Ik begin over 3 weken met mijn nieuwe baan en ik krijg tzt een auto van de zaak. Zijn hier nog meer meiden die deze luxe hebben. Ik heb geen idee wat het me allemaal gaat kosten, hoe het in z'n werk gaat. Ik moet dit allemaal nog horen. (ga overmorgen mijn contract tekenen). Hoe zit het met prive km en wat voor auto heb je? Ben benieuwd!
ligt er denk aan wat er afgesproken wordt. Mijn man heeft een auto van de zaak maar betaald hier zelf verder niks aan dus mag ook maar 500 km per jaar prive rijden. Verder moet hij alle dagelijkse km noteren voor evt. aanvraag van de belastingdienst. En je hebt een variant van een auto van de zaak waarbij je zelf bv 200 per maand betaald, en overal mag rijden, verz. op kosten van de werkgever en evt. schade. Dat is net wat je zelf afspreekt.
Volgens mij 'krijg' je tegenwoordig helemaal niks meer... Mijn man had een tijdje een auto van de zaak. Maar betaalde hier per maand flink voor bij, dus er was én weinig krijgen bij én de auto was totaal niet praktisch om privé in te rijden (met kind en toebehoren... ) Maar als het een leuke, ruime auto is en vaak zitten er ook nog extra's bij waar veel mensen zelf niet voor kiezen (winterbanden etc) dan kan het wel heel fijn zijn.
Wij hebben ook een lease auto (Volvo V60) daar betalen wij per maand een best hoog bedrag voor maar mogen hem dan ook (onbeperkt) privé gebruiken. Hier zit service en onderhoud bij. Als we zelf zo'n auto zouden moeten aanschaffen, onderhoud en service, en verzekering en benzine zouden moeten betalen ware we per maand veeeel meer uit. Maar kies je een kleinere en goedkopere auto dan betaal je veel minder. Als ik van mn werk een VW polo zou rijden, kost me dat eigen bijdrage 90 netto per maand en kan ik hem privé rijden. De bedragen zijn een beetje afhankelijk wat betreft welke werkgever en of leasemaatschappij je hebt.
Als jij een auto 'krijgt' waarin je privé mag rijden ga je bijtelling betalen. Wat dit bedrag is hangt oa af van de waarde van de auto en het percentage bijtelling (14% - 20% - 25%) Wat het je netto kost hangt af van de belastingschijf waarin je valt.
Mijn man rijd een auto van de zaak bijtelling 25%. Gaat van het bruto salaris zo'n 750 euro per maand af. Maar deze kosten halen wij er dik uit wij rijden prive ook erg veel. Zo heb ik zelf ook een eigen auto maar rijd ik die van mijn man als hij er is. Je hebt voor en tegens maar ja aan de andere kant we rijden nu weer een nieuwe auto voor 2 jaar te waarde van 40.000 euro dus ja. En tank maar is een paar keer tikt ook aardig aan. Wij klagen iig nooit. Have fun ermee
Ga je ook wel eens met die auto op vakantie? wij zijn ook van plan om er veel prive mee te rijden. Mijn ouders wonen een uur rijden bij ons vandaan, met die kleine is het gewoon rete makkelijk en daar heb ik best wel wat voor over. Ik hoef geen mega dure auto (zit meer aan een Fiat Panda te denken dan aan een Mercedes ) en ik heb net in zo'n rekenmodelletje uitgerekend dat ons dat ongeveer 125 euro per maand gaat kosten ex. benzine. Zonder de kosten van de verzekering etc omdat die voor de werkgever zijn vind ik dat heel erg meevallen.
Hier ook een auto van de zaak. wel een 'goedkope' 14%-bijtelling auto. Hier kost het me ongeveer 200 euro per maand. Daarnaast betaal ik 50,- om prive te mogen rijden aan mijn baas. Waar je ook even naar moet kijken is wanneer zou je eventueel de auto moeten inleveren. Ik moet dat bijvoorbeeld als ik langer als 4 weken mijn functie niet kan uitvoeren. En daar zou in eerste instantie bijvoorbeeld ook mijn zwangerschapsverlof in vallen (dus dan de auto moeten inleveren). Ik heb aangegeven in mijn laatste gesprek (over wat als de baby er is), dat ik het toch wel fijn zou vinden als ik de auto kon houden die weken (helemaal omdat ie hier op ze zaak anders toch ook alleen maar stil zou staan). Gelukkig vandaag bericht gehad dat ik em kan houden, maar dat als ze em echt nodig hebben we daar uit moeten kunnen komen. Hoe dan ook heb ik nu een goede auto (met winterbanden), voor een bedrag waarvoor ik zelf nooit een nieuwe auto zou kunnen rijden (en zelfs geen 2e handse).
Hier twee leasewagens. Ik betaal zelf ongeveer 250 euro netto in de maand. Hiervoor heb ik onbeperkt privé kilometers, en mag iedere 4 jaar een nieuwe auto uitzoeken. Dus als de voorwaarden niet te moeilijk zijn, altijd doen! Je rijdt privé niet een gelijkwaardige wagen voor dat geld.
Hier: Privé auto van 4 jaar oud. (Ford Focus station) Gekocht van spaargeld dus niet met geleend geld. Verzekering 50 euro maand all risk. Wegenbelasting 48 euro. Benzine variabel, momenteel 1 tank benzine in de maand omdat man met de trein reist en ik rij amper. Kom dan niet aan 250 euro. Okee geen winterbanden Maarja als je amper rijdt niet nodig. Geen onderhoud zit erbij in. Echter vanaf 2006 rijden wij Ford en deze staat 1x per jaar in de garage voor een grote beurt waarbij we ongeveer rond de 400 kwijt zijn.
Er zijn heel veel rekenmodellen beschikbaar, waarmee je kunt uitrekenen hoeveel je uiteindelijk netto kwijt zult zijn aan je leaseauto. Dat is afhankelijk van de leasevergoeding van je werkgever, de cataloguswaarde van de auto, of je wel of geen brandstofvergoeding krijgt, hoeveel je verdient (en je fiscaal partner), de bijtellingscategorie waarin de auto valt, hoeveel je privé rijdt. Als je al die variabelen invult, krijg je een redelijk betrouwbaar beeld van je maandlasten. Ik heb ongeveer 15 jaar leaseauto's gereden, en vond het erg prettig. Altijd een nieuwe auto, geen onverwachte (hoge) kosten. Ik zou zelf altijd voor een zéér zuinige auto kiezen, uit de 14% bijtelling categorie. Dat is fijn voor het milieu en voor je portemonnee.
Je vergeet de afschrijving. En bovendien is dit geen gelijkwaardige auto...want zo te lezen is ie tweedehands. Dat is niet lullig bedoeld (ik zou prive ook geen nieuwe wagen aanschaffen).
Ja. Ik heb wel eens uit zitten rekenen hoeveel ik, bij een overstap naar een ander werkgever zonder leasewagen, er bruto op vooruit zou moeten gaan. Er vanuit gaande dat je dezelfde auto zou willen blijven rijden, en dan max 10.000 prive KM. Vond dat je dan behoorlijk in brutoloon zou moeten stijgen. Was al snel minimaal 800 euro bruto per maand of zo. Nu is die auto natuurlijk niet voor iedereen even belangrijk.
Is bij ieder bedrijf anders, dat staat in het leasereglement (dat je vast meekrijgt als je het contract gaat tekenen). De contracten die ik had waren onbeperkt, maar dan alleen binnen Nederland. En als je veel meer privé dan zakelijk reed, mocht je dat wel even komen uitleggen.
Dat scheelt gelukkig al in mijn wensen voor een auto. Ik ben al zeer tevreden met een klein scheurijzertje als het maar rijdt. Ik heb een paar jaar geleden prive een tijd in een panda gereden en ik was er altijd erg tevreden over. Veel ruimte voor een kleine auto, zuinig en rijdt lekker.
Je hoeft er niet prive mee te rijden he, dat is ten alle tijden een keus. Als je er niet prive mee rijd betaal je ook niks