Hoi, Zijn er wettelijk bepaling tijdens zwangerschap auto rijden, vandaag heeft mijn buurvrouw mij aangesproken en gezegt dat ik na 7 maanden 'wettelijk' zelf geen auto mag rijden en groot problemen kan krijgen wanneer ik een ongeluk krijg. Ik vind het vreemd en heb het nog nooit gehoort en ik ga doorrijden tot dat ik ben bevallen, want ik heb geen last van mijn buik en doe altijd mijn riem om en hou mij aan de regels. Groetjes, Sunshine
Nog nooit van gehoord, ik heb wel eens gehoord dat vrouwen zelf naar het ziekenhuis rijden om ingeleid te worden dus lijkt me dat het gewoon mag hoor.
Heb met 8 maand zwangerschap nog afgereden, dus volgens mij zijn er geen wettelijke regels, tenminste.. toen (4 jaar terug) niet.. Nog nooit van gehoord.
Inderdaad ook nog nooit van gehoord. Volgens mij bestaan die regels idd niet. Ik heb zelf tot einde van zwangerschap nog gereden, en dat ging prima
Nee hoor, als dat zo was zou een vk of gyn je er wel op wijzen. Hoe zouden we dat anders moeten weten. Gewoon rijden hoor!
Volgens mij is dat geen officieel iets. Maar als je bijv met klachten in de auto stapt en een ongeluk veroorzaakt, en men komt daar achter. Dan kan de verzekering een vergoeding wel weigeren. De politie kan je misschien een artikel 5 aanschrijven (in gevaar brengen van andere weggebruikers). Maar ik voelde me prima, heb tot de dag voor de bevalling nog autogereden. Dus ik zou me er niet zo druk over maken
haahahahahahah, wat geestig. Nee, je mag zolang je in staat bent je auto goed te besturen, gewoon autorijden! Je mag geen autorijden wanneer je niet in staat bent de auto adequaat te besturen (bijvoorbeeld met een gekneuste pols of zeer ernstige carpaal tunnelsyndroom)
Ik heb bij de oudste ook tot aan de bevalling zelf gereden. Bij de jongste iets korter, maar dat kwam vnl. omdat het rond de Kerst was en mijn man toch ook thuis was... Wat eventueel wel zo is, is dat je na een ks een aantal weken niet mag rijden. Ook hier is volgens mij geen duidelijke regel, maar wordt meestal 6 weken aangehouden. Ik zelf reed echter alweer na een week of 3-4, want ik wist dat niet en voelde me prima!
Zie boven: het gaat erop dat je adequaat aan auto kunt besturen en dus alle handelingen (ook bij paniek, ongeluk etc) goed kunt uitvoeren. Dat is bij een ks bij iedereen toch een beetje anders.
Nou, zodra de persweeën beginnen zou ik de autosleuteltjes maar aan iemand anders geven, maar verder... Wat kunnen mensen toch een onzin verzinnen hè?
Nog nooit van gehoord. Ik denk dat het meer gaat om hoe jij je voelt. Zelf heb ik tot de dag voor mn bevalling nog auto gereden
Er wordt wel aangegeven dat zwangere vrouwen in het laatste trimester vaak wat "dromeriger" worden etc, dus dat je daardoor misschien wat vertraagder reageert in het verkeer Maar dat je na 7 maanden niet meer mag autorijden.... dan had ik toch echt een probleem gehad hoor..... heb bij de oudste tot 36 weken gewerkt en bij de 2e tot 34 weken.... en dan ben je toch echt de 7 maanden wel voorbij.... ik reed dagelijks 100 kilometer woon/werk.
Ja, zou wat zijn inderdaad: wel tot 7,5 / 8 maanden "moeten" werken, maar niet meer mogen autorijden. Haha. Ik wilde zelf na een tijdje niet meer (ver) rijden. Mijn spanningsboog is al niet zo lang en de zwangerschap deed mijn concentratie echt geen goed. Maar dat was mijn eigen keus. Ik vind het logisch dat je zelf die verantwoordelijkheid neemt. Maar er is echt geen wet. En als je nog goed kunt rijden, mag je dat doen!
Ik rijd ook nog steeds auto hoor, alleen geen verre stukken meer. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat je dan een stuk terug moet rijden als je vliezen breken of de weeen beginnen, dat lijkt me dan niet zo prettig haha!
ik heb even mijn rij instructeur berichtje gestuurd die zei: zolang jij geen last heb van je buik mag jij gewoon rijden, maar doe dit niet als je weeën hebt want dat is niet prettig, ook adviseren we om 10 cm tussen buik en stuur te hebben
Haha, hoe zou ik anders mijn kindje naar school moeten brengen? Op de fiets misschien Ik denk dat je mag blijven rijden tot je weeën krijgt of niet meer achter je stuur past
Vandaag 4 uur autogereden. Ik heb wel twee keer pauze gehouden, maar verder ging het allemaal prima! Ik kan zelfs beter zelf rijden, als passagier krijg ik veel last van mijn rug...
haha, mijn weeen vielen weg en de vk heeft het ziekenhuis gebeld voor een infuus om de boel weer op gang te krijgen. Om 7 uur 's ochtends ben ik zelf in de auto gestapt ( mijn man had geen rijbewijs) en ben naar het ziekenhuis gereden! Ik ging mooi niet wachten tot mijn vader of een vriend(in) uit bed was gerold en in de stress schoot. Het eindigde in een ongeplande ks dus mijn vader heeft de auto weer thuis gebracht en ons een paar dagen later . Dus lekker rijden hoor!!