Heeft iemand hier ervaring met het bezwaar maken tegen een huwelijk? Het is nogal persoonlijk verhaal, zou ik iemand hierover kunnen pm-en?
Volgens mij mag je alleen bezwaar maken om een wettelijke reden dat iemand niet mag trouwen, wanneer je bijvoorbeeld weet, dat iemand gehuwd is in het buitenland bijvoorbeeld en dus al een echtgenoot/echtgenote heeft. Of dat het bruidspaar broer/zus is, die apart zijn opgegroeid, zoiets. Niet omdat je het niet met een bepaalde partnerkeuze eens bent, of bang bent dat de erfenis door je neus geboord wordt bijvoorbeeld.
Hoe bedoel je dat? Jouw expartner en jij hebben nog een woning samen en hij wil trouwen? (denk ik , misschien heb ik het mis?)
Er zijn maar een aantal redenen waarop je bezwaar kunt maken, en ook niet iedereen kan bezwaar maken. Stuiting doe je bij de burgerlijke stand (art 1:54 BW) en heeft tot gevolg dat het huwelijk niet door kan worden voltrokken (eventueel totdat de stuiting is opgeven ). Bevoegd tot stuiting zijn volgens art 1:51 BW bloedverwanten in rechte lijn, broers, zusters, voogden en curatoren van de aanstaande echtgenoten. Redenen voor stuiting: Ten eerste moet je als ouder van een minderjarig kind toestemming geven (art 1:35 BW). Daarnaast is toestemming nodig van de curator in geval iemand wegens verkwisting of drankmisbruik onder curatele staat (art 1:37 BW) of van rechter bij geestelijke gestoortheid (art 1:38 BW). Als een nauwe bloedverwant is, mogen zij niet trouwen (art. 1:41 BW). Een huwelijk kan gestuit worden indien niet aan de bovenstaande vereisten is voldaan of er sprake is van een schijnhuwelijk (oogmerk op verkrijging van toelating tot Nederland) op grond van art. 1:50 BW. Of als je al getrouwd bent of een geristreerd partnerschap hebt. Maar ik weet niet wat er is met de koopwoning, maar dat lijkt me zo geen reden. Ik zie tenminste geen stuitingsredenen van financiele aard.
Een koopwoning lijkt mij geen reden tot bezwaar van een huwelijk. Dit is namelijk een financiele verplichting en dat staat los van een huwelijk. Bezwaar maken kan alleen wanneer het huwelijk in strijd is met de wet.
hmm bedankt. Ja zijn aanstaande roept gewoon keihard bij elke onderhandeling te willen zijn omdat het huis straks ook van haar is.... :O
nhg... die hebben de regels veranderd... hij krijgt een gezamelijk inkomen, waardoor hij makkelijk het huis zou kunnen betalen. Ik kan het huis niet betalen in mn up. Hij wil het niet.. Als je het huis kunt betalen... dan neemt nhg je schuld niet over bij verkoop...
Als ze in gemeenschap van goederen gaan trouwen is straks 1/4 van het huis idd van haar. 1/4 van je ex en de helft van jou. Dus ik zou hun dan maar duidelijk maken dat het geen 2 tegen 1 wordt omdat hun stem beduidend minder waard is Maar geen reden om bezwaar te maken tegen een huwelijk inderdaad.
whaha... ja tis echt zo'n uhm.... *hou je in* tis een aardige vechtscheiding geweest al... maar zit niet te wachten op confrontatie met die onvolwassen... *hou je in* kuch dame..
Je kan toch jouw deel opeisen? Dus of er moet verkocht worden, of je ex moet jou uitkopen. Dan maar een restschuld, ik zou alle banden liever verbreken dan dat je hier nog energie aan moet verspillen.
ja ik ook.. staat ook te koop. Alleen het gaat niet zo hard he. Nu zit ik te denken om het over te nemen en over paar jaar nog een keer proberen ofzo maar goed...dan moet ik dus ook gesprek aan met mevrouw spillebeentje..
Ik weet er het fijne niet van hoor, maar snijdt die ex van je niet in zijn eigen vingers door te trouwen voordat het huis verkocht is (en zij in de hare)? Hij geeft door te trouwen de helft van zijn bezit (de helft van jullie huis) aan haar (hij 1/4, zij 1/4 en jij 1/2). Een eventuele restschuld krijgt zij dus ook voor de helft op haar bordje (opnieuw hij 1/4, zij 1/4 en jij 1/2). Omdat haar inkomen bij het zijne wordt opgeteld, verdient hij teveel en vervalt de overname van de schuld door NHG, zeg je. Hij wil het huis niet en jij kunt het niet betalen. Dus verkoop. Gevolg: ipv dat zij 1/4 huis cadeau krijgt door het huwelijk, krijgt zij 1/4 restschuld cadeau. En hij idem. Terwijl, wanneer ze het huwelijk uit zouden stellen tot na de verkoop van het huis en de overname door NHG, dan zouden niet alleen jij maar ook zij er financieel gunstiger uitkomen. Ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van, maar als dit het geval is, dan lijkt het me zinvoller om hen dit te proberen duidelijk te maken, dan om bezwaar te maken (want dat lijkt me niet te gaan werken en alleen maar kwaad bloed te zetten). Kunnen ze na de verkoop van het huis trouwen zonder dat jij (en zij zelf) er last van hebt. Succes! Wat een rotsituatie...
Kopt het heeft voor hun meer na als voordelen, zeker als ze een goed financieel plaatje hebben samen, de restschuld zal hoe dan ook betaald moeten worden, en daar kan zij straks ook aan meebetalen, mocht je het niet kunnen betalen gaan ze beslag leggen, en dat kan straks bij 3 personen, dan kijken ze niet naar evenredig delen maar waar kan ik het meest halen, want je bent beiden (en straks dus 3) hoofdelijk verandwoordelijk voor de gehele restschuld als die er is. sterkte meid, tis een hele vervelende situatie voor je, zoveel verdriet en dan ook nog een vechtscheiding wat een ellende zich. knuf van deze kant.
Thnx meiden. Thnx kikker!!! knuff terug Ze denkt inderdaad dat ik de enige ben met een verlies situatie. Ze zegt letterlijk, ik ga ook voor de restschuld, dat doe je als man en vrouw... ( ze heeft een behoorlijke plaat voor dr kop en is niet een van de slimste... en tis niet dat het zijn aanstaande is.. ik hoor heel veel verhalen..) ze dreigt, heeft een grote bek maar nergens verstand van. Al het communiceren wat ik met mijn ex doe, gaat langs haar want meneer zit weer es ziek thuis . Hij heeft ooit een depressie gehad.. niet meer naar zijn zin op werk en zit dus ziek thuis. Ik kan hem nieteens prive bellen als ik dat zou willen.. en ze hebben nog een sleutelbos liggen.... slot veranderen is niet legaal... zucht..