien, klauwbekapper ondersteuenen, koeien verzetten...etc... Dit ga ik nu ook doen maar met 2 kindjes gaat dit wat moeilijker aangezien de opvoeding van de kindjes, huishouden en tuin onderhouden mijn taak is. Oh grasmaaien doet mijn schoonvader of vader! tot zover.....