Die wettelijke garantie is alleen van toepassing wanneer jij als consument er alles aan gedaan hebt om de staat can de auto te controleren ( aankoopkeuring) En als je geen rechtsbijstand kunt gebruiken ( want geen Bovag) dan moet je de kosten voor de rechtszaak eerst zelf ophoesten en wanneer je verliest zijn de kosten sowieso voor jou ( en met een beetje pech de kosten van de tegenpartij ook) http://www.autogeschiedenis.nl/auto-kopen/welke-garantie-heb-je-op-een-tweedehands-auto.htm Hier staat goede informatie
Je mededeling staat haaks op het bericht wat je erbij post Volgens dit artikel hoef je geen aankoopkeuring en geen deskundige zijn/ erbij te betrekken. We wachten het af en morgen hangen we ook even bij de rechtsbijstand aan de telefoon, misschien wel handig voor we het gesprek met dit bedrijf ingaan. (ik heb hem niet particulier gekocht maar bij een bedrijf)
Er staat heel duidelijk in het artikel dat jr als consument een controleverplichting hebt bij de aankoop van een auto. In welke mage je die controle uitvoert is aan jullie natuurlijk. Jet is zeker niet verplicht om een keuring te laten uitvoeren maar het is je plicht als consument wel om je echt gedegen te laten informeren wanneer je een auto koopt. De aankoopkeuring is echt een slimme zet om uit te laten voeren. Met een onderxoeksplicht of controleplicht word voornamelijk bedoeld dat je echt heel gericht moet vragen naar bijvoorbeeld de staat van de distributie-riem , je vraagt naar de onderhoudshistorie, je gaat een proefrit maken, je doet er als consument eigenlijk alles aan om een goede gedegen aankoop te doen. Als je hieraan voldoet ( en met een aankoopkeuring kunnje dit in een klap bewijzen) dan sta je sterker wanneer je dit moet gaan verklaren voor een rechter. Als je als consument geen vragen stelt en zaken bekijkt dan kun je daar op afgerekend worden want je hebt de wettelijke plicht je goed voor te laten lichten wanneer je een auto koopt. Dit artikel onderschrijft dus wat ik zeg en staat zeker niet haaks op wat ik zeg. En wees je er van bewust dat een autohandelaar die nu niet thuis geeft gerust zal ontkennen dat jullie goed navraag gedaan hebben. Been there done that and got the Ulgy t shirt .
Oh. En ik kocht mijn auto bij een vooraanstaande dealer. Met bovag en excellent keurmerk en alles. En dat zegt geen ene moer helaas. Als je de auto zonder Bovag gekocht heb ( waar ik wel van uit gezien de lage prijs) dan zal de rechtsbijstand je verder niet officieel kunnen helpen.
Deze reactie is imo een beetje overbodig, volgens mij voelt TS zich al rot genoeg. En ik kan niet uit haar post halen dat zij niet heeft voldaan aan haar onderzoeksplicht.
Dat is helemaal niet rottig bedoeld maar juist als tip dat ze zich goed kan voorbereiden. De klap is namelijk best hard als je te horen krijgt dat je gewoon besodemieterd bent en niemand je kan helpen omdat je zogezegd niet voldaan hebt aan allerlei voor mij destijds onbekende regeltjes. Zoals bijvoorbeeld de Bovag regel. Ik betaalde me scheel aan mijn rechtsbijstand en die haakten ineens af. Dat had ik heel graag eerder geweten. Geen idee hoe je er bij komt dat ik dit als onaardig bedoel. En ik zeg ook niet dat TS zich niet voldoende heeft in laten lichten, ik geef aan dat dit vragen zijn die haar gesteld kunnen gaan worden en waar ze zich nu juist op voor kan bereiden.
Ik denk dat TS terecht) vreselijk geïrriteerd is omdat haar auto zo snel al kapot is gegaan. Maar volgens mij probeert @Izzie7676 alleen maar te adviseren omdat ze zelf zo'n soort gelijk iets heeft meegemaakt. Niet echt aardig om haar dan aan te vallen terwijl ze het in mijn ogen gewoon goed bedoelt. Heb je ondertussen de garage al kunnen spreken TS? Ik hoop dat hij niet van dergelijke problemen af wist en jullie zal gaan helpen.
Zo komt het over in ieder geval, zoals ik al aan gaf hebben we gereden heeft mijn man altijd in de auto branche gewerkt en hebben wij dus ook de geschiedenis en alles gecheckt de beste man gaf aan dat wij hier zeker nog een 5 tal jaren mee konden rijden, dit is in mijn beleving wel wat anders dan 3 dagen In ieder geval we hebben contact gehad met de rechtsbijstand en advies gekregen voor de eerste stappen, we staan in ons recht. Letterlijke woorden in Nederland bestaat zonder garantie niet. Vanmorgen bij de garage geweest en de auto is afgeschreven motor is defect niets meer aan te doen. geen idee welke dingen er defect zij exact, het ging even deels langs mij heen gelukkig mijn man wel goed onthouden, (gebrek aan verstand bij mij ook) Hij heeft er niets aan hoeven doen enkel even op zijn terrein neergezet en bij starten was al duidelijk wat er aan de hand was allemaal en roken niet normaal. Inmiddels ook het bedrijf gesproken en vanmiddag hebben we daar een afspraak nu nog even duimen draaien. Tot zover allemaal en ja ik ben behoorlijk geiirriteerd en opgefokt, iets ten nadele van jullie nogmaals dank voor de adviezen.
Dit zijn echt hele ingewikkelde situaties. Er is sprake van non-conformiteit in deze lijkt het (je mag verwachten dat een product geschikt is waar je het voor koopt en dat lijkt nu niet zo) maar daar zitten heel veel haken en ogen aan. Feit is wel dat hij echt HEEL snel stuk is en dat is wel in jullie voordeel. Ik zou iig zelf eerst eens de garage bellen waar je gekocht hebt, ook niet met feiten gaan gooien van je eigrn garage. Gewoon eens vragen wat zij er van vinden. Als zij zich verschuilen achter het gebrek aan garantie is het vroeg genoeg om je rechten en plichten te gaan nazoeken.
Succes vandaag. 2000 euro is veel geld, ja er zijn mensen die dat aan een bv tas uitgeven. Maar ik begrijp jou zeker, wij moeten ook sparen als we bijvoorbeeld 2000 euro nodig hebben voor een auto. Ik zou ook pissed off zijn als de auto ermee ophield (zelfs na een jaar). Ik hoop voor je dat jullie een oplossing hiervoor vinden.
Je hebt geen afrijdertje van 500euro gekocht, dus lijkt mij redelijk dat de garage de auto moet repareren of vervangen. Eventueel het betaalde bedrag terugbetalen. Als ze aangeven dat het jullie eigen fout is, zal hij dat moeten aantonen (bijv dat je diesel in een benzinetank hebt gegooid of zoiets. Daar kun je de garage moeilijk aansprakelijk voor stellen ) Je mag, ook bij occasions, verwachten dat je een deugdelijk product ontvangt. Als er al mankementen zijn geweest, bijv bijna versleten onderdelen, had dat bij de aankoop vermeld moeten worden door de garage. Voor hun is het ook slechte reclame als ze je niet goed helpen, dus als je netjes blijft, komen jullie er vast wel uit.
Succes, hopelijk komen jullie eruit! Wij kopen onze auto's nooit bij handelaren. Mijn auto was total loss en werd opgehaald door een handelaar, een dag later stond mijn auto op zijn site voor 1500 euro, mooi niet dat alle mankementen waren verholpen, dat kan gewoon niet. Dus ik koop nooit bij zulke handelaren, tenzij ik via mond op mond reclame goede verhalen heb gehoord.
Het maakt geen ene moer uit. Mijn auto kwam bij een super de luxe merk dealer vandaan, zo eentje met dure design banken binnen, en een marmeren vloer. Met verkopers in een duur maatpak, die net zo hard de boek enorm bedonderd hebben. Het zegt niks.
Het hoeft niets te zeggen, maar de kans is bij handelaren wel groter dat je opgelicht wordt. Wij hebben altijd bij dealers gekocht en nooit een miskoop gedaan. En altijd een half jaar garantie gehad en zo ook wat reparaties laten uitvoeren (kleine dingetjes).
Oei lastig ts. Geen bovag en aangezien een opgeblazen motor hoogstwaarschijnlijk geen aansprakelijkheid is van de handelaar hou ik mijn hart vast voor jullie centjes. Ik hoop dat hij zo coulant is om een nette oplossing te geven.