Waardebepaling huis ivm hypotheek?

Discussion in 'De lounge' started by miramare, Feb 18, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Hoi wij hebben flink wat verbouwd aan onze woning. Hypotheek verstrekker gaf aan als ons huis meer waard is geworden en een taxatie rapport insturen met de nieuwe waarde dat onze hypotheek lasten kunnen dalen. Hiervan ook een voorbeeld ontvangen. Kan wel 50-100 euro per maand schelen.
    Maar eerst zouden wij een waardebepaling willen laten doen en dan beslissen of we een taxateur laten komen. Iemand hier ervaring mee?

2. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,786
    1,370
    113
    Hebben wij gedaan! Wat wil je precies weten?

3. miramare

miramare Bekend lid

Mar 1, 2013
    796
    148
    43
    Kun je zomaar een waardebepaling laten doen zonder aan een taxatie vast te zitten? En waar is dat betrouwbaar? Weet niet zo goed waar ik heen moet?

4. lovemy2kids

lovemy2kids Fanatiek lid

Nov 3, 2010
    2,458
    1,407
    113
    Voor een waardebepaling moet je ook betalen..
    Zeker als je daarna ook nog een taxatie wil doen zijn dat wellicht dubbele kosten..
    zou even navragen wat het prijsverschil is..

5. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,940
    8,139
    113
    Hebben wij een maand geleden gedaan. Omdat de rente nu iets lager staat. Maar onze verbouwingen niet meegenomen, ging enkel om waardestijging tov andere huizen in de buurt in de huidige markt. Zij weten niet van onze nieuwe zolder, keuken etc. Dat doet er in dit geval niet veel toe.

Online taxatie voor 70 euro, ingediend bij de bank en nu betalen we 40 euro per maand minder rente. Toch leuk.

GossipGirlxoxo likes this.
  6. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,574
    3,507
    113
    Een waardebepaling is gratis. En deze kun je laten doen zonder aan een taxatie vast te zitten.

Afgelopen juni wisten wij nog niet of we zouden verbouwen of nieuwbouwen. Wij hebben toen via 4 offerte door 4 makelaars in de buurt een waardebepaling laten doen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op nieuwbouw en hebben wij 1 van die makelaars ingeschakeld voor de verkoop van onze woning. Dit was ruim 5 maanden later.

7. Neskio

Neskio Fanatiek lid

Mar 5, 2017
    3,328
    2,702
    113
    Female
    NB
    Ik heb dat recent ook gedaan met de woz waarde. Die was bij ons flink gestegen waardoor onze rente omlaag ging. Kon gewoon online en dus zonder taxatie.

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

Apr 15, 2011
    55,064
    15,642
    113
    Nabij Utrecht
    Wij hebben ivm een hypotheekverhoging een desktop taxatie laten uitvoeren.
    Dit kostte me maar 69,- en ik had binnen 4 uur een taxatiewaarde in mijn mail.

Een "live" taxatie zou me 695,- gaan kosten.
    Dan zou de taxatiewaarde wel nog hoger uitvallen (omdat we flink hebben verbouwd/aangebouwd het afgelopen jaar), maar nu kwam de desktoptaxtie ook al op een ton hoger geschat uit, dus er zat geen meerwaarde in om nu een volledige taxatie te laten uitvoeren omdat dit al ruim voldoende was voor de verhoging.

9. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

Aug 18, 2017
    1,329
    645
    113
    Female
    Ik zou gewoon rondje makelaars doen en je vraag voorleggen. Als je weet welke waarde je nodig hebt kun je ook vragen of het een beetje reeel is op basis van wat de markt in jullie omgeving doet.

Overigens zijn de taxatiekosten fiscaal aftrekbaar, mits je ook daadwerkelijk een marktwaarde wijziging doorgeeft.

Jullie hebben een hypotheek zonder nhg neem ik aan?

10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,786
    1,370
    113
    De waardebepaling was bij ons gratis, maar de bank vroeg een officieel taxatierapport. En die kostte 650,- een maand geleden.

Ik zou dus even informeren wat de bank accepteert, als zij een ‘simpele’ waarde bepaling accepteren ben je stukken goedkoper uit.

11. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,789
    3,912
    113
    Je moet even checken of je hypotheekverstrekker een Calcasa rapport accepteert of dat je echt een taxateur in moet schakelen. In het tweede geval zou ik je tussenpersoon vragen wie ze aanraden.

GossipGirlxoxo likes this.

Share This Page