Onverwacht zwanger, alcohol

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Sennavh, 20 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sennavh

Sennavh Nieuw lid

20 mrt 2022
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hi medemoeders,
    Lang getwijfeld, maar het moet me van het hart. Ik schaam me dood. Een onverwachte zwangerschap.. als iemand me dit van te voren had gezegd had ik het nooit geloofd! Bijna 12 weken zwanger, ‘gewoon’ ongesteld geworden. Ik houd van een wijntje, zeker tijdens het koken en in het weekend leven we als god in Frankrijk. Bij de eerste zwangerschap natuurlijk bij de eerste test gestopt. Nu wist ik het niet en maak ik me enorme zorgen over mogelijke schade / FAS enz. Je leest de meest akelige dingen en heb er buikpijn van. Zijn er situaties die jullie kennen waarbij dit goed afgelopen is? De echo is goed, voor zover je dit in kunt schatten, maar de tranen branden continu in m’n ogen. Voel me zo zo schuldig!!

2. Mama285

Mama285 Actief lid

9 jan 2022
    112
    87
    28
    Vrouw
    Hi allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Dat had je niet kunnen weten. Bij mijn eerste zwangerschap had ik het ook niet door en toen had ik ook alchol op. Mijn zoontje is gezond en nu wel 11 jaar.
    Probeer je geen zorgen te maken ❤️ En bespreek het met je kv

Sennavh vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Welnee joh, waarom zou je je schamen als je van niets wist? Je bent nu toch gestopt?
    Ik houd normaal ook van een wijntje en drink doordeweeks amper, maar in het weekend drink ik gewoon wanneer ik zin heb (mits ik niet meer weg hoef natuurlijk). Ook toen we bezig waren met zwanger worden voor nr 1 en 2 heb ik nog (flink) gedronken voor de testdatum en bij nummer 3 kwam ik er met bijna 5 weken achter dat ik zwanger was. Ook in de decembermaand dus genoeg geborrel. Je kunt nu niets meer doen aan de periode dat je gedronken hebt, maar ik snap je zorgen wel. Je bent er immers 'laat' achter gekomen.

Probeer het toch lost te laten, zorgen gaan je niet verder helpen. Gelukkig heb je een goede echo gehad en bij blijvende zorgen (stress!) zou ik dit zeker ook bespreken met je vk.

Geniet van je zwangerschap en van harte!

4. Evilou2022

Evilou2022 Nieuw lid

1 apr 2022
    4
    2
    3
    Vrouw
    Ugh hetzelfde! We wilde eigenlijk deze zomer pas beginnen, maar moeder natuur dacht er anders over. Mooiste cadeau ever, begrijp mij niet verkeerd; door de pil (buikgriep.. dus waars. niet goed opgenomen) heen. Maar die weken flink gedronken. het gaat helemaal goed met het kleintje, ik ben 21 weken zwanger, verloskundige zegt dat ik mij ook niet zorgen moet maken, maar ik maak mezelf zo gek! Google lees je de engste dingen. Ben zo bang mbt de ontwikkelen van haar hersenen en dergelijke. Ik blijf malen. Maar goed, we moeten het loslaten, stress is ook niet goed voor de baby, maar ik merk ook dat ik me enorm schuldig voel, en wekelijks het weer naar bovenkomt. Ik was een kleine zes weken toen ik er achter kwam. (eerste test was negatief... dus dacht dat het aan de stess op werk lag). Verloskundige geeft aan dat bijna iedereen dit heeft, en er zoveel vrouwen onverwachts zwanger zijn. Voor nu belangrijk om goed te leven uiteraard, en geen druppel meer aanraken!

5. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Wat vervelend dat je je er zo rot om voelt! Ik kan het wel begrijpen, zou er ook echt angstig van worden. Maar... Ondanks dat alcohol echt niet goed is komt FAS volgens mij echt pas voor bij alcoholisten. Wanneer je echt gedurende de gehele zwangerschap veel blijft drinken. Denk echt niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken hoor!! Al is het natuurlijk nooit gezond en zou ik het niemand aanraden. Ik ken iemand, die was 8 maanden zwanger zonder het te weten (vraag me niet hoe dat kan) en die was lid van studentenvereniging en die ging echt veel veel uit en dronk ook echt veel tot maand 8. Ook zei hebben een gezonde dochter gekregen die nu 4 is.

6. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Dat klopt niet hoor. Ze weten gewoonweg niet of er een veilige grens is, daarom raden ze aan helemaal niks te drinken. Voor FAS hoef je dus echt niet je hele zwangerschap veel te drinken.
    Maar goed feit blijft dat de kans erg klein is dat het kwaad heeft gedaan in dit geval. Enige wat je kunt doen is het loslaten en gezond eten en drinken. Fijn dat er een goede echo is geweest!

Deel Deze Pagina