als je werkgever een leaseauto voor je heeft en je betaald geen bijtelling ( eenmalig bedrag per jaar of 12 maanden een klein deel) dan mag je maar 500 km prive rijden, de rest moet allemaal werk gerelateerd zijn. Dit moet je heel goed bijhouden, de belasting kan je controleren. Dit wordt nog wat lastiger als je een blackbox in de auto hebt, dan moet je echt iedere omweg ed opschrijven. als je bijtelling betaald dan mag je gewoon prive ermee rijden, dit kost meestal 14 of 20 % per jaar van wat de auto kost.
dit bedrag wordt bij de fiscale loon opgeteld, daar betaal je loonheffing over. De uiteindelijke kosten door bijtelling zijn dus: nieuwwaarde auto x 14/20/25% x percentage IB (zeg maar 35-40%)
Mijn man heeft een lease auto en we gebruiken de auto veel privé en betalen dus bijtelling. Ik vind het ideaal. APK en reparaties baren ons geen zorgen want die kosten zijn niet voor ons. Als we op vakantie gaan, ook naar het buitenland, betalen we geen brandstof en dat scheelt veel. Ik heb dus ook geen idee van de brandstof prijzen we halen de tankcard door de betaalautomaat en hebben er verder geen omkijken naar..
Ik heb het voorgesteld op mijn werk. Basisonderwijs. De directie opperde nog wel het 'fietsplan' Schijn je met een voordelige regeling een fiets te kunnen kopen.
Heb ik ook gedaan op m'n huidige werk. Ik spaarde m'n bruto bonus op en daar kocht de baas een fiets van voor mij. Scheelde mij 200!
Heeft mijn zusje ook bij essent gedaan toen ze daar als student werkte. Kon een hele goede fiets voor een prikkie kopen. Zou ik doen hoor!
Wat dat betreft is het jammer dat er geen pc-privé regeling meer bestaat. Bij ons gaat de internet-vergoeding op de schop, ook jammer.