Even jullie mening nodig! Stel je voor.. je woont sinds een jaar in een ruimte eengezinswoning. Naast je woont een gezin. 2 ouders, 2 kinderen (2 zijn er uit huis), 4 katten, een hond en de hond van hun dochter die iedere week wel 4/5 keer komt omdat hun dochter moet werken. De buren zijn beide werkeloos. Geen idee waarom. Komen amper buiten, spreekt ze haast nooit. Zijn erg op zichzelf en meer dan 'hoi' wordt er bijna niet gesproken. Vader schreeuwt en scheld regelmatig. De honden blaffen vaak 's morgens al erg vroeg waardoor je dus vaak al ruim voor je wekker wakker bent of op je vrije dag niet kunt blijven liggen. Paar maanden terug aan de deur geweest, na 3x aanbellen werd de deur nog niet open gedaan. Ze zaten gewoon op de bank. Briefje in de brievenbus gedaan met de vriendelijke vraag of ze rekening konden houden met ons vanwege het geblaf van de honden. Hier werd goed naar geluisterd want het gebeurd nog maar enkele keren dat de honden vroeg blaffen. Nu alleen het volgende; het gezin kijkt 's avonds vaak aktie films. Geluid hard over hun surround set. De raketten vliegen zowat Door onze slaapkamer en de bas dreunt Door je kussen. Dit gaat Door tot ongeveer 23.00/23.30 's avonds of regelmatig loopt het zelfs tot middernacht (00.30). Ik ben iemand die veel slaapt en ook vroeg naar bed gaat. 21.00 komt regelmatig voor dat ik op 1 oor lig. Deze week de buurman er al 3x op aangesproken. Na 3x aanbellen wordt dan eindelijk open gedaan omdat dan pas de hond aanslaat (zo hard staat het geluid) en dan gaat het geluid iets zachter, maar naarmate de avond vordert wordt het ( voor ons gevoel) weer harder. De avonden dat we niet heen gaan, staat hij gewoon weer volop open. Ik heb ook geen zin om iedere avond in mijn badjas voor de deur te staan. Neem aan dat je na een paar keer vragen toch wel kan denken; goh, de wekker van de buren gaat weer on half 6, laat ik hem wat zachter draaien. Maar het lijkt erop dat hier niet over wordt nagedacht. Het is nu half 11, en ik hoor het weer door m'n kussen dreunen. Manlief wilt het netjes oplossen Door met ze te praten. Maar eigenlijk is die stap bij mij al een beetje voorbij. Wat zouden jullie doen...
Is het een huurwoning? Anders contact opnemen met de woningstichting en zeggen dat jullie zelf ook regelmatig het aangekaart hebben bij de buren. Anders de wijkagent bellen voor overlast.
In mijn huurovereenkomst met de woningbouw staat dat ik na 9 uur geen herrie meer mag maken. En hier houdt men zich er netjes aan. Bij mijn vorige huurwoning idem. Maar daar zaten wel een paar herrieschoppers in het complex. Op een gegeven ogenblik na een paar keer dreigen heeft de politie de sterioset van die jongen meegenomen omdat waarschuwen niet hielp ging een paar weken overheen maar er werd wel degelijk echt actie ondernomen.
Mag je daarvoor de politie bellen? Heb er totaal geen ervaring mee. Maar lijkt me sterk dat ze voor ieder geluidje op komen draven.
Ja hoor alleen geen 112 maar het gewone politienummer. Je kan ze gewoon bellen en ze vragen of ze verder niet doorgeven wie geklaagd heeft. Ze zijn er wel discreet mee geloof ik. Als jullie het horen dan zullen er vast meer mensen zijn
Jep politie bellen. Komt uiteindelijk de wijkagent. Ook even de betreffende woningbouw bellen en naar een emailadres vragen voor jouw klacht. Heel flauw, maar hou de datums, tijden en soort overlast bij in een logboekje en meld ieder incident bij de woningbouw. Als er meer mensen last van hun hebben dan toch ook hun vragen te klagen. Mits hun natuurlijk net zoveel last hebben van hun...
Jaa zeker. De andere buren hebben we aangesproken om te vragen of ze dezelfde overlast ervaren ze zeiden dat ze het idd hoorde, maar er niets mee willen doen omdat ze zelf ook regelmatig 'lawaai' maken en dit accepteren van elkaar. Maarja, dat betekend niet dat wij het accepteren
Ik zou geen politie bellen. Weten ze meteen dat jullie het zijn en zal de sfeer er vast niet gezelliger op maken. Ik zou de woningbouw eerst inschakelen. Heb hier 1 keer iemand van de woningbouw aan de deur gehad over een klacht van de buren. Niet leuk natuurlijk, maar een stuk fijner dan meteen een agent op de stoep. De woningbouw kan dan het gesprek met ze aangaan.
Dan echt de politie bellen. Die komen bij je luisteren en alles word dan netjes genoteerd. De woningbouw blijft wel de belangrijkste speler hierin. Echt bel ze op of zoek een emailadres op dan constant bij overlast mailen! Wij hebben dagelijks overlast en niks helpt. Toch weiger ik op te geven en blijf ik mailen! 1 gezin is inmiddels uitgezet... Haalde zelfs het AD. Helaas zijn er meerdere gezinnen hier die complete maling hebben aan anderen dus wij verhuizen na 7 jaar...
Wijkagent en als dat niks uithaalt hun huisbaas (als je die kent). Weet wel dat ze tot 10 uur 's avonds "geluid" mogen maken. Pas nadien kan er opgetreden worden.
In bijna elke stad kun je tegenwoordig buurtbemiddeling aanvragen. Dit is gratis. Maakt niet uit of jeeen koophuis hebt en of huurt. Je meldt je dan aan en men komt bij jou op gesprek. Vervolgens gaan de buurtbemidelaars op gesprek bij de buren. Als zij ook open staan voor n gesprek dan vindt er onder professionele begeleiding van buurt bemiddelaars een gesprek plaats waardoor t minder vaak uit de hand loopt en er concrete afspraken gemaakt worden. Dit wordt waarschijnlijk minder zwaar opgepakt door de buren dan de politie waardoor je t dialoog open houdt. Succes!!
Voordat je allerlei instanties gaat bellen, zou ik als je last hebt nog eens langs gaan en vragen of de buren gelijk op dat moment (zonder eerst geluid zachter te zetten) even bij jullie binnen willen komen luisteren. Dan weten ze in ieder geval hoe hard hun geluid bij jullie binnen komt. Ik ben ook een vroege slaper (nou ja, nu even niet: nachtvoedingen en het is toch nog vakantie) Maar ik verwacht niet dat het om 21.00 al stil is. Dat vind ik dan ook weer onredelijk. Over het algemeen wordt 22.00 aangehouden als 'grens'. Nu zou ik daar ook niet te flauw in zijn. Een film is niet altijd klokslag om tien uur afgelopen en ik kan me ook best voorstellen dat je er niet constant aan denkt en op de klok zit te kijken. Maar ik vind wel dat het rond kwart over 10 / half 11 duidelijk rustiger moet zijn. Als ze bij jullie komen luisteren (en ook als ze aangeven dat ze dat niet willen) zou ik aangeven dat je gaat bijhouden wanneer je hun (op vervelende tijdstippen) hoort en dit ook gaat melden bij buurtbemiddeling / woningbouw / politie. Persoonlijk zou ik beginnen bij buurtbemiddeling. Vaak zal de politie daar namelijk ook in eerste instantie naar verwijzen. Als jij eerst hoog van de toren gaat blazen met "Ik schakel de politie in." En vervolgens komen die niet omdat je eerst moet bemiddelen, nemen zij je ook niet meer echt serieus waarschijnlijk. Mijn schoonouders hebben trouwens goede ervaringen met buurtbemiddeling die via de woningbouw was georganiseerd. Dat ging ook over logboek bijhouden en een paar gesprekken en heeft goed geholpen. Ok was wat sceptisch, want als mensen bereid zijn om hun gedrag aan te passen waarom doen ze dat dan niet gelijk als je aangeeft overlast te ervaren. Maar goed, blijkbaar maakt die bemiddeling op sommige mensen toch meer indruk en luisteren ze dan wel. In ieder geval de moeite van het proberen waard.
Succes, been there, done that, na 5 jaar ben ik er wel klaar mee, niets helpt als de woningbouw geen ballen heeft om de mensen er uit te laten zetten. We zijn op zoek naar een andere woning, we hebben een tokkie familie naast ons. Dus ook vrnieling, herrie dag en nacht gevloek gegil, mensen die extra inwonen, maar niet ingeschreven staan (hebben 1 kamer flatje ergens anders). Er wordt weinig tot niets gedaan. Dus uiteindelijk zijn wij degene die gaan verhuizen. Er zijn al 2 gezinnen gevlucht uit de straat door ze. Boeit niemand wat...
Bedankt voor alle tips. Manlief wilt toch graag eerst in gesprek met ze en mocht dat niet gaan werken gaan we verdere stappen ondernemen. Hier kunnen we wel wat mee