Auto private lease

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 17 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Krijg je bij een huurwonig ook een bkr registratie dan?
    Het leasen van een auto wordt wel gezien als een crediet en niet als een dienst zoals de man die de ramen elke maand lapt en jij hem daarvoor betaald.

Daarnaast val ik er dus over dat ik mij stoor aan mensen die pronken met andermans spullen alsof het hun eigen is. Dat wil niet zeggen dat ze dat niet mogen doen maar, ik vind het niet gepast en eerder een beetje vreemd.

2. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Bij een tel abo heb je wel een bkr registratie.

Maar goed, ik snap dat pronken sowieso niet. Ook niet als je hem zelf gekocht hebt haha. Met een auto pronken? Come on. Dat is heel erg 18 jaar toch?
    Hier in elk geval geen geheim dat een auto een lease is hoor. Niks om trots op te zijn en niks om voor te schamen.

DastyQueen en Blijdorp vinden dit leuk.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.278
    113
    Wie pronkt überhaupt met een auto dan? Voor mij is het een gebruiksvoorwerp dat moet werken, niet meer, niet minder.
    Ik zie het al dienst. En geen idee of huurhuizen geregistreerd worden, zou wel moeten in mijn ogen.

Edit: je mag dus ook niet trots zijn op je huis als het nog niet afgelost is en nooit op een huurhuis dus?

Bailey07, DastyQueen en Blijdorp vinden dit leuk.
  4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.278
    113
    Precies dat dus. Niks beters dan een auto kopen, niks minder. Gewoon een andere manier.

Sun01 vindt dit leuk.
  5. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.530
    860
    113
    Wat mij heel erg tegen staat is het eigen risico per gebeurtenis en dat je als moet melden. Ook een mini putje or krasje. Als je hem dan inlevert heb je een grote kans dat je nog flink wat moet betalen aan reparaties, die zij dan uiteraard niet laten maken maar je moet het wel betalen.

Ik denk niet dat het echt voordeliger is. Tuurlijk lijkt het leuk om een autootje voor 200 euro per maand te leasen maar dat is er vaak eentje die nieuw maar 10.000 euro kost en die je tweedehands kunt kopen voor 6000 euro. Makkelijk is het wel zeker als je geen grote investering wilt doen en weinig schadevrije jaren hebt, helemaal prima. Wat ik alleen niet snap zijn die hele dure porches en dergelijke die geleased worden.

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.278
    113
    Hoe vaak heb jij iets met je auto dan? Ik rijd nu 15 jaar schadevrij. Wel vorige maand schade gehad door iemand anders, maar dat kostte ons niks. En verder staat er heel duidelijk omschreven wat onder normale gebruikersscahde valt en wat niet meer. En dat vond ik persoonlijk nog best veel.
    Als jij elk kwartaal een paaltje meeneemt dan wordt het wel een duur grapje ja..

Blijdorp vindt dit leuk.
  7. februarimama

februarimama Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.530
    860
    113
    haha, dagelijks ;) Er spelen vaak kinderen om de oprit, krasja van een fiets, buts in de deur op een parkeerterrein, dat soort dingen. Ik vind het tegenstrijdig want bij het inleveren vallen die dingen onder normale schade maar tijdens de looptijd moet je ze eigenlijk al gemeld hebben en dus betalen. Zal wel per maatschappij verschillen hoor en het is al een tijd geleden dat ik me erin verdiept heb.

8. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Ik heb ook geen telf met zo’n bkr registratie, gewoon een los toestel gekocht met een los abbo erbij. Een iPhone die behoorlijk waarde vast is, dus over 2 jaar nog veel geld opbrengt. Daar kan geen andere provider tegenop hoor.

Ons huis is met hypotheek, maar daar lossen we ieder jaar extra op af. Dat is over een x aantal jaar ook nog gewoon een hoop geld waard.

Mijn Up is ook gewoon voor gespaard, ik moet er persoonlijk niet aan denken om maar van alles te huren/lenen/leasen. Een auto uit de VAG groep is ook redelijk waardevast, dus die brengt na 3 jaar ook weer genoeg op.

Auto van mijn man is lease, grote dikke Audi station, maar zodra iemand bewonderend kijkt, gil ik meteen dat het lease is hoor. Niets van onszelf bij, maar de baas betaald daar zoveel aan mee en incl tankpas, dat konden we niet laten lopen.

Iedereen zijn eigen mening daarover :) Bij kleine auto’s maakt het niet zoveel, maar het blijft mij tegen de borst stuiten. Zoals ik al zei, ik ben fucking oud XD

Juul75, Biny, Yvke86 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.646
    1.252
    113
    randstad
    Op zich voor een nieuwe auto zit je al snel aan de 125 euro afschrijving per maand plus 40 verzekering plus 25 wegenbelasting is 190 euro dus als je dan voor 225 least betaal je 35 voor evt reparatie en service per maand. Valt mijns inziens reuze mee. Alleen als je meer dan 10.000km rijdt gaat het maandbedrag al snel omhoog waardoor het veel minder aantrekkelijk wordt. Maar ik kan wel begrijpen dat mensen voor lease kiezen voor een kleine auto voor erbij

DastyQueen vindt dit leuk.
  10. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    35 euro p/m is nog altijd 420 euro op jaarbasis.
    Even uitgaan van een kleine auto, neem de toyota aygo (ervaring mee ;))
    De onderhoudskosten 1e jaar zijn 150 euro
    2e jaar (grote beurt) 250 euro
    Prijzen zullen misschien inmiddels aan inflatie onderhevig zijn geweest.
    Vervangend vervoer betaalde ik bij de toyota dealer geloof ik 30 euro voor en hoefde ik m volgens mij ook nog niet eens af te tanken (maar tis al even geleden dus dat weet ik niet).
    Ik vind dat dus in verhouding best duur wat je dan betaalt voor een stukje “service” wat je wellicht niet eens nodig hebt. Want als ik met pech kwam te staan o.i.d. kon ik de toyota service bellen (gratis zolang onderhoud bij dealer liep).

Ik vind leasen erg duur in verhouding tot een auto in eigendom, zeker wanneer je geen lening afsluit voor de aanschaf van een auto.
    Ja goed het gemak, en ja je kan elke zoveel jaar een nieuwe auto rijden. Maar ik heb me er ook eens in verdiept en sloeg steil achterover wat een beetje auto kost per maand (en dan heb ik t dus niet over formaat aygo, maar gewoon een fatsoenlijke middenmaat).
    Dus ja voor een 2e autootje erbij een kleintje met weinig km’s kan t aantrekkelijk zijn.
    Al denk ik dat je dan alsnog voordeler uit bent wanneer je een 2/3 jaar oude auto bijv koopt die een beetje goed bekend staat.

Biny vindt dit leuk.
  11. Treez

Treez Niet meer actief

Als je auto naar de garage gaat, krijg je toch sowieso gratis een leenauto? Dat is bij elke garage hier in de buurt wel zo en dan betaal je enkel de gereden kilometers. Je moet even bijtanken en dat gaat op basis van vertrouwen. Ik lees dat elke keer als argument hier om te leasen, maar ik ben niks anders gewend met onze eigen auto’s.

12. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ben er inmiddels over uit dat leasen geen optie voor ons is. We hebben het weer opnieuw berekend en de kosten zijn voor ons echt veels te hoog als we vergelijken met een ‘eigen’ auto kopen. Als we zeer ruim rekenen kost het ons nog 1000 euro op jaarbasis en dan zie ik geen voordelen meer van leasen. Wij hoeven ook geen nieuwe auto te rijden. Twee jaar oud is voor ons al meer dan prima en dan betaal je in vergelijking met leasen echt heel veel minder.

13. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Dat verschilt per garage. Bij mijn toyota dealer betaalde je dus een soort huurprijs per dag (die 30 euro), je kon wel gratis een leenfiets krijgen.

Maar toen ik met een lekkage kofferbak kwam en hij meerdere dagen moest blijven om daar binnen goed te kunnen drogen heeft de dealer, of eigenlijk het overkoepelende toyota orgaan, alle kosten op zich genomen. Van het herstel, droogtijd en de vervangende auto voor 3 dagen was t geloof ik. Uit coulance, omdat t een bekend probleem was bij de aygo uit die tijd (ik zat net na garantie periode met dat probleem). Vond dat wel heel netjes geregeld toen, maar nu wijk ik wel heel erg af van het onderwerp haha.

Toch zit ik er zelf ook aan te denken als de auto van man t begeeft. Om dan een aygo te gaan leasen (omdat we dan puur ff de middelen niet direct hebben om een 2e hands aan te schaffen), maar omdat t idd wel lekker makkelijk is. Maar goed zolang ie werkt waar ie nu werkt kan ie ook met de scooter, fiets of de bus dus tot ie daar weggaat is de nood voor een 2e auto niet heel hoog dan ;)

14. Treez

Treez Niet meer actief

@BabyFG ik was wel benieuwd hoe dat elders ging. Hier is het eigenlijk overal standaard dat je een gratis leenauto krijgt.

Is leasen vooral aantrekkelijk als je geen geld hebt voor een goede 2e handsauto en je onverwachtse reparaties financieel lastig kan opvangen? Met leasen spreidt je de kosten meer. Ik kan mij in deze situatie het voordeel er wel van inzien.

BabyFG vindt dit leuk.
  15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nou, ik krijg hier echt geen auto mee hoor:roflmao:

16. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Dat denk ik wel idd. + je loopt ook geen risico in die zin wanneer je een auto koopt met een lening (been there done that en ben t niet van plan nog eens te doen ;) maar jong en onwetend zullen we maar zeggen haha). Bedoel als je een auto koopt op afbetaling en je rijd m total loss (of t nou jouw schuld is of niet) dan sta je en met lege handen en je moet die schuld nog gewoon afbetalen. Tuurlijk krijg je wel de dagwaarde van de verzekering, maar dekt dan de resterende schuld op dat moment en hou je dan nog genoeg over om een vervangende auto te regelen?
    Hoe t dan precies bij een lease auto gaat als je m total loss rijdt weet ik niet eigenlijk, maar neem aan dat t “makkelijker” werkt dan wanneer je er echt een lening voor afgesloten hebt.
    In t geval de auto door mankementen totall loss is (dus zonder een ongeval maar gewoon echt stuk stuk motorisch) neem ik aan dat je bij een lease contract moeiteloos een vervangende auto meekrijgt voor de resterende contractduur (of met verlenging?).
    Wellicht is de bkr registratie ook gunstiger (berekening eerder hier voorbij zien komen, dat je maar voor een bepaald % geregistreerd bent en niet voor de volledige nieuwwaarde van de auto).

Dus ja in sommige opzichten kan t denk ik wel voordeliger zijn, zeker idd wanneer je dus geen zal met geld hebt liggen om zonder financiering een auto aan te schaffen.

Andere kant ervan is: dan heb je bijv 4 jaar lang betaald en aan t eind van de rit heb je niks. Bij een auto op afbetaling is die na die 4 jaar wel echt van jou.
    De berekeningen die hun maken daar van de restwaarde en afschrijving de 1e jaren klopt namelijk niet. Bij auto’s is de afschrijving de 1e jaren t hoogst, maar niet volgens de leasemaatschappij hoor ;) die schrijven minimaal af waardoor de restwaarde als je m bijv over wilt kopen erg duur is in verhouding tot 2e handjes die vergelijkbaar zijn ;)

Treez vindt dit leuk.
  17. Treez

Treez Niet meer actief

Er gaat niks boven Groningen :D

18. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hahaha dat zal t zijn :p

Hier zuid Holland

Treez vindt dit leuk.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.278
    113
    Bij ons is dat niet het geval. Ik zie alleen absoluut niet meer de meerwaarde van kopen in. Ook al zou kopen goedkoper zijn (afgezien van onze pech met auto's tot nu toe).

Bailey07 vindt dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.415
    36.278
    113
    Daar woon ik.. moest 40 euro per dag betalen bij de garage voor een leen auto.

Deel Deze Pagina