Kan mijn werkgever mij dit verplichten?

Discussion in 'De lounge' started by liefkleintje, Jun 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Ik zit met een "probleem"....

We wisten al een aantal maanden dat we in juni weer een teamavond zouden hebben, die verplicht is.
    Wij hebben meerdere keren om een datum gevraagd, maar was steeds niet bekend!

Op 7 juni zijn wij op vakantie vertrokken en was er nog geen datum gepland.

In mijn vakantie, op 14 juni, kreeg ik een mail dat de teamavond op 25 juni is. (om 18.30u)

Ik heb op 4 juni een afspraak gemaakt voor die avond. Een fotoshoot met 2 gezinnen.

Ik heb dus gemaild dat ik niet kan. Nu krijg ik een mailtje terug dat een prive-afspraak geen geldige reden is en we toch zeker 2 weken van tevoren de datum van de teamavond weten. Dus ze verwacht dat ik er gewoon bij ben!

Kunnen ze mij dit verplichten?? Of moet dit echt een bepaalde tijd van tevoren vermeld worden?

2. 1steXmom

1steXmom Fanatiek lid

May 25, 2011
    1,534
    0
    36
    Friesland
    Hangt denk ik van je CAO af en de 'regels' binnen je bedrijf. Bij ons moet je bijvoorbeeld beschikbaar zijn tussen bepaalde tijden maar kunnen ze je niet verplichten om 's avonds te komen. Wel kunnen ze volgens CAO ons verplichten om 4 uur per kwartaal over te werken.

3. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Staat er niks over in je contract?

4. Laurie

Laurie Fanatiek lid

Feb 29, 2008
    2,188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Als je de datum 11 dagen vooraf door krijgt kunnen ze je het niet verplichten. Zeker niet als het op een moment is dat je normaal niet hoeft te werken.

Wij kondigen onze verplichte bijeenkomsten altijd minimaal een half jaar van te voren aan. We accepteren dan ook echt geen enkel excuus om niet te komen.

5. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Ik was de CAO al aan het doorlezen, maar kan daar nooit zo'n wijs uit!
    (het is de CAO kinderopvang)

Ik vind het gewoon belachelijk dat je zoiets zo kort van tevoren hoort en ze het dan nog verplichten ook!

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Als het CAO kinderopvang is, kunnen ze je dat niet verplichten hoor! Zeker niet als er steeds maar geen datum kwam. Jij bent nog gek dat je hebt gezegd dat je die mail had gelezen, ik had gezegd dat ik die pas na mn vakantie las, dus toen pas de datum wist... :cool:

7. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Dat heb ik ook gezegd! Ik heb gezegd dat ik het pas een week van tevoren heb gelezen, gisteren dus! ;)
    Maar zei zegt.....de mail is 2 weken van tevoren gestuurd. Dan nog.....is toch ook veel te kort?!?

Ze wisten al sinds maart dat die avond in juni zou zijn, maar een datum was er niet!
    Begin juni (toen ik vakantie kreeg) was er zelfs nog niks bekend! Belachelijk! :x:x

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Jij hoeft in je vakantie niet met werk bezig te zijn, dus pech dat zij hem eerder verstuurd hebben, jij was er niet en voordat je wegging wisten zij het niet. Als het zo belangrijk was, hadden ze al veel eerder een datum moeten/kunnen hebben.
    Als ik jou was, was ik dus echt niet gegaan...

9. kipjetok

kipjetok Bekend lid

Jul 21, 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb jarenlang in het onderwijs gewerkt en was dan ook verplicht om op dit soort avonden aanwezig te zijn. Je kunt het natuurlijk op de spits drijven en zeggen dat je het kort van te voren vind en jij ook recht hebt om privé-afpraken te maken. Toevallig op deze dag, wat moet je dan...de hele maand juni vrij houden?!? Maar je kunt natuurlijk ook proberen om die fotoshoot te verzetten. Dan creëer je ook geen vervelende situatie op je werk (zoiets wordt namelijk wel genoteerd in je personeelsdossier, en komt heus dan nog wel eens ter sprake tijdens een functionerings- of beoordelingsgesprek).

10. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Heb net de Abvokabo gebeld en zij zeggen dat ze dit dus wel mogen doen.
    Als ik niet ga, kunnen ze dit zien als werkweigering. En aangezien er al gedwongen ontslagen gaan vallen.....zal ik dus wel moeten gaan!

Ik had de fotoshoot al verzet vanmorgen, maar wilde toch even weten of zij in d'r recht stond. Ja dus! :S

11. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Dit had ik dus ook gemaild....je kan toch niet verwachten dat ik de hele maand juni alle avonden vrij ga houden!

De fotoshoot was al verzet. Althans, heb de klant vanmorgen al gemaild.
    Maar baal er wel van!

Adem in, adem uit!

Share This Page