Hoi dames, Ff checken of mijn hormonen een loopje met me nemen of dat mijn gevoel terecht is bij een onafhankelijk publiek Mijn zusje heeft een zoon die, weliswaar ouder is, maar toch in maat wat achterliep op mijn zoon van 5. Nu heeft zij het niet breed dus gaf ik duurdere kleding aan haar. Denk aan winterjas/schoenen. Nu zie ik dus een advertentie op marktplaats voorbij komen waarin mijn zus een kledingpakket aanbied, met daarin dus kleding die ik aan haar heb gegeven. Nu zou je zeggen, eens gegeven blijft gegeven, maar ik heb inmiddels ook weer een zoontje die jonger is en ik vind het dus wel wat gek (oké eerlijk is eerlijk, mijn hormonen hadden al een pissig berichtje geschreven maar ik bedacht me net op tijd en heb het (nog) niet verzonden naar haar) dat zij mij niet vraagt of ik de spullen terug wil of dat zij ze 'mag' verkopen. Vinden jullie dat ik overdrijf en inderdaad de stelling: eens gegeven blijft gegeven van kracht is? Of zouden jullie er wat van zeggen? Ben benieuwd.....
Ik zou daar wel iets over zeggen. Ik heb destijds ook weleens kleding van vriendinnen gekregen maar heb altijd netjes gevraagd of ze het nadien weer terug wilden en/of ik het door mocht geven oid. Het zou niet in mijn hoofd opkomen om het zomaar op MP te zetten zonder overleg. Ik vind het dus geen hormonenkwestie en ik geef je gelijk. Ik vind het ook altijd zo'n dingetje om te zeggen van iemand heeft het niet breed maar jeetje ze krijgen toch kinderbijslag of maken ze dat op aan andere zooi?
Denk beiden. Misschien is ze het vergeten dat het spullen waren van jou. En heeft ze er niet bij stil gestaan. Haar kind zal er nu wel uit gegroeid zijn en vandaar op marktplaats gezet. Zou bellen van er zitten wat kleding stukken bij die ik graag nog voor mijn ( jongste) wil gebruiken. Grote kans dat ze het dan zegt van oeps niet bij stil gestaan. En krijg je het als nog. Eens gegeven is wel bij mij is weg gegeven. Als ik het weg geef is het niet meer van mij... Goed dat je het hier even vraagt voor je het weet is er een ruzie die totaal niet nodig is.
Ik zou haar gewoon op een aardige manier laten weten dat je de kleertjes graag terug wilt. Waarschijnlijk heeft ze er niet bij stil gestaan of ging ze ervan uit dat jij ze niet meer hoefde. Een boze reactie zou ik zeker overdreven en onterecht vinden, goed dat je die weer ingeslikt hebt! Ik vraag altijd aan mensen wat ze willen met kleding en speelgoed, dat ik krijg van ze. Dan kunnen ze zeggen dat ze het terug willen en zo niet geef ik het ook weer door.
Tja, ik vind het niet kunnen. Maar dat is mijn mening. Als familie en goede vrienden onder elkaar uitwisselen, is het wel zo netjes om te vragen of het terug moet of niet. Zo had ik ook een vriendin die bij haar eerste mijn halve uitzet heeft meegenomen. Toen ik nu onverwacht een derde keer mama mocht worden, werd me haar box aangeboden. Maar daar mocht ik wel voor betalen. Toen ik vroeg naar de spullen die ze van me had meegenomen, had ze die weg gedaan Laatste keer dus dat zij ooit iets nog van me krijgt. Ik heb een hekel aan mensen die over mijn rug proberen geld te maken van iets!
ik zou daar wel iets van zeggen is wel zo netjes om te vragen of diegene het weer terug wil ik zou persoonlijk nooit vergeten wat ik van wie gekregen heb aan spullen dus zou het niet zomaar gaan verkopen
Hmmm, mja... Je zegt zelf dat ze het niet breed heeft, dus ik begrijp wel waarom ze het verkoopt. Ik geef zelf ook spullen weg aan anderen. Ik verwacht van het meeste niets terug te krijgen. Als dat wel zo is (specifieke dingen) dan zeg ik dat er bij. Ik zeg er wel meestal bij, dat ze het ook wel door mogen geven als ze er iemand blij mee kunnen maken, en dat ik het anders terug wil. Tenzij het echt versleten is en zo. In dit geval: Qua spullen, die je al hebt gegeven, zou ik het laten gaan. Wat betreft het pakket wat online staat... gaat het je om de spullen, die je graag terug zou willen hebben? Dan zou ik doen of je van niks weet en vraagt of ze dat-en-dat nog heeft en of je dat terug zou mogen hebben voor je jongste. Voor spullen, die je NU nog gaat geven, zou ik het er bij zeggen. Dat je het graag terug wil voor jouw jongste. Verder geen punt van maken, is het niet waard. Tenzij zij dingen verkoopt zonder het gebruikt te hebben. Dat vind ik wel raar. Daar zou ik iets van zeggen. In de trant van: Als je iets niet mooi vindt, dan had je dat ook wel mogen zeggen, hoor!
Ja dat is asociaal! Ik verwacht wel, dat mochten we ooit een derde krijgen (ik betwijfel het ), dat mensen in mijn omgeving dan ook aan mij vragen of we nog wat kunnen gebruiken. Zoiets doe je toch voor elkaar?
Vind jij het waard om hier eventueel ruzie over te krijgen? Want dat zou kunnen gebeuren. Als jullie zelf geen problemen hebben om nieuwe spullen voor je zoontje te kopen zou ik het laten. Zie het als een leermomentje.
Hier ben ik het ook mee eens. Hoeveel is het je waard om ruzie te krijgen uit ervaring zeg ik je het is het je niet waard NIET.
Ik zou er zeker wel wat van zeggen. Hier heb ik ook heel veel gekregen van mijn zus (speelgoed), maar toen mijn kinderen er niet meer mee speelde heb ik gevraagd of ze het terug wilde of dat het gewoon weg kon. Iets verkopen wat ik van iemand krijg zou ik nooit zomaar doen. Hier ook onverwachts zwanger van de derde en ik heb mijn hele babyuitzet ook weggegeven. Kreeg meteen een berichtje of ik het terug wilde hebben... Wel zo netjes!
Als je de spullen terug verwacht is het toch lenen ipv geven? Dan heb je het je zus geleend? Want waarom wil je het anders terug?
Als ik het weggeef verwacht ik het ook niet terug dus ga ik er ook vanuit dat als iemand niet zegt dat hij het terug wil ik ermee kan doen wat ik zelf wil. Ik heb het namelijk zelf gehad met broeken van mijn sz die wilde ze na een paar jaar ook terug helaas waren ze toen al weg zij boos maar vond dat meer haar probleem had ze het maar moeten zeggen. Ik weet wel dat ik voortaan niks meer van haar hoef te hebben
nee in mijn ogen is gegeven ook gegeven. ik geef ook veel dingen weg, er komt er hier geen meer bij. maar stel dat dat wel zo zou zijn hoef ik niks terug. ik geef ook echt alleen maar weg wat ik zelf niet meer wil of hoef. bij twijfel bewaar ik het. zie het idd als een leermoment
Als je ze graag terug had willen hebben dan had je dat gelijk bij het afgeven al moeten melden. Nu is het al gegeven en ik vind niet dat je daar nu om moet gaan zeuren. Wie weet zit ze wel in zwaar weer en kan ze de centjes goed gebruiken.
Eens gegeven blijft gegeven, dat klopt. Maar soms kunnen dingen veranderen en dan pas je je daar ook op aan. In je openingspost denk ik terug te lezen dat je de komst van je jongere kindje nog niet aan zag komen toen je de kleding weggaf. Nu de situatie veranderd is voor jou lijkt het me ook logisch dat je de kleertjes terugkrijgt zodra ze niet meer gebruikt worden. Het kan echter ook wel zijn dat je zus er gewoon niet aan gedacht heeft en je groot gelijk geeft als je het vraagt. Dus niet meteen boos worden, daar heeft niemand iets aan. Het is terecht om het terug te vragen, maar ik denk dat je hormonen meespelen in de gevoelens daarbij. Ik heb ook wel eens iets teruggegeven toen de situatie veranderde. Mij schoonzusje dacht de box niet meer nodig te hebben, en wij dachten hem binnen redelijke termijn wel te kunnen gebruiken. De situatie liep anders - bij haar komt de derde er toch aan en bij ons wil het nog even niet. Simpel gezegd: die box staat daar beter.
Ja idd Anders had je tegen je zus moeten zeggen dat ze het mocht LENEN. Iets wat je terúgwil na gebruik heet namelijk LENEN en niet GEVEN iets geven houd in dat je het niet terugwil, anders heet het dus lenen