Wat vreselijk hoog, wij betalen voor 2 auto’s ongeveer 80 euro wegenbelasting. Even opgezocht: Ok, die van mij is een aygo, maar de prius van mijn man kost ook maar 60 euro/maand aan wegenbelasting, mijn aygo maar 21 euro. En verzekering is ook lager (wel max korting voor schadevrije jaren).
Wat anderen ook al zeggen: zet samen de voor- en nadelen op een rij. Als je man straks een lease auto heeft, gaat hij 'm dan ook echt gebruiken naar zijn werk? Of alleen die ene dag in de maand dat hij naar een klant moet? Want in dat geval heb jij nog steeds een auto die je kunt gebruiken (wel even de voorwaarden checken of jij mag rijden zonder hem erbij). En als je naar je eigen gebruik kijkt: heb je dan de auto echt nodig voor alle ritjes? Of kun je best vaker de fiets pakken of lopend? Wij hebben 1 auto: een lease auto van man zijn werk. Eerlijk gezegd geen idee wat het hem kost per maand, maar volgens mij kunnen die kosten niet op tegen een eigen auto. Hij is ook als een kind zo blij als hij een nieuwe auto mag uitzoeken. Hij kiest wat leuke modellen, ik mag mijn mening geven en hij hakt dan de knoop door. Weet ook dat hij nooit aan de max van zijn budget gaat zitten, vindt hij zelf niet nodig. Dus dat scheelt al wat discussie.
Ben het wel eens met de andere dames dat jullie samen alle voor en nadelen eens op een rij moeten zetten. Alle kosten, voor de lease auto, maar ook wat de huidige auto aan kosten heeft voor benzine/verzekering en belasting. Laat je man dit ook navragen bij zijn hr/salaris administratie. Zodat je die cijfers eerlijk kunt bekijken ipv. Het zal ongeveer zoveel moeten gaan kosten. Wat eventueel een optie is dat jullie 2 auto’s zouden gaan rijden. De “grote” lease bak. En een kleinere zuinigere auto voor jezelf. Met 3 kinderen kun je prima in een kleinere auto zitten, 2 kids achterin en 1 op de voorstoel. gewoon alles eerlijk doorrekenen. En dan bekijken wat de beste optie kan zijn. Het lijkt nu een beetje dat jullie elkaar niet helemaal begrijpen hierin, dus misschien ook een open gesprek aan gaan zonder direct verwijten of eigen standpunten erin te gooien, echt doorvragen waarom je man dit zo graag zou willen.
Ja, een diesel maakt de wegenbelasting natuurlijk veel hoger, niet aan gedacht. Wij wonen in Gelderland, ik geloof dat de wegenbelasting hier redelijk hoog is juist, dat heeft toch te maken met die provinciale opcenten?
Oké ff de knuppel in het hoenderhok. Waarom is het oké dat een man een grote leasebak in z'n eentje rijdt, maar tegelijk is het prima om als moeder met 3 kinderen je in een klein autootje te proppen. Dat is toch de omgekeerde logica. Volgens mij zet je dan je eigen wagenpark helemaal verkeerd in.
Bij ons is dat prima, omdat man de auto nodig heeft voor woon-werkverkeer. Ik fiets naar mijn werk, want dat kan binnendoor en is dan sneller dan met de auto. Ik gebruik mijn koekblikje enkel om een kind naar voetbal/zwemles te rijden of om een boodschap te halen. Ik zit nooit langer dan 10min in dat ding, en dan misschien 3-4x per week. Man zit er dagelijks toch zo 2uur in. Soms meer, als hij op 1 dag op 2 locaties moet zijn. Wanneer we met z'n 4en weggaan, nemen we de grote.
De prius is een hybride of elektrisch. Dan betaal je sowieso al veel minder wegenbelasting omdat die een stuk minder uit stoot. Dat kan wel de helft schelen met benzine of diesel.
een lease auto is niet altijd "je eigen wagen park" lijkt mij niet de bedoeling namelijk dat de gene van wie de lease auto is vervolgens met prive auto, werk km gaat rijden. ook ivm verzekeringen en dekking in gebuik van prive auto voor werk doeleinden. Dat is verder een afweging die je als gezin moet maken. als de man hele dagen op de weg zit om van groningen via maastricht naar rotterdam te rijden, dan lijkt het mij logisch dat hij wat comfort heeft. mijn man reed pre corona altijd >60 km enkele reis naar zijn werk en vaak naar bepaalde leveranciers etc. welliswaar met een eigen auto (geen lease), maar wel met de gezinswagen. waar ik ca 30 km enkele reis naar mijn werk rij met mijn kleine suzuki alto, en daarbij ook alle korte stukjes met de kinderen, naar sport en zwemles. en voor mij is die kleine auto veeel fijner, ik kan op alle beroerde plekken in de stad parkeren. ipv dat t net niet past met die grote wagen. in geval van de topic starter is het zeker een afweging die mee telt, man gaat nu op de fiets, dan kan ik me zeker voorstellen dat het misschien niet nuttig om die lease bak te nemen. maar het is altijd de moeite waard om het eens goed door te rekenen.
Echt hè, jij ook zo’n exemplaar.. Elke week was ie ‘m, of er nou mee gereden is of niet die week. En gisteren was ie in paniek want z’n stofdoek was kwijt en hij kan niet tegen stof op het dashboard . Ik wou dat ie in huis ook zo was .
Ik zou willen dat mijn de auto's eens zou wassen haha. Een heeft gewoon groene aanslag . Zijn racefiets daarentegen...
Dat was op mijn vaders werk ook zo en een collega ging daar redelijk onder gebukt, want die had ‘maar’ een weetikveelwat voor merk. Mijn vader kon daar niet zo goed tegen. Tijdens de lunch weer zo’n gesprek tussen die pochers en die man en mijn vader en m’n vader zei: oh ik weet niet eens wat voor een auto ik rij, maar dat maakt ook niet uit, want MIJN l*l is groot genoeg. Stil. Ze hebben die collega niet meer in de zeik genomen. Dus mocht dat spelen TS, gesprekstip voor met z’n collega’s.
Haha jep, dat zegt mijn man ook, ik heb geen grote auto nodig, ik heb wat anders (dus wel wat subtieler)
O ik zou hier zo kriebelig van worden, een auto als statussymbool. Maar als je afwegingen maakt, neem je het argument 'milieu' dan ook mee? Ik zou dat ook heel goed kunnen gebruiken in discussie met anderen waarom ik een luxe dure auto niet nodig vind.
Als moeder van 4 kinderen en bezitter van de kleine auto: ik heb daar dus echt geen moeite mee. Het is maar net hoe je de auto's verder nog inzet. Als we met het hele gezin ergens naar toe gaan, gebruiken we de 7-zitter van man. Met mijn kleine auto doe ik boodschappen, vervoer de kinderen, etc. Ik rij regelmatig in de auto van mijn man. Hij nooit in de mijne. Dus mijn kleine auto is meer van mij, dan zijn grote van hem is. Ik vind het een prima deal. Daarbij parkeert mijn auto ook vele malen beter in krappe en kleine parkeerplaatsen
Nou serieus hè, in huis maakt hij alles vies! Maar waag het niet om perongeluk met je schoenen het dashboard aan te raken, want de auto is te klein
Wij hebben ook een lease auto en voor mezelf een kleine oude polo voor straks 3 kinderen. Grotendeels moet ik met de auto naar school 2x per dag, maar dit is prima te doen. De lease auto mag ik ook in rijden en we gebruiken hem dus ook voor vakantie of iets anders voor het hele gezin. Voor ons veel goedkoper dan een eigen auto. Als ik zie wat we alleen al aan garage kosten kwijt zijn soms!
Goed alle kosten uitrekenen en er ook rekening mee houden dat een kleinere auto ook weer minder kosten met zich mee brengen qua verzekering, wegenbelasting, benzine omdatze zuiniger rijden enz. En de opmerking dat een kleinere auto met 3 kinderen onpraktisch is begrijp ik eerlijk gezegd niet.. Er passen prima 3 kinderen + boodschappen/wandelwagen whatever in een kleine auto. Tja, zal even wennen zijn en een verschil met een wat grotere auto maar het is maar net hoe je erin staat. Hier kia picanto, 2x Toyota aygo en een Opel Karl gehad en echt ruim genoeg met 3 kinderen hoor. De aygo konden qua gordels maar 2 kinderen achterin maar ik vervoer nu regelmatig met mn opel Karl 4 kinderen. 3 op de achterbank en 1 voorin. Zwemles, van/naar sport of school enz.
Echt hè, ze kunnen het wel als ze ergens waarde aanhechten. Kleding overal door de kamers, dopjes niet op de tandpasta en haren in de wa Ja mijn vader is verder een hele nette man, misschien maakte het daarom juist wel indruk.