Sterker nog, ik doe de auto zelfs op slot als ik er in zit... Te vaak gehoord dat er mensen werden overvallen terwijl ze voor een stoplicht stonden... Sinds ik mijn zoontje vervoer, ben ik veel te bang dat ze de auto proberen te stelen met hem er in...
Ik wilde het net niet zeggen omdat ik dacht dat ik paranoia was, maar als jij het ook doet en zegt durf ik het ook wel te zeggen: Ik doe mijn auto ook op slot als wij erin zitten! Vanwege de tasjes dieven e.d. inderdaad!
en dat durf ik juist weer niet... ik zou altijd bang zijn dat als er een ongeluk gebeurd ofzo, dat ik er dan niet snel genoeg uit zou kunnen komen... daarom doe ik ook nooit de deur aan de kant van m'n dochter op slot. Mogelijk moet een ander haar eruit halen en dat zou dan moeilijker worden met de deur dicht... Tja...
@ athina: daar heb ik inderdaad ook wel eens aan gedacht, maar ik acht het risico groter dat iemand me probeert te overvallen dan dat we in een auto-ongeluk verzeild raken (we wonen in een stad). Daarbij, bij dat laatste kun je sowieso of de deur niet openbreken omdat deze is verbogen, of je kunt een autoruit intikken (wat meestal gebeurt volgens mij). Ik geloof niet dat er echt zo'n groot risico is als je de deuren op slot doet. Hoe ga je dat doen als ze groter is? Lijkt mij een stuk veiliger als je de auto op een kinderslot doet dan wanneer zij tijdens het rijden de deur opent.
Turkse vond gedumpte baby door Pieter Buss UTRECHT - Zomaar op de stoep een baby in een maxi-cosi. Supermarkteigenaresse Rabia Toprak kon haar ogen niet geloven toen ze gistermorgen even naar haar auto liep in de Utrechtse wijk Overvecht. Terwijl ze net haar Turkse supermarkt had geopend, zag ze moederziel alleen, vlak bij een container voor afgedankte kleren en schoenen, het jongetje in zijn stoeltje zitten. Naar later bleek was de zes maanden oude baby - naar verluidt van Oekraïense komaf - gedumpt door een autodief. Zielig "Het ventje had het heel koud, was zijn sokjes verloren en had ook geen jasje aan", vertelt een zichtbaar aangedane Toprak aan haar dochter, die deze zaterdagmorgen als tolk fungeert. "Het was heel zielig. Ik huilde met de baby mee, was erg geschrokken." Desondanks bedacht de vrouw zich geen moment, haalde een deken op, en nam de kleine mee naar huis om hem op te warmen en een flesje melk te geven. "Ik heb z'n luier verschoond, en de politie gebeld." Wat zij toen nog niet wist, was dat het mannetje gedumpt was door een inbreker die even daarvoor een Volvo S40 - met achterin het kinderzitje - had gepikt in de drie kilometer verderop gelegen wijk Ondiep. Terwijl de vader van de baby de auto al had gestart, ging hij nog even gauw z'n woning binnen om iets op te halen. Eenmaal buiten sloeg de paniek toe: de auto was in een oogwenk gestolen. Vader zag een onbekende met hoge snelheid wegrijden. Met dank aan Rabia Toprak kon hij z'n kleine ongeveer drie kwartier later weer in z'n armen sluiten. Ook zijn auto werd teruggevonden. Hevig in shock heeft hij ondersteuning gekregen van slachtofferhulp. Praten met de media wilde de man volgens de politie niet. In de straat Ondiep was ook geen spoor te bekennen van de vader. En Rabia? Die wil niet weten van een heldendaad: "Ik heb gedaan wat ik moest doen", glimlacht ze verlegen. Volgens de politie moet de dader een ordinaire dief zijn, die in een paniekreactie heeft gehandeld. "Hij heeft wellicht in de binnenspiegel gekeken en gedacht: jeetje, ik heb een verkeerde buit." De politie neemt de zaak hoog op. Want hoewel de kleine ongedeerd en snel weer met z'n ouders kon worden herenigd, spreekt woordvoerder Thomas Aling van een schandalige actie. "Ik kan me voorstellen dat de dief in paniek is geraakt, maar je laat het kind niet alleen achter in de kou, bij tien graden. Hij had de auto desnoods beter midden op de weg kunnen zetten, met de deuren open." Van de dader ontbreekt nog elk spoor. Rabia Toprak bij de plek in de Utrechtse Gangesstraat waar ze zaterdag plots een maxicosi met daarin een huilende baby zag. Foto: Clovis Flos
met kinderslot kan de deur wel van buiten open ik doe ook niet de deur op slot met dezelfde gedachte als er iets gebeurd dan kunnen we er misschien niet uit een ruitje intikken is niet zo gebeurd hoor ik woon ook niet in de stad dus dat scheelt denk ik wel xxxxxxx
Precies! Mijn deur hebben ze al 2x geprobeerd te openen terwijl ik bij het stoplicht stond, dus dat is het eerste wat ik doe als ik ben ingestapt. Van mijn kostbare waar (lees: dochter + tas) blijven ze af!!
wow dat is wel heftig dat je dat mee hebt gemaakt! Ik doe ook altijd de deuren op slot, maar als ik op de snelweg rijd doe ik er ten minste 1 open . Ben wel blij dat de baby zo snel terecht was.
Dolgelukkig met hereniging gestolen baby Van onze correspondent UTRECHT - Rudi en Ekaterina Keet uit Utrecht zijn dolgelukkig dat ze na de bizarre diefstal van hun zes maanden oude baby weer snel zijn herenigd met hun kleine Daniël. Dankzij Rabia Toprak, die de baby vlakbij een container voor afgedankte schoenen en kleding vond en hem thuis het eerste uur liefdevol verzorgde. ,,Wij willen haar graag persoonlijk bedanken. Zij werd in jullie krant als heldin bestempeld, wat mijn vrouw en ik absoluut onderstrepen zegt Rudi, die gistermiddag slechts heel kort inging op het incident zaterdagmorgen. Toen werd zijn reeds gestarte Volvo S40, met achterin baby Daniël, in een vingerknip gestolen op het moment dat hij even zijn huis binnen ging om nog iets op te halen. ,,Mijn vrouw en ik renden nog achter de auto aan, maar tevergeefs. Ze was erg overstuur en in paniek. Niet veel later vond mevrouw Toprak, enkele kilometers verderop werkzaam in de gelijknamige supermarkt, de kleine, die een flinke verkoudheid heeft opgelopen door het koude avontuur. Het kereltje was zonder sokken en jasje in zijn maxi-cosi gedumpt door de autodief, die even verderop ook de geroofde Volvo had achtergelaten. Rudi: ,,Nu we Daniel zo snel terug hebben, zijn we nu door het dolle heen. Aanvankelijk wilde het gezin mevrouw Toprak gisteren ontmoeten en haar bedanken, maar door de vermoeidheid na alle tumult is dat plan later op de dag afgezegd. De politie Utrecht heeft inmiddels het signalement van de dader naar buiten gebracht: het gaat om een lichtgetinte man van 1 meter 80, normaal postuur en zwart haar. Zijn leeftijd wordt geschat op 28 tot 30 jaar. Tevens is bekend geworden dat naast de baby twee opvallende attributen in de gestolen auto lagen: een grijze luiertas, met daarop zilverkleurige glitters, plus een tas met kolfspullen.
ik laat leah wel eens voor de deur in de auto liggen als ze slaapt, maar dan zijn de deuren op slot en hou ik de auto goed in de gaten. moet er ook bij zeggen dat we in een klein dorp wonen. wel in een woonwijk. de sociale controle is best groot. maar haar alleen in de auto laten zonder de auto op slot te doen? nee dat doe ik niet zomaar. ik laat mijn auto al niet met sleutels erop staan. zelfs niet om smorgens te ontdooien als het gevroren heeft. een collega van mijn moeder zijn auto is vorig jaar gestolen, die stond te draaien om te ontdooien en hij was nog even naar boven gelopen (op het werk) en toen hij beneden kwam was zijn auto weg. dat was op een industrieterrein (vind ik nog anders dan in een wijk) daarvoor deed ik het al niet, nu al helemaal niet meer. gelukkig is de baby ongedeerd en vlug terug bij de ouders.