Hallo Weet iemand wat er allemaal nodig is, wat er moet gebeuren en wat het kost als je een auto wilt kopen van iemand uit Belgie ?
Je moet van de verkopende partij een conformiteitsdocument krijgen en een afspraak maken bij de RDW om de auto te laten keuren. Waarschijnlijk moet je daar BPM afdragen voor het invoeren. Als je de auto via een ambulance vervoert heb je geen transitplaten nodig, anders wel. Als je een afspraak hebt gemaakt bij de RDW, moet je een eendagskenteken aanvragen. Bij het RDW heb je het conformiteitsformulier en de koopovereenkomst nodig. Succes.
jeetje het is echt abrakadabra.. zitten daar veel (dure) kosten aan verbonden dat je weet.. en vervoeren per ambulance ?
Als je even googled op BPM berekenen dan kun je uitrekenen wat het kost om een auto in te voeren. Hierover betaal je dan uiteraard ook nog de keurings kosten. En vervoeren per auto ambulance is nodig omdat je met een auto uit Belgie (of ieder ander land) niet zomaar de weg op mag omdat er geen kenteken op zit. Dus of je hebt "handelaars" kentekenplaten nodig of een auto ambulance als je de auto naar Nederland toe brengt. Als je bij het RDW een afspraak hebt gemaakt kun je daar ook dus een eendagskenteken aanvragen en daarmee kun je dan naar de keuring toerijden. Mag ik vragen waarom je een auto uit Belgie wilt kopen?
Jeetje het is nog best een gedoe. het is de auto van me oom. die woonde in belgie en is nu verhuisd naar spanje. Helaas weet hij zelf er ook het fijne niet van. ik ga even google, wat ik stap voor stap moet ondernemen. maar hij zou zelf toch wel naar Nederland kunnen komen rijden? hij mag dat toch wel... en dat we het dan verder regelen hier?
Ben je niet goedkoper uit als je in NL koopt? Je hebt idd de RDW en de BPM. Je moet ook een nieuw kenteken aanvragen. Volgens mij ben je al met al goedkoper uit als je gewoon in NL koopt
Hij mag idd gewoon naar NL rijden,maar als jij die auto overneemt,moet er een NL kenteken op Bel anders de RDW even ,die kan je alles vertellen wat je weten wilt.
ja misschien ben ik wel goedkoper uit in NL, maar het is de auto van me oom (betrouwbaar) die ik voor een prikkie kan kopen. maarja.. ik heb eigelijk niet zo'n zin in al die rompslomp ik ga het RDW bellen.
Als je een personenauto hebt gekocht in het buitenland en je wilt deze invoeren in Nederland, dan moet je een aantal stappen nemen om een Nederlands kenteken voor dit voertuig te krijgen. -Je gaat met het voertuig naar een keuringsstation van de RDW. Je kan hiervoor een afspraak maken of je komt zonder afspraak naar een keuringsstation. -Je neemt het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. -Tijdens het onderzoek worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn voor de registratie in Nederland. De procedure is afhankelijk van de herkomst van het voertuig. -Als het voertuig APK-plichtig is, kan je bij de RDW meteen een APK-keuring laten uitvoeren. Anders moet je het voertuig bij een erkend bedrijf, direct na ontvangst van het kentekenbewijs, laten voorzien van een APK-goedkeuring. Na het onderzoek door de RDW kan je direct naar de douane voor de fiscale afhandeling, dus het betalen van de verschuldigde BPM. De douane is gevestigd in het RDW-keuringsstation. -Als aan alle verplichtingen is voldaan, krijg je het kentekenbewijs zo spoedig mogelijk thuisgestuurd. -Vervolgens moet je kentekenplaten laten maken, motorrijtuigenbelasting betalen en een WA-verzekering voor uw auto afsluiten. MAAAR: Voor het invoeronderzoek kan je je voertuig op een trailer of een autoambulance naar het keuringsstation laten brengen, maar je kan ook zelf naar het keuringsstation rijden. Als je het laatste doet, moet je wel een ééndagskentekenbewijs bij de RDW aanvragen/ Je kan dat het beste doen direct bij het maken van de afspraak voor het onderzoek. Zorg er dan wel voor dat je het chassisnummer bij de hand hebt. Dit ééndagskenteken is gratis. Je moet zelf zorgen voor de verzekering op de dag van het onderzoek. Het ééndagskenteken is bedoeld om met het voertuig van je huisadres naar het keuringsstation en het BPM-aangiftepunt te rijden en weer terug. Het is alleen in Nederland geldig en alleen op de keuringsdag. Het keuringsstation stuurt u het ééndagskenteken met de bevestiging van de keuringsafspraak toe. Het kentekennummer van het ééndagskenteken moet met zwarte letters op een plaat met witte ondergrond worden geplaatst. Dit hoeft geen originele kentekenplaat te zijn. Als je een ingevoerd voertuig zonder afspraak bij een RDW-keuringsstation laat onderzoeken, kan je ook voor de dag van onderzoek een ééndagskenteken aanvragen. Je moet hierover ruim van tevoren met het betreffende keuringsstation bellen (vanwege toezending) en aangeven op welke dag je wilt komen. Tevens moet je het chassisnummer doorgeven. Dus, samengevat; Je ziet de auto, je sluit de koop. Je belt de rdw en regelt eendagsplaten. je belt een verzekeringsmaatschappij en verzekerd de auto voor 1 dag. Je rijdt met de platen naar de RDW, en derest gaat vanzelf.
thanks Devil, makkelijk zo in die stappen! ik weet nu voldoende. had het RDW al gebeld maar wachttijd van 10 minuten, het zal druk zijn kga je stukkie ff uitprinten thanks
devilschase mag ik vragen hoezo er volgens jou 800,- euro ex bpm aan kosten bij komen? Heb al heel wat auto's ingevoerd maar nog nooit zulke hoge kosten gehad
Nou als je hem zelf naar NL gaat rijden moet je al tijdelijke importplaten en verzekering aanvragen, dat is tesamen al 250 euro bij t importbureau. In ieder geval vanuit duitsland. Het invoeren komt er nog bij, de platen aanvragen, de legeskosten, het onderzoek, het aanvragen van een CVO wat er vaak niet bijzit. al snel 650-800 incl btw.
het valt gelukkig allemaal mee ik heb maandag een afspraak bij het rdw waar die gekeurd gaat worden (is verplicht) kost 131.00 me oom die komt naar nederland rijden, dus de auto hoeft niet op een aanhanger ofzo. en naast het rdw zit douane belasting waar ik de bpm papieren in moet leveren.. alleen dat kost nog geld.. weet nog niet hoeveel. en dan alleen nog een kenteken laten maken. dus het valt allemaal mee! bedankt voor de reacties!