Vader wordt in September 65, maar is ernstig ziek, hoe aanpakken?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 23 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zoals de titel al zegt wordt mijn vader in september 65. Bij ons in de familie is dit altijd reden voor een groot feest, georganiseerd door de kinderen, meestal in een zaaltje.

Normaal zou dit ook geen problemen opleveren, maar mijn vader is ernstig ziek, ik weet ook niet of hij september ook wel zal halen. Bovendien ben ik aan de ene kant bang dat dit veel te vermoeiend zal zijn, aan de andere kant verwacht ik dat hij het wel erg leuk zal vinden, want hij heeft altijd van een feestje en gezelligheid gehouden.

Bovendien hebben wij met de familie een hele sterke band, bij ons is het gebruikelijk dat ook alle nichten en neven (de kinderen van zijn broers en zussen) met hun partners en hun kinderen worden uitgenodigd, we zijn dan in totaal al snel met 40 a 50 man, dat red ik ook niet in zijn huis.

Mocht ik het in een zaaltje houden, moet ik daar nu al achteraan gaan eigenlijk. Aan de andere kant is het misschien prettiger om het bij hem thuis te doen, voor hem zelf.

Ik had dan zitten denken om zelf allemaal hapjes te maken en kaarten te versturen voor de familie en uiteraard ook na de tijd alles weer voor hem op te ruimen en schoon te maken.

Ik plan nu ook niets in, vanwege de verwachting dat hij het misschien niet eens haalt, maar vind het ook lastig om het aan hem te vragen, vooral omdat het een beetje een verrassing moet blijven, maar ik weet niet of ik het vanwege zijn ziekte beter kan vertellen, zodat hij er rekening mee kan houden.

Ik wil, wanneer ik het thuis hou, pas in augustus met de voorbereidingen beginnen, maar mocht ik een zaaltje nodig hebben moet ik het eigenlijk nu wel regelen.

Ik woon ook niet in de buurt (2,5 uur rijden) en mijn zusje van 19 zie ik dit ook niet organiseren.

Hebben jullie tips, adviezen, alles is welkom!! Willen jullie eens even met mij meedenken wat handig is?

2. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    oh dat is lastig! ik denk dat ik zelf wel met hem zou overleggen wat hij zelf zou willen! zeker gezien het feit dat hij ziek is! Misschien kijken of je het wellicht eerder kunt vieren... en dan misschien ook in de tuin zodat je meer ruimte hebt!

Sterkte!

3. knap

knap Niet meer actief

Oei een lastige.

Kijk even wat de wensen van je vader zijn? Misschien vind hij het wel een tof idee of juist niet.

Misschien een speciale dag maken met alleen de kinderen en kleinkinderen omdat het misschien te zwaar voor hem is. Pols wat zijn wensen nog zijn wat hij nog zou willen? Misschien een dagje uit of nog eens gezellig uit eten?

Sterkte er mee in elk geval. Onze vader zijn zo te zien van de zelfde generatie. Net zo als wij. Mijn vader woord 65 volgend jaar maart. Moet er niet aan denken in welke situatie jij nu zit. Knuffel.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het is ook een echt dilemma, vind het vreselijk moeilijk om te bedenken hoe ik dit nu aan moet pakken.

Eerder vieren zou misschien kunnen, ergens in augustus. Ik ben alleen bang dat dan de helft van de familie er niet is in juli/augustus. Maar het idee van de tuin erbij vind ik wel een goede... Hij is trouwens pas eind september jarig.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hoi,

Ik zou er denk ik niet zo snel voor kiezen om het bij hem thuis te vieren. We hebben iets soortgelijks gehad, mijn vader werd dan 80 en had longkanker en hebben besloten het ook iets eerder te vieren (we hadden het geluk dat mijn moeder ook rond die tijd jarig was en daarom hebben we de datum iets naar voren kunnen schuiven onder de noemer 'samen vieren'). We hebben het in een zaaltje gevierd met zo'n 100 man, ik zie het ook echt als zijn afscheid. Op een gegeven moment was hij wel echt moe en kon hij lekker naar huis gaan zonder al die mensen nog om hem heen en zonder de rotzooi.

6. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastige situatie, ik zou met je vader overleggen wat hij wil. Een ruimte in de buurt van zijn huis huren kan misschien of in twee delen zodat hij even kan rusten tussendoor? Wellicht inderdaad wat eerder. En wie weet geeft het je vader wel een goed gevoel om alle familie/vrienden om zich heen te hebben.
    Sterkte en succes!

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik verwacht wel dat hij het leuk vind, maar ook dat hij erg tegen de drukte op ziet. Hij vind het fijn als er visite komt, maar kerst en oud en nieuw wilde hij afgelopen jaar (2012 dus) ook al niet meer vieren. Het wordt hem gewoon te veel. Toch gaat hij nog wel naar feestjes toe als hij kan.

Ik heb hem onlangs gevraagd of er nog iets was wat hij heel graag wilde doen, bijv op vakantie met mijn zusje en mij of nog ergens heen om afscheid te nemen etc, maar dit wilde hij niet.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook wel een goed idee..... Ik zie het inderdaad ook echt als zijn afscheid van de familie, dat maakt het dubbel moeilijk. Ik zit hier ook met tranen in mijn ogen, eigenlijk. En het moet een feest worden, niet alleen maar verdrietig, snap je?

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja natuurlijk, hoe de sfeer zal zijn is natuurlijk ook wel moeilijk te bepalen van tevoren. Hier was het zo dat mensen wel wisten dat mijn vader ziek was (dat was hij al heel lang) en dat het ook wel wat minder met hem ging maar buiten de dichte familie om wisten heel veel mensen niet dat mijn vader niet lang meer te leven had. Mijn vader heeft ook verder echt genoten van het feest, maar hij was dan ook wel een stuk ouder dan jouw vader en had denk ik ook echt vrede met zijn lot. Ik kijk er zelf ook echt positief op terug, ook na zijn overlijden (hij overleed 2,5 maand na het feestje) kregen we nog positieve reacties dat mensen blij waren hem nog mee te kunnen hebben maken in een 'gezellige' setting.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en hoop op een mooi feest voor jullie vader en de mensen om hem heen.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik zou het niet doen. het legt een enorme druk op hem en het is heel vermoeiend. Ik zou aan iedereen vragen of ze een filmpje kunnen maken van 1 minuut. Iets waar hij om moet lachen of een leuke herinnering. Die filmpjes plak je dan aan elkaar.
    Visite zou ik beperken tot een kleiner groepje en dan eventueel op meerdere dagen een kort bezoek. Heel veel sterkte!!!

11. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Toen mijn vader 65 jaar werd was hij ook ernstig ziek (longkanker). Hij wilde dit graag thuis vieren met z'n broers/zussen en aanhang. Maar niet met alle neven en nichten er ook nog bij. Dat werd gewoon veel te druk. Het bed van mijn ouders stond aan de ene kant van de huiskamer en de andere kant hadden we ingericht voor de gasten. Warm en koud buffet en hij heeft werkelijk genoten van die dag. Alles is wel in overleg met mijn ouders gegaan (ze waren beide terminaal) en ik denk niet dat ze het leuk hadden gevonden als ineens iedereen op de stoep had gestaan zonder voor te kunnen bereiden hierop. 3 weken later waren ze allebei overleden, dus dit was ook meteen een afscheidsfeest.

12. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik denk wel dat de sfeer positief zal zijn, ook al weet iedereen dat hij niet zo heel lang te leven heeft. Ook mijn vader is al heel lang ziek, hij heeft Z v. Huntington. Het kan ook best dat hij ook nog 66 wordt, maar mijn vader verwacht zelf dat hij het einde van dit jaar niet meer haalt. Ook de neuroloog verwacht dit niet meer, al blijf ik positief (wat moet je anders?) Hij heeft er momenteel ook wel vrede mee, gelukkig, want eigenlijk wil hij ook niet meer. Hij is gewoon op.

Ik hoop alleen dat we hem toch nog dat laatste feest mogen geven als familie zijnde. En dat hij het dan naar zijn zin heeft.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ga het binnenkort sowieso met hem overleggen wat hij het liefste wil, want ook al is het normaal een "verrassingsfeest" , dat wil ik hem niet aan doen. Hij is ziek, dus hij moet ook kunnen aangeven wat hij wel of niet aan kan. Lijkt me wel zo prettig voor hem zelf.

14. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik denk dat meerdere dagen een kort bezoek voor hem misschien vermoeiender is, dan 1x een feest. vooral omdat ik er niet ben om dat bezoek dan te regelen, qua drinken en hapjes etc. In elk geval wel bedankt voor het meedenken.

Het idee van het filmpje is misschien wel leuk!

Deel Deze Pagina