De topictitel zegt het al... ik heb een auto gekocht van een particuliere verkoper. Waar moet ik bij de daadwerkelijke transactie deze week (betalen auto en er mee wegrijden) allemaal nog op letten? En heeft het meerwaarde een (ver)koopovereenkomst op te stellen en zo ja, wat moet ik hierin dan opnemen? Alvast bedankt voor jullie tips!
Maak sowieso een proefrit en test daar bij ook een stuk snelweg(hard rijden). Bekijk of alles er onder de motorkap nog goed uitziet (als je er zelf niet zoveel van weet, neem dan iemand mee die er wel wat van weet) en bekijk even goed of alle raampjes goed open en dicht gaan en de deuren goed sluiten etc. En vraag sowieso naar de onderhoudspapieren! In een overeenkomst zou ik iig opnemen: Naam en adres van de verkopende partij Naam en adres van de koper Auto waarom het gaat (merk, type, kleur en kenteken) Gemaakte verkoop afspraak Eventuele vermelding van gebreken waar je van op de hoogte bent. Datum van overdracht Handtekening
Je kunt de auto voor een proefrit meenemen en dan naar een anwb garage gaan. Die kunnen een aankoop keuring doen Ik weet geen precieze prijzen maar volgens mij is dat ongeveer 80,00 en dan vertellen zij je precies of je er slim aan doet of niet
ze heb de auto toch al gekocht... dan heb een aankoopkeuring geen zin meer. Had je vantevoren moeten doen dan, net als een proefrit van een paar uur etc.
Een tweede proefrit is heel normaal hoor En ze heeft nog niet betaald dus ze kan er nog onderuit als de auto minder waard is dan gezegd
een auto wordt altijd verkocht voor meer dan wat ie waard is, de waarde van een auto heeft puur met het model, bouwjaar en motorinhoud + accessoires te maken. Mijn auto heeft nog een dagwaarde van 6500 euro maar daar verkoop ik hem echt niet voor ivm de vele opties die er op zijn gekomen. En ja 2e proefit is normaal, maar er staat dat ze hem al gekocht heeft. Ik ga er bij "gekocht" vanuit dat ze hem betaald heeft en op der naam heb staan. Eerder is een auto niet gekocht vandaar. Maar zie nu staan dat ze hem nog moet gaan betalen. tip: ga er een paar uur mee rijden, doe ik ook altijd met mn auto's. Dan kan je goed zien of hij te heet wordt etc, ik kies ook altijd een file uit waar ik in ga staan om te kijken of de motor niet oververhit raakt etc. Als ik een auto koop rij ik er vooraf de hele dag mee, ik haal em op zodra het bedrijf open is en breng em smiddags pas terug. Een auto kan je niet proefrijden in een half uur. Das mijn tip
Ik had al zien staan dat ze nog moest betalen En de term "gekocht" kan ik heel lang over me je in discussie gaan hehehe Maar in ieder geval, ze moet nog betalen dus een proefrit mag nog steeds en heeft ook nog nut Zeker doen!
ik heb de auto eerst apk laten keuren door een goed gekeurde auto garage. 2 maal een proef rit gemaakt. uitlaat na gekeken. alle lampen van de auto onder de moterkap of dat het niet te vettig is kan ergens een lek zitten. als je de moter start dat je geen gekke dingen hoord. zo het ik het gedaan en ben er te vreden over.
Goede tip, wij sparen voor een autootje erbij, maar echt verstand hebben we er niet van. Maar wat ik me afvraag: als je een auto bij een particulier koopt, dan lijkt me niet dat je de auto een halve dag meekrijgt toch? Of is dat wel gebruikelijk? Ook bij een particulier?
Check het chassis nummer, kijk of deze inderdaad het zelfde is als het chassis nummer op de auto papieren. Het komt maar al te vaak dat een auto gestolen blijkt te zijn! Merk je dat er duidelijk mee is geknoeid, letters niet goed leesbaar zijn doordat ze zijn afgevijld, dan is de kans groot dat er iets niet pluis is.
bij een particulier krijg je heus de auto geen paar uur mee hoor!!!!dat is niet normaal, misschien bij een autobedrijf ik zou in iedergeval niemand mijn auto alleen meegeven zonder dat ik er zelf bij in zit! xxx
nee bij een particulier krijg je een auto niet een paar uur mee, Zou er zelf niet eens om vragen trouwens. Als je iemand mee hebt die er een beetje verstand van heeft, die kunnen in vrij kort best goed constateren of het een goede auto is of niet. Tja meer tips heb ik niet echt, want als je er zelf geen verstand van heb kan ik wel neerzetten kijk naar wanneer distributieriem is vervangenof wanner hij moet en hoe de moter eruit ziet, te schoon is verdacht!!!, naar de binnekant van de moterkap , vies is prima maar witte vlekken btekend dat de moter te warm is geweest enz, naar kwaliteit banden, maar daar heb je dan dus niet zoveel aan..
klopt, en daarom koop ik nooit particulier. Je hebt geen garantie, helemaal niks. Dus nee dankje , tegenwoordig moet je al opletten met wat je koopt en een auto is voor mij een investering en ik wil dat een auto veilig en en als er wat mee is binnen een week ik toch echt garantie daarop heb. Voorbeeld; Je zal maar een auto kopen die na een week een lekke koppakking heeft, das niet te zien zo in een 123 onderzoekje ook niet door een ervaren monteur, maar het is wel te merken als je er langer mee rijdt dat de auto snel oververhit raakt, dat kan je niet zien in een half uur of een ervaren technisch mannetje. Als je koppakking namelijk nog niet lek is maar op het punt staat van, zie je de kenmerken zoals witte rook en olie in de koelvloeostof nog niet maar je merkt het WEL doordat je auto snel oververhit raakt. Koop je hem van een garage met garantie ---> gemaakt Koop je hem particulier --> zelf 800 euro of meer dokken. Maargoed, tips: Blauwe rook uit uitlaat = olielekkage, slechte verbranding Witte rook uit uitlaat(ruikt vaak naar pannekoeken) = lekke koppakking.Een kapotte koppakking geeft aan dat de afdichting tussen de cilinderkop en het cilinderblok kapot is, kost je klauwen vol met geld. Het zegt niet altijd dat het je koppakking is, als het je cilinderblok zelf is ben je pas echt het 3 dubbele kwijt om te laten vervangen.. Olie in koelvloeistof/borrelende vloeistof = lekke koppakking Luchtbellen in remvloeistof = iets mis met remleidingen Olie op de kleppendekselpakking = lekke pakking. Voel aan de motor, bij de nieuwe modellen zijn ze vaak afgedekt maar die kleppendeksel haal je er zo vanaf. Dan kan je zien of er iets nat, vet of smerig is. Kijk voordat je gaat rijden, en nadat je gereden hebt. Als de motor rateld bij het starten is er interne slijtage vh motorblok of te weinig olie. Pijl de olie met een KOUDE motor!, is het oliegehalte goed, dan is het interne slijtage.