Voor het eerst naar school tips

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Baileyy, 13 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Het gaat gebeuren. Mijn kleine mannetje gaat naar school. Maar nu het praktische, wat geef je mee en hoeveel?
    Een beker drinken en fruit stond in het boekje. Maar wat in de beker? Melk wordt warm. Wat geven jullie?
    En fruit? Ik geef altijd stukjes, maar geef ik dan stukjes appel of peer mee? Dat wordt toch bruin? Nectarine ofzo is ook niet handig denk ik met knoeien.
    En dan voor het overblijven? Geef je dan ook een beker drinken mee en wat nog meer?

Eigenlijk best weinig drinken en eten dan toch op een dag? Geen tussendoortje smiddags meer.

En hoe doen jullie dat met kinderen die moe zijn? Hij is er echt aan toe, maar wil het liefst ook nog wel een tukje doen met zijn actieve gedoe haha.

Kortom ik vind het best spannend en hoor graag tips! ;)

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.975
    113
    Mijn dochter krijgt altijd appel mee in stukjes gesneden in een trommeltje, blijft prima hoor! Meestal nog een paar druiven erbij. En een beker water.

Tussen de middag drie boterhammen en een pakje melk. Ik doe dat de avond van tevoren al in de koelkast, dan is het smorgens lekker koel en smiddags nog prima te eten en te drinken. Ik doe dat met mn eigen lunch ook zo op mijn werk.

Het is even aftasten hoeveel ze op kunnen en nodig hebben maar verder gaat alles prima in een gewoon broodtrommeltje hoor!

Wat betreft de vermoeidheid, je kunt hem eerst ook alleen de ochtenden laten gaan en als hij gewend is rustig opbouwen naar hele dagen. Of af en toe een dagje thuis.

3. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hier hebben ze in elke klas een koelkast, dus dat maakt het makkelijker. Hier krijgen ze 's ochtends fruit en een beker water mee; appels en peer schil in gewoon, banaan in een bananendoos met een inkeping in de schil-die kunnen ze zelf pellen.
    Met de lunch hebben ze schoolmelk en 2 boterhammen met beleg;kaas/worst/zoet. Vaak doe ik er nog een krentebol of plakje ontbijtkoek of een babybell bij voor de zekerheid.

Uit school doen we hier gelijk een koekje of wat gezonds als ze slecht hebben gegeten op school en natuurlijk wat drinken.

Hier gaan ze pas een paar weken en zijn dus ook vaak moe; ze gaan gewoon elke dag naar school en voor de rest hou ik ze even zo rustig mogelijk. Geen spannende dingen of allemaal uitstapjes. Gezellig zijn ze niet thuis nu, maar dat is te begrijpen met alle spanning en drukte.

Het komt echt wel goed! Maar nu komt het moment dat mama moet leren loslaten ;) Hopelijk vind hij het net zo leuk als mijn dochters!

4. tuc

tuc Niet meer actief

hier een beker water mee voor het tienuurtje, af en toe diksap. Ze krijgt alle soorten fruit mee die er zijn, ook in stukjes en dat wordt niet bruin, anders had ik het wel gehoord.
    Ik geef ook heel vaak rauwkost mee.

Voor het overblijven hoef ik geen drinken mee te geven, dat krijgen ze daar. Qua eten van alles:
    - brood/crackers/maiswafels
    - eitje
    - fruit/rauwkost
    - rolletjes vleeswaren
    - yoghurt of kwark
    - blokjes kaas of worst
    - pannenkoekje
    - wraps
    enz enz

Op warme dagen gaan de trommeltjes in een koeltasje met koelelementen wat ik in haar rugzak doe.

Over een tussendoortje in de middag snap ik je niet zo...waarom is dat lang zonder eten, het middagprogramma is 2 uurtjes ongeveer.

5. tuc

tuc Niet meer actief

o qua moeheid, mijn dochter is van eind oktober...stroomde na de herfstvakantie in destijds en de eerste week werd al door de juf geadviseerd om haar maar halve dagen te laten gaan. Ik had dat al wel verwacht, want ze sliep toen nog s middags. Na de kerstvakantie is ze middagen gaan opbouwen.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier altijd water mee. En als je citroensap over je appel sprenkelt, wordt hij niet bruin.

Qua vermoeidheid zal dat toch wel meevallen? Zijn er nog vierjarigen die dutjes nodig hebben? Sowieso in het begin zorgen voor veel rust na school en tijdig eten 's avonds, dan komt het vast goed.

7. tuc

tuc Niet meer actief

hier sliep ze met 4 jaar nog elke dag. met 5 jaar nog wo mi, vr mi, za of zo. En met 6 jaar nog 1 middag doordeweek en 1 middag in het weekend.

8. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier komt ze tussen de middag thuis eten, dus dat hoeven we niet mee te geven.
    Voor smorgens krijgt ze een beker taksi mee en iets van fruit, appel in stukjes, of een hele banaan of iets van een liga.
    Hier is ze vanaf het begin gewoon gelijk hele dagen gegaan, het zou een straf voor dr geweest zijn als ik dr thuis had gehouden ;) Mocht het echt niet gaan, zou ik m af en toe een middagje thuis houden, maar er geen gewoonte van maken.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze zoon is 2,5 week geleden begonnen op school. In zijn rugzakje zit een schone onderbroek en korte broek, een beker diksap of limonadesiroop en een tupper ware bakje met appel. Er past vaak net geen hele appel in het bakje maar wel altijd even veel, hetzelfde bakje. Overblijf doen ze hier alleen als ik zou moeten werken oid, ze eten gewoon 3x per week thuis. Om 15.15 zijn ze uit en haal ik ze op. Dan gaan we eerst wat drinken en wat eten en daarna mogen ze nog spelen tot het avond eten. 2x per week hebben ze gym, maandag en woensdag. Dan doe ik ze makkelijke kleding aan ( Geen overhemdjes, dochter geen maillots en veel laagjes maar gewoon een jurk en legging bv )

Mn zoon gaat maandag ochtend tot 11.00 ( Ivm logopedie ) de middag hou ik hem thuis. Na school en logo is hij nu nog erg moe. Dinsdag en donderdag gaat hij 2x naar school. Woensdag tot 12.15. Vrijdag is hij thuis want dan gaan we peuter zwemmen samen. Hij sliep tot de zomervakantie nog vaak in de middag, nu gaat hij soms wel liggen maar hij vind actief bezig zijn op school leuker als thuis hangen op de bank.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is van eind mei, dus voor de zomer vakantie begonnen, ik hou haar één dag in de week nog thuis. Meestal de vrijdag, ze redt het gewoon nog niet een hele week. Komt ook door de warmte, denk ik.

Ze heeft 2x per dag schoolmelk en een fles water krijgt ze mee. Ze zit op een 'lekker fit' school. Dus alleen fruit of groenten 's ochtends.
    Een appel in stukjes, frambozen en besjes, aardbeien en besjes, komkommer en/of roma-tomaatjes. Deze dingen hebben haar voorkeur. Voor 'nood' heb ik ook altijd diepvriesmango in huis, ananas houdt ze niet van.
    Tussen de middag 2 boterhammen, eerst ook altijd iets van rauwkost, maar dit wil ze niet meer. Is teveel (eerder te weinig tijd, ze wil spelen :))
    Na schooltijd eet ze meestal een banaan en wat rauwkost en daarna gaat ze zeuren om snoepjes.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Onze dochter gaat 4 ochtenden, dus ik geef alleen een beker drinken (water of limonade/diksap) en een bakje met fruit. Meestal twee verschillende dingen. Appel, worteltjes, banaan, gesneden tomaatjes, komkommer, kiwi in stukjes met een vorkje erbij.
    Straks bij het overblijven ook nog wat gezonde alternatieven verzinnen ipv steeds brood.
    Vraag anders even na of ze koelkast hebben.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik had hier vermoeidheid verwacht, maar het valt erg mee. Ze ging na een week wennen hele dagen. Als ik haar 's middags ophaal is ze wel heel moe, maar wie niet met dit weer? Voor de zomervakantie hing dat op de laatste twee weken na een stuk beter.

Hier krijgen ze chocomelk of houdbare melk mee, gaat prima. Ze hebben hier ook koelkasten op school, maar daar maken ze allebei geen gebruik van. Ze klagen ook nooit over dat het niet koud is ofzo. Voor 10 uur krijgt de oudste iets van sap (jongste doet meestal twee keer met de chocomelk die ik meegeef). Gister heb ik er ivm de warmte van die kunststof ijsklontjes bij gedaan, werkt ook. Qua eten krijgen ze hier brood mee, meestal met kaas of worst. Voor 10 uur is het vrijwel altijd fruit. Ook daarover heb ik ze nooit horen klagen (en de jongste klaagt snel mbt 'dingetjes' in of op het fruit), ik ga er dus vanuit dat het gewoon nog eetbaar is.

Hoeveel je meegeeft lijkt me afhankelijk van je kind. Het ene kind eet vier boterhammen tussen de middag, de ander een. Mijn jongste dochter krijgt er bv. 2 mee, de oudste 1 (en die geef ik dan nog wat anders erbij, omdat ik zelf 1 boterham wel erg weinig vind voor een zevenjarige). Oudste krijgt twee flinke bekers drinken, de jongste een die ze zelf over twee keer verdeelt. Mbt geen middagtussendoortje: dat kan gezien de tijd toch prima na schooltijd?

13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Hebben ze bij jullie allemaal geen schoolmelk? Hier krijgen de meeste kindertjes schoolmelk tussen de middag en 's ochtends iets anders mee. Mijn dochter is een melk-monstertje dus wel zo makkelijk 2x schoolmelk en lekker koud.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik kan mij daar echt niets bij voorstellen. Maar wel rustig voor jullie :)

15. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Wij drinken überhaupt bijna nooit melk. De kinderen af en toe om pap mee te maken. Op school alleen water en thee.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Nee maar hier drinken we sowieso geen melk.

17. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Nee, gelukkig geen schoolmelk.

18. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ook geen schoolmelk, zoontje krijgt een beker water of water met een druppel limonade mee....en fruit, al dan niet in stukjes. Bij de overblijf kunnen ze wel drinken krijgen, water melk thee of yogi, hoorde ik gister....zoontje gaat volgende week voor het eerst een keer overblijven.

Met 4/5/6 jaar nog standaard een middagslaapje doen kan maar zijn wel de uitzonderingen natuurlijk. Zoontje is net na Sinterklaas begonnen op school en verwachtte dat hij zou beginnen met halve dagen maar de vermoeidheid kwam pas later in het jaar...overigens nooit thuis gebleven daardoor. Zou het gewoon per dag bekijken hoe dat gaat.

Maar wat bedoel je met geen tussendoortje meer in de middag, hij kan toch na school een koekje/snoepje/fruitje krijgen?!

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.242
    16.618
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is de jongste ook pas begonnen en gaat erg goed.
    2xpw hebben ze een fruitdag en daarbij een bidon water.
    De andere dagen een bidon water met een lekkernij erbij in de vorm van een Liga koek, sultana koek oid.
    Ze blijft 2x over en daarbij een beker met limonade en 2 boterhammen met bijv ham , smeerworst oid en daarbij mogen ze 1 klein snoepje meenemen.
    De moeheid valt enorm mee en in wezen gaat ze alle dagen gewoon naar school.
    Vorige week vrijdag heb ik haar na de lunch wel thuis gehouden omdat ze toen wel moe was en toen was het ook erg warm en ik vond het ook wel gezellig😉
    Per 1 okt gaat ze ook twee dagen naar de Bso dus ben benieuwd hoe ze dat gaat trekken want dan wel lange dagen.

20. Babypink

Babypink Lid

14 jun 2015
    93
    1
    8
    NULL
    NULL
    Hier wel schoolmelk, word 2 x per week vers geleverd door Campina.
    Niet die vieze melk die wij vroeger op school hadden, gadver wat was dat goor!
    Nu krijgen ze gewoon de melk die we thuis ook hebben zeg maar.
    Ideaal! We kunnen ook kiezen voor optimel, maar dochter krijgt gewoon melk.

Dus voor in de ochtend een beker water, of ranja (cool bear) en 2 stuks fruit
    Tussen de middag is er dus schoolmelk en eet ze meestal 2 boterhammen/komkommer/wraps/tomaatjes enz. In iedergeval een goed gevulde broodtrommel want ze zegt zelf dat ze steeds giga honger heeft :D

Deel Deze Pagina