Wij hebben een auto op het oog waarin een LPG G3 tank in zit. Dat tankt natuurlijk goedkoper en rijdt schoner, maar door het extra gewicht is de wegenbelasting (veel) hoger dan wanneer deze tank er niet extra in zou zitten (de eerste eigenaar heeft 'm erin laten zetten). Nu is er een G3 regeling, waarvoor de tank aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Omdat we dit niet wisten, hebben we hier nog niet naar gevraagd bij de dealer. Maar stel dat de tank aan alle vereisten voldoet, hoe wordt die korting dan verrekend?
Als het goed is automatisch bij de bd hoef je verder niets aan te doen. Dat is als het goed is gelijk bekend via kenteken. Gas is helaas niet altijd rendabel wij hebben het 4 jaar gehad. Maar de wegenbelasting is duurder ten opzichte van benzine niet alleen het gewicht maar het tarief is hoger. En dan haal je er alleen uit als je veel rijd. Gas is minder zuinig als benzine dus je moet vaker tanken. Nou ja dat was met onze auto toch zo. Nu gewoon een benzine auto we rijden 23000 km per jaar maar het zou nog steeds duurder zijn.
Wat raar, onze tank zou juist een stuk zuiniger rijden op gas dan op benzine. Volgens de garagehouder zouden we het er al wel uit halen. Wij twijfelen natuurlijk ook. Via het kenteken zien we het er nu niet bij staan als we het invullen Dat is dus geen goed teken, ik lees net ook al dat het overdraagbaar is naar de volgende eigenaar. We gaan dus toch nog maar even navragen, we hadden niet de meest ervaren verkoper, hij moest alles nagaan op zijn tablet. Wij komen echt lang niet aan 23.000 km per jaar trouwens, dus we moeten het toch echt even goed doorrekenen. Maar het gaat niet alleen om de kosten, ook om het milieu, daar lpg schoner is. Maar ja, onze portemonnee moet dat wel aankunnen, 1400 euro wegenbelasting per jaar is bijna het dubbele van wat we nu betalen Met die korting scheelt het enorm, maar dan moeten we daar wel voor in aanmerking komen. Ik zal maandag anders 'ns kijken of ik een nummer kan bellen waar ze het op basis van kenteken na kunnen gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de vorige eigenaar dat dan niet aangevraagd zou hebben, dat is toch dom? Als we die korting hebben, scheelt het maar 100 euro per jaar ten opzichte van dezelfde auto zonder LPG tank (die zou normaal rond de 1000 euro per jaar zijn). Nu hebben we een kleinere dus lichtere auto, maar daar passen we met 3 kinderen straks niet meer in, vandaar.
We hebben ondertussen wat zitten verder kijken, en besloten dat wij te weinig km maken om het voordeel van veel goedkoper tanken eruit te halen. Het is fiscaal totaal onaantrekkelijk, echt jammer, maar er staan genoeg C4 Picassos ook zonder LPG tank, dus gaan we daarnaar zoeken. Dank voor je antwoord! Het heeft wel geholpen in de overweging, wij hebben echt geen ervaring met rijden op gas.
Dan vraag ik mij toch af wat voor auto jullie gehad hebben, want als je zoveel rijdt, dan moet gas toch wel degelijk rendabel zijn. Dat is namelijk al rendabel vanaf een 12000km per jaar. Wij rijden ook zoiets per jaar, misschien wel wat meer, hebben gas gehad en dat was echt wel een stuk voordeliger. Nu rijden we diesel. Maar het is wel zo dat het gas verbruik meer is dan benzine verbruik. Onze auto reed met benzine ongeveer 1 op 12 en op gas 1 op 9. Je moet idd dus vaker tanken, maar dan betaal je natuurlijk een euro de liter minder.
De wegenbelasting op LPG-3 is NIET heel veel hoger dan op benzine! Het ligt meestal wel hoger, maar 1400 euro extra per maand echt niet! Een auto met een gewone LPG-installatie: daarvoor betaal je WEL heel veel meer wegenbelasting. Op kleine auto's is de wegenbelasting voor benzine en LPG-3 zelfs vaak gelijk... Bij de belastingdienst kun je die info gewoon opzoeken, (hoogte verschilt namelijk ook weer per provincie waar je woont, wat voor alle tarieven wegenbelasting overigens geldt). En dan verschilt het per auto of het uit kan op de kilometers die je maakt. Het is niet automatisch al rendabel vanaf 12000 km per jaar. Hier moesten we echt meer rijden om dat eruit te halen.
Wij zijn nu bezig met een Saab 9-7x LPG3. Wij zijn wel degelijk flink goedkoper uit. Qua wegenbelasting scheelt het met benzine niet zo heel veel ( 150 euro per 3 maanden ). Dat halen wij er echt makkelijk uit met rijden. Wij rijden bijna 30000 km per jaar. Voorbeeldje. Naar mijn schoonouders zijn we met benzine rond de 65 euro kwijt, op en neer. Met gas is dit 32 euro. En wij rijden minimaal 2 x per maand daar naartoe. Het is een Amerikaan met een standaard ingebouwde lpg3 installatie.
gas gewoon is inderdaad duur in de belasting, maar gas G3 is amper duurder in de belasting, en dus dan heb je het al gauw er uit, wij gaan ook weer naar een G3 opzoek, rijden hooguit 15000KM per jaar nu mijn man in het dorp werkt, kan prima uit. mits G3
Maar wij komen niet eens aan 10.000 km. Lang niet zelfs, want mijn man is de enige die rijdt (heb geen rijbewijs ). Ik heb van vrienden van ons vernomen dat zij het er ook niet uit haalden, en uiteindelijk toch weer gekozen hebben voor een auto zonder. Zij zeiden dat de verzekering ook duurder is, dus het is op jaarbasis de meerprijs aan belasting (dat is voor onze beoogde auto toch een verschil van 460 euro), meerprijs aan verzekering (weet ik niet) die je er met gas dan uit moet halen. Het verschil tussen lpg en benzine weet je natuurlijk niet altijd, dat kan groter of kleiner zijn afh. van de benzine prijs die best schommelt. Ik ga verder met twijfelen
benzine is ong 1.40 uit het hoofd) en gas ong 0,75 bij ons in de omgeving. meestal is het verbruik net iets meer, maar niet heel veel. verzekering maakte bij ons niets uit trouwens, en wat kost het aan belasting per maand meer als ik vragen mag? op de auto die je in gedachten hebt.
1,40? Haha, dat is wel heel goedkoop. Prijs is gemiddeld rond de 1,70 voor bezine. Diesel is rond de 1,40. LPG kost hier ,69 op dit moment. Qua verzekering zijn we net zo duur uit. Een euro goedkoper zelfs, haha