autorijden en depressief

Discussie in 'De lounge' gestart door dobbel, 29 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Veel menen met een depressie hebben moeite om zich te concentreren.. dat zou een reden kunnen zijn om de auto te laten staan lijkt me. Als je voldoende depressieve klachten hebt om aan de DSM diagnose van een depressie te voldoen ben je serieus ziek en ja dan moet je je afvragen of het verstandig is om een voertuig te besturen.
    Alhoewel ieder mens anders is en de ene depressie de andere niet is het lijkt me echter ondoelijk om iedere situatie apart te bekijken.

Of je kan rijden kan je zelf het beste beoordelen. Overigens zegt de psychiater bij ons op de afdeling altijd daar geen uitspraken over te doen ( tenzij iemand medicatie gebruikt waarmee je niet mag rijden ) verder is het aan de verzekering van iemand of het CBR daar gaan psychiaters niet over.

2. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Tja, wat ik er van vind..

Ik weet het niet zo goed, ik weet ook nog niet zo goed wat ik van de mensen moet vinden die depressief zouden moeten zijn. Als ik sommige mensen mag geloven is meer dan de helft van de mensen depressief en slik anti depressiva, dat vind ik toch gevaarlijk.

Gewoon omdat ik het niet begrijp.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het artikel dat zij aanhaalt, spreekt over een depressie IEZ. Dat laatste staat voor "in engere zin" en betekent dat je dus acuut depressief bent/een acute depressieve episode doormaakt. Als dat het geval is, ben je echt fors depressief en dan snapt zelfs een basisschoolkind dat het niet verstandig is als je achter het stuur kruipt.
    Je nichtje betrekt dit echter nu op zichzelf en dat is haar niet zo te verwijten, maar wel haar psychiater, die ten onrechte dit doortrekt.

Nu KAN het natuurlijk altijd zo zijn dat iemand ondanks milde depressieve klachten zichzelf toch niet in staat voelt om auto te rijden. Mogelijk dat je nichtje dat zo ervaart, en dat zij denkt dat alle mensen die depressief zijn, zich zo voelen als zij.
    Maar goed: dat verschilt per mens en ook 'normale' mensen hebben dagen of momenten dat ze beter even niet achter het stuur gaan zitten. Daarin hoort iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen en daarvoor zijn geen algemene veiligheidsregels op te stellen.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik denk dat je gelijk hebt wat dat betreft, Ik blijf de psychiater vreemd vinden, ze beweerd ook echt dat het zo is en dat het vrij onbekend is, En ik interpeteer het ook op een andere manier als dat nichtje het interpeteer.
    Ik ga het aan de psychiater van de instelling waar ik loop vragen, Maar verder tja ik heb wel bewezen prima te kunnen autorijden, en inderdaad als ik bv door medicatie niet kan autorijden laat ik hem ook zeker staan.
    Uitraard is het je eigen kunnen kennen, ging mij er echt om is het bij WET verboden, want dat is wat ze blijven roepen, en der is uitermate weinig over te vinden of dat ook echt zo is, En dat stuk wat zij aanhaald is het enige waar hun mee komen.

Zij is inderdaad gevoelsmatig ernistig depressief in combi met zware medicatie, dus dat ervaren gedeelte zal heel anders zijn als dat ik dat doe.
    Tevens is hoe je er mee omgaat ook een belangrijke factor denk ik, dat is ook weer per mens verschillend.

5. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    In de dik gedrukte woorden zit de crux. Wat houdt geregeld in? Is dat 1x per jaar of 1x per 5 jaar? Dat staat nergens in de wet omschreven en is daardoor dus invulbaar. Ditzelfde geldt voor de hoge doses. Het aantal mg. staat nergens in de wetgeving beschreven.
    IEZ is door een voorganger al beschreven.

Heel zwart-wit gezegd ben jij pas ongeschikt voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer wanneer een rechter een uitspraak heeft gedaan betreffende "geregeld" en "hoge doses" en dat is per persoon verschillend.
    Er staat niet dat je niet mag deelnemen aan het gemotoriseerde verkeer als je last hebt van een depressie en de daarbij behorende medicatie slikt.

6. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Precies, dank ik ben ondertussen overtuigd dat ik gewoon mag rijden, dat mijn nichtje dat niet wil doen prima haar keus. dat de psychiater bij zijn standpunt blijft prima, heb er wel mijn bedenkingen bij. ga het voor de grap de 16de aan de psychiater waar ik heen moet vragen, maar de psycholoog heeft me al gezegt dat ik gewoon prima rijvaardig ben, en dat vind ik zelf ook. Zal mijn nichtje dit topic eens laten lezen, kijken wat ze zegt zie haar vrijdag weer.

Deel Deze Pagina