autolichten in nederland; hoe zit het eigenlijk

Discussie in 'De lounge' gestart door heleentje80, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    ik woon in vlaanderen, maar kom veel in nederland (luv de AH); maar ik zie dat jullie veel (maar ook niet allemaal, vandaar de verwarring) met autolichten overdag rijden.

Is dat verplicht in nederland of niet?anders ben ik al aan veel bekeuringen ontsnapt:D

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vroeg mij dat laatst ook af, of het inmiddels overdag verplicht is.
    Het zou iig wel moeten ( als het nog niet zo is ). Wat irritant zeg, zo slecht te zien sommige auto's zonder licht.
    Vooral op een grijze dag, met een grijze auto.
    Ik heb ze altijd aan.

3. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Overdag niet, als het goed is. Maar ik zie ook geen reden om het niet te doen, want overdag val ik er niemand mee lastig toch? Ik zet de lichten standaard aan wanneer ik de motor start en wegrij.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nee het is niet verplicht(zover ik weet)

Maar wat aszz zegt.. Ik irriteer me dood aan mensen die ze niet aan hebben met regen,schemer,wat mistig,grijze dag oid
    Zelf heb ik ze altijd aan

Je ben dat echt veeeel minder opvallend, wt mij betrefr zouden ze het dan ook mogwn verplichten...

Het eerste wat ik doe is auto starten, gordel om en lichten aan...
    Ik bendus gewoon gewend altijd gelijk mn lichten aan tw doen

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    t is dat dat bij jullie veel meer gebeurd dan hier, hier is het enkel verplicht s avonds en bij erge mist/regenval.
    overdag zie je ze bij geen enkele auto aan

Zoals ik lees, ben ik nog niet in overtreding geweest (gelukkig)

6. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Je hebt ook het tegenovergestelde. Dat men teveel licht aan doet. Ik heb er een hekel aan als men groot licht voert terwijl ik er als tegenligger aan kom. Of dat men mistachterlicht aan zet terwijl er echt een ieniemienie beetje mist hangt. Dan denk ik eerst "huh, waarom remt diegene nou". Vind ik af en toe erg vervelend.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Alleen bij slecht weer :)

8. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Het is in Nederland niet verplicht, maar het zou fijn zijn als dat het wel werd..

Ik heb ze altijd aan, is een automatisme geworden..

9. Wollywell

Wollywell Bekend lid

31 okt 2010
    547
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik voer ook altijd licht, uit automatisme.
    Dat is me 13 jaar geleden meegegeven met lessen omdat je dan beter zichtbaar bent voor je medeweggebruikers (ook met stralende zon).
    Tsja, kwaad kan het ook niet, toch... ;)

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Nee volgens mij is het niet verplicht,maar rij zelf wel altijd met lichten aan. Zeker nu met dit donkere saaie weer buiten,merk ik toch vaak onderweg naar mijn werk de auto's die donkerder zijn vaak slecht zie als ze zonder licht rijden.

11. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Nee, volgens mij niet verplicht in NL. Zelf rij ik wel altijd met licht, ook overdag, maar dit is vooral omdat bij onze auto de lichten meteen aangaan bij het starten van de auto. Eerlijk gezegd zou ik niet eens weten of ze überhaupt uit kunnen......:(

12. laura123

laura123 Fanatiek lid

18 jan 2013
    1.111
    0
    36
    NULL
    NULL
    Is niet verplicht toch wel raar. Anders staat er niet bij een tunnel dat je je lampen aan moet zetten toch ?? Haha

13. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    grappig, een geheel andere mentaliteit.
    Bij ons wordt nooit overdag met lichten aan gereden, zelfs nu niet.
    Meestal wordt hier de regel gehouden dat je pas lichten aandoet als de straatverlichting aan is (politie-agent mij ooit verteld over hoe ze dat bij ongevallen doen)
    Die grote autolichten (pharen noemen wij die) worden hier nog veel minder gebruikt.
    Deze MOET je uitzetten als er een tegenligger aankomt, en in dit land zit je nooit zonder tegenliggers (LOL).

Overigens ook veel straatverlichting hier, is dat in nederland ook zo?

14. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Ik doe het bij mistig en grauw weer en s'winters als de zon schijnt ook. Die zon staat zo laag dat ik bang ben dat mensen daardoor een beetje verblind zijn en mij niet goed zien zonder licht.

15. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Het is niet verplicht om je lichten aan te doen, maar bij veel nieuwe auto's gaat het tegenwoordig automatisch. Ik heb bij mijn rijlessen ook geleerd dat het beter is om wel licht te voeren overdag, dus gaan ze meteen aan als ik de auto start.

16. minon

minon Niet meer actief

Het is niet verplicht maar het gezegde onder ons als rijschoolhouders luid: niet om te zien maar om gezien te worden. Zeker met een zilvergrijze auto ben je met deze dagen slecht zichtbaar op de weg. En dat het lijkt alsof iedereen het doet: het meerendeel van de auto's heeft tegenwoordig dagrverlichting. Dan gaan dus automatisch je lampen aan als je de auto start. Ook kun je je lampen standaard aan zetten want ze gaan bij nieuwere auto's vanzelf uit als je het comtact afzet.

17. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.660
    1.419
    113
    Niet verplicht maar door het gebruik van auto lichten overdag is het aantal ongelukken flink terug gegaan dus vandaar dat het wel veel gedaan wordt, ik vind het ook handiger je bent gewoon beter zichtbaar vind het echt vreselijk met regenachtig weer als je ene auto ziet zonder licht.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In Vlaanderen en ook in de rest van België en in Frankrijk werd er voorheen zelfs naar je geseind als je overdag je lichten aan had. Mensen dachten dan volgens mij dat je vergeten was ze uit te zetten ofzo. Toch heb ik het idee dat het seinen wel minder wordt en dat ook in België steeds meer mensen met licht rijden. (Of misschien beginnen de Vlamingen eindelijk te wennen aan die gekke Nederlanders en hun autolichten. :))

Het is zoals al eerder gezegd vooral om op te vallen. In NL wordt het al jaren door de meeste rijschoolhouders aangeleerd aan hun studenten. Volgens mij is er ook eens zo'n overheidscampagne voor geweest, al een jaar of 15 geleden ofzo?? Hoe dan ook: de meeste mensen doen het hier inderdaad.

Wat betreft verlichting langs de wegen: dat is hier wel veel minder dan bij jullie. Maar daar staat tegenover dat wij wel asfalt op onze wegen hebben liggen. :p

19. knap

knap Niet meer actief

Proest voor je laatste zin hihi is dat zo ??

Dacht ook niet verplicht hier maar wel een gewoonte heb zelf geen rijbewijs( wel voor brommer) maar ook daar van heb ik mijn licht altijd aan staan.
    ;)

20. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik heb altijd mijn lichten. Door het automatisme vergeet je het ook niet op andere momenten dat het echt belangrijk is. Overigens vind ik het wel fijn dat een auto gewoon goed zichtbaar is. Vooral in van dat miezerige weer. Veel auto's zie je dan minder goed en kun je daardoor ook minder goed inschatten.

Mistlampen is overigens dan wel weer zo'n ergernis. Is dat cool of zo om daar de hele dag mee rond te rijden. Overigens is dat wel verboden, mag alleen bij minder zicht dan xx meter, volgens mij 50 of zo. Nou dan is het echt wel mistig hoor.

En dan heb je ook nog van die debielen die hun auto volstouwen en dan vergeten om de koplampen bij te stellen. Verblindend, vooral 's avonds op een onverlichte weg.

In Belgie zijn de wegen trouwens wel meer verlicht dan in Nederland. Het rijdt wel prettiger, maar er is al zoveel lichtvervuiling bij steden en dorpen in de buurt. Van mij hoeft niet zo nodig alle weggetje verlicht te zijn.

Deel Deze Pagina