Rust en regelmaat - Hoe lang laten huilen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Girl1982, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Girl1982

Girl1982 Lid

13 jul 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Onze kleine slaapt slecht en huilt veel. Tenzij hij bij ons zit/ligt.
    Ik ben vanmorgen met onze kleine bij het CB geweest, daar het advies gekregen Rust en Regelmaat aan te leren. Je moet je kindje dan laten huilen zolang er stillere poses zijn.
    Hij ligt nu een uur in zijn bedje (daarvoor een ritme begonnen; voeden, luier, voeden, spelen, bed) en huilt non stop, maar wel met af en toe een minuut stilte.
    Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe lang moet ik hem nu laten huilen? Ik vind een uur al heel wat maar wil deze nieuwe aanpak wel een kans geven en ben bang dat als ik hem nu uit bed haal, ik er nooit een ritme in zal krijgen.

2. Meijke

Meijke Niet meer actief

Oh nee, niet doen hoor... Rust en regelmaat kan ook zonder huilen. Goed idee van het CB om te kijken of je een goed ritme kunt vinden met elkaar, maar dat huilen zou ik niet doen. Misschien helpt alleen ritme ook al super! Hoe oud is je kindje?

Moeilijk he, tegenstrijdige adviezen en dan ook nog je eigen gevoel daarbij. Sterkte ermee!

3. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Mag ik vragen hoe oud je kindje is? Wij hebben dit advies ook gehad van het cb maar ik was ervan overtuigd dat het meer vruchten zou afwerpen om te onderzoeken waarom ons zoontje zoveel huilde en zo onrustig was. Dus eerst een bezoekje gewaagd aan de osteopaat. En gelukkig met succes: het bleek niet lekker te zitten bij zijn werveltjes. Misschien is dat voor jou ook een optie? Anders: laten huilen werkte bij ons dochtertje wel heel goed. Wij lieten haar dan Max. Een kwartiertje huilen en als ze dan meer dan een minuutje stil was, ging het kwartiertje opnieuw in. Als ze niet stil werd, maar juist hysterisch ging huilen, was ze ook niet meer in staat zichzelf te troosten en dan ging ik haar wel troosten. Ik ging niet van de kamer af: troosten en terug leggen als ze weer stil was en zo steeds verder. Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

4. Girl1982

Girl1982 Lid

13 jul 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie adviezen. Hij is 8 weken oud.
    Bij de osteopaat lopen we al, we zijn nu 2 keer geweest maar merken nog weinig verschil.
    Het CB raadde aan laten huilen zolang er stiltes zijn. Werkt dat niet, dan het ritueel herhalen.
    Na een uur(!) huilen heb ik hem er nu weer uitgehaald en probeer ik het opnieuw. Heftig hoor.

5. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Onze kindjes zijn even oud :) ons zoontje is morgen 8 weken. Jammer dat de osteopaat niet mag baten! Misschien een ka laten kijken of er iets anders is? Een uur is erg lang vind ik (niet slecht bedoeld naar jou toe) dat kwartiertje wat wij deden was al niet altijd even makkelijk bij onze dochter. Ook zij heeft uiteindelijk gewoon een ritme hierin gevonden en is toen minder gaan huilen. Het kan in ieder geval nooit kwaad om hem na een kwartiertje te gaan troosten. Hij is nog zo klein, moet alles nog leren incl zichzelf troosten. Daar is hij nu misschien nog wat klein voor? Volg je moederinstinct! Die zit er bijna nooit naast :)

6. ash21

ash21 Actief lid

1 dec 2012
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb precies hetzelfde, overdag heel veel huilen tenzij hij bij mij is, zo gauw ik hem weer in zijn bedje leg is het weer huilen, zonder stiltes. 's nachts slaapt hij wel gewoon goed. Heb hem al proberen te laten huilen, maar kan hem echt niet langer als een kwartier laten huilen, dat vind ik zo zielig, hij is nu gewoon schor van het huilen.
    Heeft iemand hier tips voor? Ook maar eens langs de osteopaat?

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Rust en regelmaat is heel belangrijk bij baby's. Laten huilen (zoals je nu beschrijft) hoort daar in mijn ogen niet bij. Huilen geeft juist onrust en extra klachten.

Een baby huilt om een paar redenen; honger, pijn of ongemak.
    Ongemak kan een vieze luier zijn, te koud of bijv mama-honger.

Een baby die langdurig huilt heeft te maken met een verhoogd stresshormoon. Als een kindje daar vaker mee te maken krijgt kan dit op latere leeftijd gevolgen hebben. (Oa depressies, woede aanvallen etc)
    Ook zorgt huilen voor extra lucht in de maag en dat kan juist weer darmkrampen geven.

Ik snap dat je het advies van het cb wilt opvolgen, ik snap dat (waarschijnlijk) wanhopig bent.
    Maar het cb is niet geschikt om zulke 'problemen' aan te pakken. Je moet namelijk eerst 100% zeker weten dat er absoluut niets medisch is. En een cb kan dat niet beoordelen.

Voor jou (en ash mag ook, uiteraard);
    Hoe ziet je dag eruit.
    Hoeveel voedingen (fv of bv?) en hoeveel bij fv. Hoelang duurt 1 voeding?
    Hoeveel weegt je kindje?
    Merk je dingen aan je kindje. Heeft het vaak de hik, slikt het veel, spuugt het? Gebruik je jbpm (nutriton of pure versie)?
    Overstrekt je kindje zich (helemaal lang maken met holle rug en hoofd naar achteren)?
    Wanneer begint het huilen en wat gebeurd er als je hem bij je houd (welke houding?)
    Zijn er huidklachten?
    Of andere 'klachten' naast het huilen?

Het zijn wat vragen, maar dan kan ik misschien (en anders iemand anders) advies geven.
    Via pb mag ook altijd!

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Met 8 weken kan rust en regelmaat wel, maar dan niet zo star als met een uur laten huilen. Jammer dat het CB dat soms al zo jong adviseert..

Ik hield het vooral op voorspelbaarheid en daarmee rust creëren.. Als je kind huilt, dan ben je er. Is dat honger geef je de fles, is het vermoeid leg je het kind in bed, en wil het aandacht, hou je het op schoot/vlakbij je.
    Er zijn sowieso periodes dat kinderen meer huilen, of ze kunnen last hebben van zuur of krampen of meer honger..
    Daar zat bij mij geen strak ritme in, maar door de voorspelbaarheid van mijn acties was er wel rust. De rust vind de kleine toch niet door lang te huilen?
    Als je even wat meer tijd aan de kleine besteed, merk je steeds sneller wat de kleine wil, en kun je steeds voorspelbaarder zijn. Soms kom je dan ook vanzelf op een ritme uit (bij mijn oudste) of niet (zoals mijn jongste), maar de rust is voor mij belangrijker. Die periodes duurden nooit zo lang. Weekje heel intenstief, maar daarna hadden we vaak wel weer een mooi evenwicht gevonden in zijn behoefte en hoe ik ze herkende..

(maar als moeder van een dreumes heb ik geen moeite met het huilen, dan is het vaak een kwestie van eigenwijs niet willen slapen, en daar ga ik niet in mee, als ik weet dat hij moe is.. Dus de aanpak veranderd over de tijd, vanaf 4-5 maanden was 5 minuten huilen geen probleem voor me, met 1,5 heeft het eens anderhalf uur geduurd. Maar dat is dan eenmalig, om iets te doorbreken.. )

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe kan je nu als cb 'rust' adviseren, en tegelijkertijd 'laten huilen'?

Daar kan ik nu toch niet bij...

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Sorry hoor, maar je laat een kindje zo klein toch niet een uur huilen ongeacht wat het cb beweert? Misschien heeft je kleine wel pijn of wil het gewoon lekker bij mama zijn wat heel normaal is.

11. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Girl, wat ik je adviseer is het volgende:

Het CB, geeft in deze de verkeerde, wetenschappelijk ongefundeerde adviezen. NIET NAAR LUISTEREN. Je schrijft zelf dat het heftig voelt. DAT IS HET OOK.
    Luister dus vooral naar je eigen gevoel, dat zegt dat je hem op wilt pakken en wilt troosten. Luister naar je hart. Je moedergevoel zit er niet snel naast.

Wat ik je adviseer is juist: hou je kindje vast, zoek lichaamscontact, probeer op te pakken, te troosten.

Een baby heeft lichaamscontact en warmte nodig om zich te kunnen kalmeren, ze kunnen dat nog niet zelf.

Zou ik je enkele links mogen doorsturen?
    Huilbabygate - Richtlijn excessief huilen is een farce | Kiind Magazine

Blog | Kiind Magazine

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Hechting - Getuigen van liefde

De schaduwkant van slaaptraining

En o ja dat ritme komt vanzelf wel hoor! GEen zorgen over maken.

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als hij naast je wel lekker kan ontspannen, hou 'm dan lekker naast je. Draag 'm bij je, bv in een draagdoek of ergonomische draagzak, zodat hij lekker kan ontspannen bij jou en jij je handen vrij hebt.

13. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Niet laten huilen hoor! Warmte, liefde en nabijheid geven!!

14. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Helemaal mee eens!!!!

Dit wil je ook nog meegeven:
    borstvoedingscentrumpantarhei: Richtlijn excessief huilen, een heftige persoonlijke ervaring

15. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Hier ook onrust huilen en advies cb laten halen en kookwekker zetten op 30min, ook heb ik t boekje rust en regelmaat gekregen.
    Ik voelde me hier absoluut niet goed bij en heb haarcdaarom altijd bij me gehouden en nooit laten huilen.
    Rond deze tijd zag ik op tv n docu wat oa hierover ging, wetenschappelijk is bewezen datn jong kind laten huilen niet goed is voor binding, vertrouwen, gevoel van veiligheid.

Ik heb haar nooit laten huilen zeker niet het eerste half jaar haar altijd getroost en heel veel bij me gehouden, uren heb ik gewandeld dan sliep ze. Na 3mnd waren de buikkrampen verdwenen (ik geloofde niet dat dat echt rond deze leeftijd ineens over kon zijn maar het is waar) haar reflux met medicatie en adviezen onder controle en huilde ze bijna niet en als ze huilde troostte ik haar altijd en was er vaak ook iets.
    Ik geloof niet dat je je kind verwend of gewend door t te troosten, vanaf 6mnd heb ik de makkelijkste slaapster die er is, inmiddels is ze 15mnd.

Op n gegeven moment weet je of het huilen echt is of uitproberen.
    Doe waar jij je goed bij voelt ook al zeggen anderen wat anders, het is niet altijd even makkelijk en je doet t nooit fout!
    Veel sterkte

16. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Niet laten huilen idd! Hier lukte het met 3,5 maand om haar in bedje te laten slapen. Bleef ik erbij tot ze sliep, steeds binnen 10 minuten sliep ze.
    Inmiddels slaapt ze overal als een roos zonder maar 1 kik te geven.

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lastig hoor, die verschillende adviezen...

Wat een baby van 8 weken in mijn ogen nodig heeft, is een veilige basis. Een kindje moet leren dat wat er ook is, papa en mama er altijd zijn voor je, om te zorgen. Als je een uur alleen boven op je kamer ligt te huilen, dan leer je eerder het tegenovergestelde; papa en mama zijn er alleen als dat qua tijdstip goed uitkomt. Bovendien kan je niet van de ene op de andere dag ineens je kind huilend alleen laten toch, dat kindje weet niet wat hem overkomt.

Wat je bijvoorbeeld kan proberen, is in stappen naar een ritme toe te werken. En dan niet een ritme op de klok, maar een ritme van de dag. Bijvoorbeeld; als je merkt dat je kindje moe word, leg je hem in de kinderwagenbak, je zet een muziekje aan ( van de babyfoon, of muziekdoos bv ) en geeft een kusje, ga maar lekker slapen. Aaien over het bolletje, over het buikje/rugje. Als je kindje tevreden is, ga je rustig wat doen in de huiskamer, je kindje hoort jou, weet dat het niet alleen is. Leert het zo, zonder te huilen, zelf in slaap vallen, dan kan je langzaam aan toe gaan werken naar het boven te laten slapen. Sommige kindjes die protesteren even voor ze gaan slapen, maar er zit een wezenlijk verschil tussen mopperen en huilen!

Wij hebben op deze rustige aanpak, onze zoon van 1 jaar boven in zijn eigen kamer in zijn bedje leren slapen, terwijl hij altijd alleen maar in de draagdoek, in onze armen of bij ons in bed heeft geslapen. En dan bedoel ik niet toen hij 8 weken was, maar toen hij 1 jaar was! Nu gaat hij rustig in zn bed liggen, ik dek hem toe, muziekje, kus, speen, ik rommel wat boven en hij is tevreden. Hij heeft geleerd dat ookal ziet hij mama niet, mama er altijd voor hem is. En dat geeft hem veiligheid!

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook op een rustige manier, eerst in de draagzak in slaap wandelen, daarna in de kinderwagen in slaap wandelen, daarna boven in bedje terwijl ik er bij bleef. Lastige was hier dat wandelen en zorgen dat ze niets zag de enige manier was om voor haar in slaap te komen en ze dus niet bij ons op schoot in slaap kon vallen. Ze is hier heel prikkelgevoelig en kon alleen slapen in de kinderwagen en boven met de stofzuiger of afzuigkap aan. Maar verder moest het donker zijn en geen andere geluiden of lampjes. Ook lastig geweest in de periode van verlatingsangst want met ons erbij ging ze niet slapen. Toen heb ik haar max 5 minuten laten huilen, meestal 2-3 minuten, weer troosten of bv, in bedje en dat zonodig herhalen.
    Dat was de enige manier wat voor ons werkte.

19. Minerva

Minerva Niet meer actief

Ik worstel(de) met dezelfde vraag. Ben uiteindelijk met een mega overprikkelde baby met spoed bij de kinderarts beland. Lang verhaal kort: ik ben gestopt met borstvoeding op verzoek en per direct overgegaan op flesvoeding (met daarbij afgekolfde melk voor zolang dat nog kan). Op deze manier "forceer" je een ritme (en door de flesvoeding ook regelmaat) bij je kleine. Ieder kindje is natuurlijk anders, mar mijn kleine heeft hier echt baat bij! De regelmaat is er inmiddels al, maar naar de rust zijn we nog even aan het zoeken ;)

Ook hier heeft het consultatiebureau (en de pedagoog) het advies gegeven om de baby even te laten huilen. Weliswaar niet zo "extreem" als bij jou (een uur is echt lang! Dan kun je imho al wel stellen dat het niet werkt), maar toch wel 10 minuten. Dat drie keer (dan er heen gaan en troosten in bedje) en daarna een keertje oppakken om te troosten. Vervolgens begin je overnieuw. Ik pak het iets anders aan: ik luister eventjes naar het huiltje om te kijken of het door gaat zetten of dat het een "zeur"huiltje is. Zet het door, dan ga ik erheen om te troosten, want als baby helemaal overstuur is, ben je nog veeeeeel langer bezig!

20. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0

Minerva, jouw verhaal roept bij mij veel vragen op. Borstvoeding geven op verzoek is (dat wist je neem ik aan) datgene wat het meeste geadviseerd wordt. wat was de reden van jouw KA om fv te adviseren? Enkel de regelmaat? Wat zonde dan!

Als het enkel de regelmaat is, dan zou ik (maar dat ben ik persoonlijk) het advies in de wind slaan, en proberen de bv weer op te pakken.

Regelmaat komt vanzelf wel, wat ik boven al schreef.
    En bij fv heb je nog een aantal andere zaken die de rust kunnen verstoren: meer kans op obstipatie, het is zwaardere voeding die moeilijker verteerbaar is, meer kans op allergische reakties, het moeten rekken van de voedingen (of tegen heug en meug in moeten voeden)...
    Dus ik kan het advies van jouw KA nu, zonder aanvullende info, eigenlijk bizar slecht plaatsen.

No offence richting jou hoor, je doet als moeder ook datgene wat je is geadviseerd en wilt het beste voor je kind.

Maar ik zou zelf stellig vraagtekens zetten bij dit advies. Vind het nl. wel een erg vreemd advies.

Zou je het niet meer moeten zoeken in de hoek van: bijv. reflux (gaat ze/hij huilen bij liggen?), of voedsel allergie (koemelkallergie kan ook bij bv spelen)?

Ik zou persoonlijk een second opinion aanvragen, en ik zou proberen de bv weer op te bouwen.

Maar goed. Denk nog eens heel rustig over het advies na.

Deel Deze Pagina