Autostoel 3 jarige?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 26 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Mijn zoontje zit nu nog in een groep 1 stoel maar binnenkort komen er twee broertjes bij (dus twee maxicosis erbij op de achterbank), en vroeg me af of mijn zoontje al naar een wat kleiner formaat verhoging/booster oid mag? Hij is 15-16 kilo en ook wel vrij lang (nu bijna drie jaar). Weet even niet zijn exacte lengte. We zijn nog op zoek naar een andere auto want we hebben nu 1 achterbank ipv drie aparte zittingen, maar tot die tijd, vraag ik me af of het te doen is met drie stoeltjes achterin ...!

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Zolang jet hoofd nog niet boven de stoel uitkomt ( tot aan de oren mag dat in de groep 1 stoel) zit hij veel veiliger in de groep 1.

3 jaar is echt heeeeeeeel jong voor een groep 2 en zou ik absoluut niet doen

Jessi79 vindt dit leuk.
  3. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Mijn zoontje is net zou oud. Ongeveer 1 meter en 17 kilo en zit in een groep 2 stoel en dat past voorlopig wel. Zit hij beter in dan in de groep 2 stoel waar hij soms in zit.

Bij ons op de achterbank staat drie stoelen van Maxicosi. Een groep 0, groep 1 en groep 2. Het past...

4. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ik zou dat zelf ook zeker nog niet doen hoor, mijn dochter wordt in maart vijf en zit nog steeds in een groep een stoel. Ze is gemiddeld qua lengte en gewicht. Een maxi-Cosi kun je daarentegen wel weer veilig voor in vervoeren dus ik zou dan eerder daarvoor kiezen

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Als ik alleen ben kan dat idd en ik kan anders misschien ook wel in het midden op de achterbank tussen de groep 1 stoel en maxicosi in (haha) als m’n man rijdt. Kan 1 baby voorin. Ik dacht dat ze tegen de drie jaar of iets later al weer naar een nieuwe groep stoel konden maar dat heb ik dus mis!

6. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ik zit zelf ook heel af en toe wel eens tussen de twee autostoelen van mijn kinderen in (beiden groep één) en het is wat krap maar het kan haha

Meis28 vindt dit leuk.
  7. yaro

yaro Niet meer actief

Ik zou eens gaan passen in de winkel.

Wij hebben een groep 1-2 stoel die eruit ziet als een groep 1 stoel. Deze is smaller dan de meeste groep 2 stoelen.

Maar als ik kijk naar de groep 1 stoel die mijn ex voor mijn zoontje had, dat is bij lange na niet te vergelijken met de meeste andere groep 1 stoelen. Had geen verstelbare hoofdsteun en zoontje is klein voor zijn leeftijd en met 4 jaar daar echt compleet uitgegroeid in de lengte.

Je zou ook kunnen kijken naar een groep 1-2 stoel welke eruit ziet als een groep 2 stoel, maar met extra 5 punt gordels.

Maar ik denk dat de beste keus afhankelijk is van hoe jouw kindje in de verschillende stoelen zit. En dus gewoon gaan passen in de winkel.

8. yaro

yaro Niet meer actief

Een groep 2 stoel kan al hoor. Het is gewoon veilig. Of het op die leeftijd het meest comfortabel is weet ik niet, maar als een groep 2 stoel bij het passen het best bij jouw kindje past zou ik gewoon daar voor gaan. Dan zou de gordel dus ook niet bij de nek moeten komen. Succes!

merah vindt dit leuk.
  9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    We hebben nu een groep 1.2.3 en hij staat nog als groep 1 momenteel. Er staat in het boekje dat ze met 15 kilo naar de stand van groep 2 kunnen maar volgens mij blijft de breedte dan hetzelfde. En ik zoek dan eigenlijk meer iets wat ook smaller is en eventueel in het midden van de achterbank past.

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Wij zijn ook aan het kijken. Maar volgens de richtlijnen mag je tot 18 kilo in een groep 1 (de stoel na de maxi cosi). Maar vanaf 15 kilo al naar een groep 3 stoel (zeg maar de maxi cosi Rodi). Een verhoger zou ik niet doen. Neem aan stoel met met verstelbare hoofdsteun, zijkanten voor hoofd en armen en rugsteun. Ga in de winkel passen en kijk waar hij goed in zit.

Leeftijd zegt weinig. Het gaat om gewicht en lengte!

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Nja goed, leeftijd zegt wel
    Iets....

Je maakt mij namelijk niet wijs dat een net 3 jarige niet meer in wen groep 1 stoel past.
    En zolang dat past is dat dus veiliger dan een groep 2 stoel

12. roundandaround

roundandaround Niet meer actief

Dan heb je mijn drie jarige nog niet gezien.. die heeft de gemiddelden van een 5-6 jarig kind.

Dusss.. bekijk het per kind en passen in de winkel ;)

owly vindt dit leuk.
  13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oké, op hoge uitzonderingen na dan ;)

Ik ga er voor het gemak even van uit dat er meer 3 jarigen die ook op 3 jarige lijken dan 3 jarigen die op 5-6 jarigen lijken.

Neemt nog steeds niet weg dat als het kind nog goed zit in de groep 1 dat veiliger is dan een groep 2 stoel
    En je dus ook niet naar en groep 2 stoel hoeft te kijken

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Los van of t kan en mag...

Meteen verhoger zit je met t geëmmer dat je altijd bij de gordel moet.
    Ikdenk dat je beter 1 keer alles vast kunt zetten:)

En ongevraagde tip... Als je toch voor een andere auto moet: ik zou écht voor een 7zitter gaan. Wat een verademing

Meis28 en Biny vinden dit leuk.
  15. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    De adviezen zijn heel simpel, tot 4 jaar in stoelgroep 1. Dit heeft idd ook te maken met gemiddelde lengtes, maar absoluut ook met mogelijke gevaren.
    Een gordel in stoelgroep 2 is doorgaans dezelfde gordel die een volwassene gebruikt, dus ook heel makkelijk los te maken. Een kind van 3 kan je minder goed uitleggen waarom het niet mag als een kind van 4.
    Daarnaast is de botstructuur van jonge kinderen heel anders. Een 5 puntsgordel verdeeld de kracht bij plotseling remmen of een botsing over 5 punten. Een 3 puntsgordel moet dezelfde kracht verdelen over 3 punten, waarvan 2 op de heup. Dit kan bij grote krachten gevolgen hebben voor de heupen. En de botstructuur is niet afhankelijk van de grote van een kind.

Dus vanuit dat oogpunt EN dat het nu nog absoluut niet noodzakelijk is -> niet doen. Lekker even laten zitten.

Je bent nu 22 weken, dus over pakweg 20 weken is je zoon ook 20 weken ouder. Hij is dan bijna 3,5 jaar en dat vind ik toch wel iets anders dan een kindje van nog geen 3.

Dan heb je het over een verhoger. Een zitverhoger mag pas vanaf 1.25 m lengte. Een autostoelgroep 2 is een zitverhoger MET rugleuning en dus aan de zijkanten bescherming en hoofdbescherming. Een stoelverhoger mag je absoluut nog niet gebruiken bij een bijna 3 jarig kind.
    En afhankelijk van welke autostoelen je hebt, een stoelgroep 2 kan net zo breed zijn als een stoelgroep 1. Dus dan heb je nog geen voordeel eraan. Dan kan je beter kijken of je 1 stoel voorin kunt zetten en 2 achterin als je alleen met de kids op pad gaat.

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Hier tot 4 jaar en een paar maanden in groep 1. Daarna groep 2, denk ik toch,... Zo een verhoger met rugleuning. In de 2e auto nog groep 1 maar daar ga ik nu toch ook een 2 voor kopen.
    Leeftijd zegt niet veel. Vriendje van m'n zoontje is 5 maanden jonger en zeker een kop groter dan hem.

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Het advies is absoluut niet tot 4 jaar in een groep 1 stoel... De richtlijnen zijn gesteld op gewicht en lengte. Dat is namelijk bepalend voor welke stoel passend is. Ik ken heel erg veel kinderen van 4 die absoluut niet meer veilig in een groep 1 stoel passen... Als kinderen gewoon te zwaar zijn voor die stoelen (tot 18 kilo) of veel te lang dan zijn ze gewoon niet veilig meer. In het geval van een ongeluk kan de gordel een kind dat veel te zwaar is niet meer goed houden of komt de stoel uit balans. Ook ken ik een kindje dat bij een ongeluk uit de 5 punts gordel is gekomen omdat die niet meer passend te maken was (riempjes konden niet langer). In die gevallen is een groep 2 stoel juist een stuk beter. En je kunt een kind van 3 echt prima leren om van de gordel af te blijven.

Daarbij is een stoel ook pas echt veilig als ze goed passen in je auto! Heel veel stoelen zijn onveilig omdat ze onjuist worden gebruikt en niet goed bevestigd zijn in de auto (bijvoorbeeld vanwege plaatsgebrek niet goed kunnen bevestigen). Niet iedereen heeft de mogelijkheid om een 7 zitter te kopen (of wil zo'n grote auto).

Be Happy, merah, yaro en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Onze groep 2 stoel is net zo breed als een groep 1 stoel. Wij zijn met ruim 4 jaar over gegaan van een achterwaartse groep 1 stoel naar de groep 2 stoel. Met nog een stoeltje in het midden erbij zou mijn dochter de gordel van haar stoel zelf echt niet dicht kunnen krijgen trouwens.

19. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Duidelijk! In geval van nog geen nieuwe auto doe ik 1 maxicosi voorin, en mochten we als gezin weggaan wurm ik me wel tussen twee stoelen in achterin (volgens mij kan dat trouwens prima).

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Let wel even op dat je alleen een maxi cosi op de voorstoel mag zetten als de de airbag uit kunt zetten! Misschien wist je dat al maar dat kan niet altijd in iedere auto (of is heel veel werk).

Meis28 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina