Spelen zonder speelgoed

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door a2cmieux, 13 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Mijn zoon vind het op dit moment geweldig om met een bak met water te spelen met steentjes. Allerlei kleine bakies er om heen en dan alles overscheppen met de pollepel en allerlei andere lepels.

Nu het zo vroeg donker is geef ik hem ook wel eens een zaklamp, licht uit en dan gaat hij in het donker op onderzoek uit. Vindt hij ook erg leuk.

Ik ben wel benieuwd welke activiteiten jullie doen zonder speelgoed?

Mooiezomer vindt dit leuk.
  2. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Mijn dochters vinden nog altijd iets heel leuk en dat vonden ze toen ze jonger waren al leuk en nu nog steeds. En ook doen ze het wel eens met vriendinnetjes.
    Je pakt beide of met meerdere een vel papier en een pen. Je begint allemaal met het tekenen van een hoofdje, dan vouw je de rand om zodat je ziet waar 'de nek' eindigt en schuift je blad door. De volgende tekent nu de romp, weer vouwen en doorschuiven, dan de benen en/of schoenen , doorschuiven, al dan niet nog een rondje schoenen. Tot je klaar bent en dan open je de tekeningen en hebben ze dikke schik om de resultaten :roflmao:.
    Dit is iets vanuit mijn eigen jeugd. Zo leuk dat ze dat ook zo leuk vinden.

Ook iets wat ik nog wel eens boven tafel haal met een wachtmoment ergens zoals in een restaurant of in een wachtkamer etc. Het heet 'kamertje verhuren', ook uit mijn eigen jeugd.
    Je tekent puntjes op papier in een vierkant of rechthoek. Bijv. 10 bij 10 puntjes en dan 'opgevuld' (maar kan uiteraard ook kleiner of groter). Omstebeurt trek je een streepje tussen twee puntjes, ook
    'buitenom'. Degene die met zijn streepje een vierkantje sluit mag zn letter erin zetten en 'bezit' dat vakje. Je zet direct een nieuwe, sluit je daarmee weer een vakje is hij ook van jou. Zo niet dan leg je misschien wel een vakje klaar voor de ander etc. Degene met de meeste vakjes heeft gewonnen.

RoBiJe, Bloem2310 en a2cmieux vinden dit leuk.
  3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.185
    113
    Mijn dochter kan tegenwoordig heel goed uit de voeten met twee pannendeksels, lekker tegen elkaar aan slaan!
    Verder doen bakjes en lepels met water het hier ook erg goed. Of gewoon keukengerei en dan doen of ze iets aan het eten is, zij een hapje, mama een hapje, etc.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Een lege keukenrol en dekentjes zijn hier favoriet.....

Oh en mama! Dat is ook geen speelgoed, maar daar heeft ze geen boodschap aan ;):p

5. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Een bak wasknijpers, van de gekleurde. Ze maken en appelboom, knuf word een rendier Haha
    Heb inmiddels dus knijpers voor hun en de was...
    Gekleurde rijst vinden ze ook leuk om mee te spelen. Maar dat doe ik alleen als ik moet stofzuigen. Het beland overal.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Als ze wat groter zijn, je bakje paperclips uit de la, allemaal aan elkaar rijgen. Wel irritant, dan moet je ze weer allemaal los maken of elke keer als je er eentje nodig hebt dat doen :roflmao:).
    Of als je een knopenbak hebt, een draadje geven met een knoop op het eind, allemaal aan rijgen.
    Bij ons vonden en vinden ze nog steeds een grote lege doos geweldig.
    Maar ook een lege wasmand volstond toen ze klein waren :).
    Inderdaad, de wasknijperbak was favoriet!

7. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Dat eerste is leuk! Heb het net tegen mn dochter verteld en zij is heel enthousiast.

Mijn kinderen spelen graag met een grote doos. De ene keer maken ze er een auto van, volgende keer een boot (verschillende dozen uiteraard). Binnen en buitenkant wordt mooi gemaakt.

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl speelt graag met een zaklamp, met steentjes en takjes en pluisjes, haar adem op de ruiten (of met spuug op glimmende onderwerpen), niet-bestaande patronen hinkelen over de stoep, en over de bank, gekke kunstjes doen, liedjes zingen met onzinwoorden, etcetera.

9. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook! Van lege keukenrollen maken ze zwaarden,toeters of verrekijkers. Ik gooi lege keukenrollen dan ook nooit weg, maar leg ze in hun speelgoedhoek.
    Ook fleecedekens zijn hier favoriet.
    Verder zaklantaarn.
    En 's avonds moeten alle lichten uit, want ze willen dan in het donker spelen.

Verder liggen er inmiddels 5 takken/stokken bij ons in de voortuin.

En grote lege dozen, daar kunnen ze zich inderdaad ook goed mee vermaken.

10. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Wat ook leuk is, is de kookwekker op een aantal minuten zetten. Eentje gaat de wekker verstoppen, de andere (n) gaan de kamer even uit en dan binnen de tijd dat de wekker af gaat moet hij gevonden zijn.

a2cmieux en Sugarblossom vinden dit leuk.
  11. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wat grappig! Hier is de fleecedeken ook sinds pas in de smaak bij mijn dochtertje. Hij is mint/groen en doet dan een Zeemeermin na hihi :):D Heerlijk die fantasieën!

12. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Dit vind ik een leuke!!

13. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Een lege doos zorgt hier ook altijd voor veel speelplezier. Ook een stuk snoer kan ze zich enorm mee vermaken, ze doet dan alsof het een slang is die ze gaat vangen en opsluiten. Een rol plakband is ook erg leuk, een stuk stof speelt ze mee met de pop, wordt al snel een dekentje. Leuk die fantasie die ze hebben en zien in spullen.

14. auroraa

auroraa Niet meer actief

Wasknijpers, wc rollen, pannen, lepels, plantenspuit en mijn zoon vindt het leuk om een meetlint op te rollen en weer af te rollen

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.637
    5.664
    113
    De handdoeken zijn hier momenteel favoriet. Gaan alle knuffels onder slapen. Of ik, moet ik op de grond liggen.

16. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Kartonnen doos die ik meeneem van de winkel voor boodschappen. Thuis knip ik een gat onderin en dan loopt mijn zoontje erin door de kamer, en maakt auto geluiden.

Deel Deze Pagina