Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet heel precies weet. Wij rijden een ford mondeo station, hiervoor hadden we toyota avensis station en daarvoor een citroen c5 (die nooit weer!). Het is een diesel en in Nederland tanken we met een pas. Mijn man heeft het noodzakelijk nodig voor zijn werk, maar we rijden er ook privé mee omdat we één auto hebben. Ik geloof dat hij op 20% bijtelling zit. In het buitenland moeten we de diesel zelf betalen. Mijn man heeft voor een grote/luxere auto gekozen omdat hij veel onderweg moet door half nederland naar afspraken (meestal in Deventer, vanuit Utrecht, maar ook naar Amstelveen, Almere, Assen, Oisterwijk, Groningen af en toe). Hij rijdt er ongeveer 3 jaar mee op deze manier. Hij moet 160.000 rijden, dan loopt zijn contract af. Na de zomervakantie moet hij weer een nieuwe auto kiezen. Maar de leasebudgetten op zijn werk zijn aangepast vanwege de bezuinigingen en nu kan hij waarschijnlijk niet zo'n grote kiezen als we nu hebben. Hij heeft ook wel eens gekeken of het voordeliger was om een tweede auto erbij te hebben zodat de lease-auto echt alleen voor zijn werk was. Dat schijnt in de bijtelling te schelen??? Maar als we aannemelijk moeten maken voor de belasting dat we die tweede auto privé rijden, moest het ook minstens een grote of station zijn (omdat we twee grote honden hadden, nu nog maar één) en dan kwam het bijna op hetzelfde neer (als je ook alle bijkomende kosten als afschrijving, onderhoud en benzine meerekent). Maar we zijn nu heel erg tevreden over deze ford mondeo. Het liefst zou hij hem houden, maar hij weet niet of dat kan...
Wij kijken nu naar de volkswagen polo highline met wat opties erbij, of een wat simpelere golf. En we hebben ook boekjes besteld van de Seat Ibiza Station en de Leon. Altijd leuk dat rond kijken en we hebben nog even. Als hij een vast contract krijgt, gaat zijn salaris ook omhoog zei de baas .
Ik heb een ford Fiesta. Betaal rond de 150 euro per maand. Heb een tankpas en mag prive rijden. Is volgens mij echt goedkoper dan een eigen auto...ik ben er blij mee
Wij betalen nu 140 euro per maand aan onze Golf 4 uit 2001 en rijden geeneens zoveel.. En dan nog geeneens de reperaties, apk e.d. en extra tankbeurten meegeteld!
Waarschijnlijk krijgt hij over een paar weken de auto van een collega.. Een Hyundai i30, kosten e.d. nog even bekijken! Onze auto gaat dan waarschijnlijk weg. Over een half jaar, als alles goed blijft gaan, dan mogen we zelf een auto uitkiezen.