Beste UWV medewerker. 6 weken geleden ben ik door middel van een spoedkeizersnee bevallen van onze dochter. Vandaag moest ik op controle bij de gynaecoloog en deze stelde vast dat ik te langzaam herstel. Ik heb nog veel last van de operatie, terwijl dat eigenlijk rond deze termijn niet meer zoveel zou moeten zijn. Over 4 weken zou ik weer aan het aan het werk moeten in de zorg. De gyneacoloog adviseerde mij (met klem) om nog 4 weken thuis te blijven om volledig te herstellen aangezien het vrij zwaar werk is. Dus in totaal nog 8 weken. Nog 4 bevallingsverlof, en dan nog 4 in de ziektewet. Ik zie hier erg tegenop om dit tegen mijn werkgever en teamleidster te moeten zeggen omdat ik al vanaf augustus thuis zit. Ook ben ik al weer volledig ingedeeld in het rooster. Ik werk 12 uren in de week, 3 dagen en heb een vast contract. Zou ik bijvoorbeeld ook volledig ouderschapsverlof op kunnen nemen, aaneengesloten en zijn er nog andere opties om nog even thuis te kunnen blijven? Of zal het dan toch de ziektewet worden? Alvast bedankt.
Beste Arian, Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter. Vervelend dat je na de geboorte (te) langzaam hersteld. Je geeft aan dat je na afloop van je zwangerschapsverlof vanwege je klachten nog niet kunt werken. Ik begrjip dat je het moeilijk vindt om je bij je werkgever opnieuw ziek te melden, maar op deze manier ben je wel verzekerd van een inkomen. Je zou wel kunnen kiezen om ouderschapsverlof op te nemen maar (meestal) wordt je dan niet doorbetaald. Je zult zelf de keuze moeten maken tussen ziekmelden of ouderschapsverlof. Andere opties zie ik niet. Je zou deze keuze eventueel in overleg met je werkgever kunnen maken. Ik wens je sterkte met je gezondheid en een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare