Makelaar verteld dat uitbouwen mag ! Maar er is een verbod

Discussion in 'De lounge' started by Ilona1986, Jul 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

Jun 23, 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    2 jaar geleden hebben wij een huis gekocht waar wij enorm blij mee zijn.
    We hebben een grote tuin, en toen wij het huis met de makelaar gingen bezichtigen zei ik meteen " hier kunnen we in de toekomst mooi een uitbouw plaatsen "
    De makelaar zei dat het inderdaad groot genoeg was voor een mooie uitbouw en bevestigde dus ook dat dit kon !

Nu we serieuze plannen hebben om te gaan uitbouwen, hebben we van onze buurman gehoord dat er geen toestemming is !
    Zijn buren aan de andere kant hebben een uitbouw, en dat nam bij hem heel veel licht weg waardoor er een rechtzaak is geweest. Hij had deze gewonnen en een schadevergoeding gekregen. Tevens is er nu dus een verbod op uitbouwen in onze rij.

De rechtzaak is 10 jaar geleden al geweest.
    Was dit informatie wat een makelaar had moeten weten ? want dan zijn we dus glashard voorgelogen.

Ik woon hier nog steeds met veel plezier, maar ben nu wel teleurgesteld dat onze plannen niet tot uitvoer kunnen worden gebracht.

2. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Nee, dit is informatie die jullie zelf vooraf op hadden moeten vragen. Je bent als koper namelijk verplicht om zelf ook onderzoek te verrichten. En zoals ik het lees heeft de makelaar ook alleen maar bevestigd dat er idd ruimte voor is en dus niet of het wel of niet mag daar. Als jullie specifiek hadden gevraagd naar de uitbouw en hij had jullie verteld dat dat geen probleem zou zijn is het misschien nog een ander verhaal, maar dat lees ik hier niet. En daarnaast is dat ook nog bijna onmogelijk om te bewijzen. Ik zou als ik jullie was eerste een informeren bij de gemeente in hoeverre er een verbod is op een uitbouw en wat wel of niet mag. De buurman kan nog zo veel roepen, maar de gemeente weet precies hoe het echt zit.

3. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

Aug 20, 2010
    1,298
    18
    38
    Precies... Ik vind het een vaag verhaal!

4. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Idd! Want die uitbouw van die andere buurman is er dus ook nog steeds??

5. Vagans

Vagans Niet meer actief

Even bij de gemeente navragen. Maar een vaag verhaal vind ik het niet. Om deze reden mag het vaker niet het is namelijk niet leuk als je zonnige tuintje ineens vol schaduw staat.

6. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik dacht dat je binnen de 2,5 meter vergunningsvrij kon uitbouwen, maar als de buurman het over een verbod heeft dan zul je even moeten informeren bij de gemeente. Hier overigens ook veel zon weg uit onze tuin door een uitbouw van de buren (al gedaan voordat wij hier woonden), maar had de vorige bewoonster dan bezwaar tegen aan moeten tekenen bij het indienen van de aanvraag. Snap dus ook niet zo goed dat die buurman klaagt over de uitbouw (die dan neem ik aan groter is als die 2,5 meter) en waarbij hij dus bezwaar had kunnen aantekenen etc, maar dit zelf heeft nagelaten (of niet gehonoreerd is?) of de uitbouw dus minder als 2,5 meter bedraagt en dus vanuit de VROM gewoon mag en hij er niet blij mee is (wat natuurlijk kan).

Denk overigens niet dat je het de makelaar kunt verwijten.. Is volgens mij aan julliezelf om dit soort dingen na te zoeken tenzij je het nadrukkelijk aan de makelaar vraagt hoe en wat en hij dit voor jullie uit zou zoeken. Vind ook niet dat hij door te zeggen 'dat het een mooi grote tuin is voor uitbouw' bevestigde dat dit gewoon kon. Hij gaf alleen aan dat de tuin er groot genoeg voor zou zijn, niemand had het over wel/geen vergunning en hoe groot die uitbouw dan zou moeten worden.

7. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

Jun 23, 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Zodat wij begrepen had de buurman bezwaar getekend, maar hebben zijn andere buren toch de uitbouw geplaats ! Hier heeft hij een rechtzaak van gemaakt en dus gewonnen en daarvoor een schadevergoeding gekregen.

Kijk, ik snap zijn punt en daarom hebben we ook besloten om dus geen uitbouw te plaatsen....Jammer is het wel, het zat al in mijn hoofd hoe het moest gaan worden.

Ik vroeg me alleen af of makelaars dit weten, of dat ze van deze informatie niet op de hoogte zijn.

Overigens hebben wij wel aan de makelaar gevraagd of uitbouwen mag, en volgens hem mocht dit gewoon.

8. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Hmm misschien had hij een rechtszaak ingediend omdat ze toch zijn gaan bouwen en niet hebben afgewacht wat de uitspraak zou zijn na het indienen van het bezwaarschrift? En dat hij daarvoor een boete heeft gehad maar dus nog wél mocht uitbouwen? Anders had die uitbouw er ook niet meer gestaan toch?

9. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

May 17, 2012
    2,195
    464
    83
    Female
    Even de regels van de gemeente er op nalezen of anders even bellen met de gemeente. In ieder geval zijn er altijd wel bouwvergunningvrije mogelijkheden, maar dan hebben we het helaas niet over een uitbouw.

Die rechtzaak van je buurman kan evengoed een andere insteek hebben gehad, dus daar kun je weinig info aan ontlenen.

En helaas, dit is info die je zelf moet opzoeken. Je kunt daarbij niet uitgaan van de makelaar. Die kun je alleen aanspreken als ie je bijvoorbeeld een huis verkoopt in 'perfecte' staat en dat je dan door je fundering heen zakt.

10. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
  11. Maaik79

Maaik79 Actief lid

Apr 11, 2009
    466
    2
    18
    Er zij twee kanten aan dit verhaal. Een kopende partij heeft onderzoeksplicht en wordt geacht dit soort zaken van tevoren uit te zoeken. Daarnaast heeft een verkopende partij informatieplicht en moet zaken als deze dus melden. Door dit niet te melden zij ze dus in gebreke gebleven. Maar... jullie hebben het dus ook niet uitgezocht, wat natuurlijk heel veel gebeurt omdat je zoiets niet verwacht.

In dit geval zou ik toch eens nagaan bij de gemeente wat waar is van het verbod.

12. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    Kijker je eventueel aan de voorkant kunt uitbouwen. Hebben mijn ouders ook gedaan zodat ze nogmaals tuin overhielden. Enneh de buren vonden dat zo n fantastisch idee, dat die meegedaan hebben en daardoor hebben ze korting opmdemipadmzitten verbouwing gekregen en deed de gemeente ook niet moeilijk met de vergunning.

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het bij de gemeente navragen. Het zou best kunnen dat de buurman maar wat roept omdat hij bang is aan twee kanten ingesloten te zitten.

Ik vraag me af of de makelaar dit had kunnen weten. Wellicht zag hij de uitbouw van die andere buren en ging hij er van uit datbhetbkwam mogelijk was. Ik neem nl niet niet aan dat alle buren op de hoogte zijn gebracht van een eventueel aanbouwverbod. In zo'n geval horen buren het zodra ze een aanvraag indienen.

Jullie hadden overigens bij het aankopen van de woning zelf na moeten vragen bij de gemeente of uitbouwen mogelijk is.

Maar ik heb het idee dat die buurman een beetje bluft in de hoop dat jullie het meteen afblazen.

14. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

Nov 28, 2010
    3,509
    295
    83
    2,5 meter uitbouw is volgens mij vergunningsvrij...of wil je er meteen een meter of 5 tegenaan gooien?

15. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

May 15, 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Volgens mij mag je 2,5 meter uitbouwen zonder vergunning.
    Wij hebben vorig jaar uitgebouwd en ook geen vergunning nodig gehad.

16. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Je mag sowieso 2,5m uitbouwen zonder vergunning en daar kan je buurman niets aan doen! Of hij bluft omdat hij het niet leuk vind of er heeft iets anders mee gespeeld met die andere buren.

Share This Page