Dochter 4,5 moe

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Reigertje, 7 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    Hi,

misschien heeft hier iemand er ervaring mee?

onze dochter kwakkelt nogal met haar gezondheid de laatste weken. Vorig jaar zijn haar amandelen eruit gehaald en dit leek dé oplossing. Niet zo vaak meer verkouden en als ze verkouden was bleef ze gewoon eten en drinken omdat ze niet gelijk keelontsteking had.

Alleen de afgelopen tijd is ze 2 keer achter elkaar ziek geweest van wat de huisarts een bovenste luchtweginfectie noemt. Hoesten, verkouden, hoge koorts en oorontsteking.. ze had het met Pasen en 5 weken daarna zat ik weer bij de huisarts met dezelfde klachten en dus diagnose.
    Vorige week heeft ze een antibioticakuur gehad omdat haar oorontsteking naar buiten was geslagen. Vanmorgen heeft ze de laatste shot gehad.

Vorige week heb ik haar 2x opgehaald op school tussen de middag omdat ze zo moe was en over oorpijn klaagde. De rest Vd week is ze niet meer naar school geweest en hebben we rustig aan gedaan vandaag. Vanmorgen had ze weer zin om naar school te gaan, ook geen pijn meer aan haar oren enz.

toch belde de juf net weer op of we haar wilde komen halen omdat ze zo moe was dat ze alleen nog maar kon huilen. Ze ligt inmiddels te slapen thuis, dus ze is ook echt wel moe.

Kan dit nou nog van het ziek zijn en de antibiotica komen, of moet ik verder gaan zoeken en is het sowieso verstandig om weer langs de huisarts te gaan?

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Ziek zijn kost veel energie en sommige kinderen leveren dan veel van hun reserves in. Dit kan echt wel enkele weken duren, zeker na 2 goede ziekteperiodes. Misschien kan ze voorlopig halve dagen naar school gaan en dan over 2 weken hele dagen?

3. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    bedankt voor je reactie! Ik voel me zo bezwaard om haar naar school te brengen en dan halverwege gebeld te worden of we haar op willen halen :oops: misschien maar even overleggen met de juf ja!

4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.911
    6.479
    113
    Ze is net klaar met die kuur dus? Dan zou ik even rustig aan doen nog, die infectie is hopelijk weg, maar ze zal wel nog moeten aansterken en dat kost energie natuurlijk. Soms kan probiotica helpen na een antibioticakuur, om de darmflora weer van wat goede bacteriën te voorzien (die hebben ook te lijden onder antibiotica).

Ang1987 vindt dit leuk.
  5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Misschien even aan een multivitamine en de probiotica (orthica dinoflor kauwtabletten, 1 op de nuchtere maag) om even weer aan te sterken.

En anders maar standaard halve dagen naar school de komende tijd? Thuis rustig broodje eten en even slapen.

Ang1987 vindt dit leuk.
  6. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    Ja klopt, gister, dinsdag ochtend had ze de laatste, was een kuur van 1 week. Twee keer ziek zijn in zo’n korte tijd is natuurlijk ook niet niks.

7. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    bedankt voor de tip, ik ga morgen op zoek naar probiotica. Multivitamine krijgt ze al.
    En ik ga inderdaad even overleggen met de juf. Vandaag was ze vrij en storte ze tussen de middag ook in. Na even slapen ging het weer goed, dus ze lijkt het echt nodig te hebben.

aicirtap vindt dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Dochter had elke keer doorslaande verkoudheden, die landde dan eigenlijk zowat direct door op dr longen en was ze flink beroerd van. Die ellende begon na een RS geval met 18mnd.

Met 3 lag ze in t ziekenhuis aan t zuurstof, kwam er toen eentje iets harder op die longen terecht en ze was behoorlijk benauwd. Sindsdien kreeg ze flixotide zodat dr longen even rust kregen, vervelende bijwerking dat ze er een slaapstoornis bij cadeau kreeg, maar voor haar longen was die rust zeer welkom.

Sindsdien is ze ook van de mega vermoeidheid af. Het was gewoon continue raak, hatsjie snif (en de rest van de kdv denderde gewoon vrolijk verder en zij kreeg zowat een mokerslag te verduren). Was t net weer bijgetrokken, volgende virus...

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Hier hielp echinea force voor het verhogen van de weerstand.

Verder zou ik even rustig aan doen. Ze is 4, dus niet leerplichtig en het is bijna vakantie, ik zou haar daarom voorlopig ‘s middags thuis houden, zodat ze kan slapen als het nodig is. Of anders bv. een of twee dagen minder naar school laten gaan (bv. woensdag thuis, dus twee dagen school en dan een rust dag of dinsdag en donderdag thuis en dus om en om een schooldag).

10. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    Ze zit in een instroomgroep dus ze is sowieso altijd al de hele woensdag vrij, die dag is heerlijk om bij te tanken inderdaad. Verder maar eens met de juf overleggen wat wijsheid is. Ze vind het namelijk echt heel leuk op school!

11. Reigertje

Reigertje Actief lid

6 mei 2021
    201
    219
    43
    Vrouw
    Ah jeetje ook al flink te voortduren gehad dus. Hier lijkt ook alles net iets harder aan te komen dan bij een ander. Ze heeft toen ze 9 maanden oud was kinkhoest gehad wat (te) laat geconstateerd is, daarna lijkt het haar zwakke plek te zijn geworden.

12. Nixter

Nixter Fanatiek lid

14 jul 2016
    1.659
    1.337
    113
    vlakbij Amsterdam
    Onze zoon is week of 3 geleden ook flink ziek geweest.
    Opzich is hij redelijk opgeknapt, op een restje hoest na.
    Maar hij slaapt inmiddels elke middag... (En dat deed hij al niet meer vanaf precies 2 jaar oud). Hij is nog erg moe.
    Volgens de huisarts Jan het to wel 6 weken duren voordat die luchtwegen weer helemaal hersteld zijn.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.966
    15.008
    113
    Hou t even bij en vraag anders consult bij de kinderlongarts aan dat die eens meekijkt/luistert. Dat van die zwakke plek klinkt namelijk exact zoals wij dat hebben ervaren. Gevoelsmatig moeten ze er fluitend doorheen kunnen gaan oke een kuchel een snif en ze rennen weer door, maar het is net alsof ze onderuit getrokken worden en alles harder aan komt dan wat je zou verwachten en "dat klopt niet helemaal".

Hier was de uitleg dat ze met die RS een grote klap heeft gekregen en door elk virusje er achteraan ook geen fatsoenlijke rust op die longen had gehad om dat weer goed te laten herstellen. Daar kwam die flixotide voor in het spel.

En ja ze kuchelt nog makkelijk, die tik zit er al zo lang in...maar qua impact doet ze niet onder voor dr klasgenootjes en dat is wat mij betreft prima, zo was het eerst namelijk niet.

Zij waren bijv. 3 dagen meeeeh, zij was een goede week tot 1,5 week wel meeeeeh.

Mocht je flixotide gaan krijgen (even preventieve waarschuwing en heel veel stapjes en aannames vooruit) en je krijgt te maken met doorslaap issues, vraag om een ander middel. Die zijn er namelijk en je wilt niet dat het een patroon wordt. :|

(Door)slaap issues is een mogelijke bijwerking en staat ook in de bijsluiter. Wij dachten initieel dat t gewoon een optater van dr ziekenhuisopname was maar dat werd steeds onlogischer met t gezwaai en gegrijns naar iedereen in t ziekenhuis bij de controle bezoeken...met en zonder mondmasker/doktersjas etc.

Reigertje vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.523
    13.807
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Vaste ophaalmomenten afspreken werkt voor iedereen vaak een stuk prettiger. Dan weet iedereen, inclusief je kind, waar ie aan toe is.

Instroomgroep kennen ze niet op onze school.
    Hier gaan alle kleuters hele dagen naar school, behalve woensdagmiddag, dan zijn ze 2 uurtjes eerder uit.

Onze jongste (4,5) heeft echter ook stukken minder energie dan een gemiddelde kleuter. Was volgens de HA echter nog niet noodzakelijk om bloedonderzoek te laten doen. Het schijnt wel vaker voor te komen bij 4-jarigen, dus pas als het nog zo is met 5 jaar, willen ze verder kijken.
    Die van ons is opbouwend begonnen (ze is van december en tot en met februari sliep ze zelfs nog hele middagen…), zat eventjes op hele weken, maar daar merkten we al vlug dat dat nog een brug te ver was. Hebben toen weer een middag eraf gehaald.
    Na de meivakantie zouden we verder kijken, met de intentie om r weer de hele week te laten gaan. Maar we hebben het zelfs nóg verder afgebouwd want het ging gewoon echt niet :(
    En ook op dit moment, inmiddels dus al wéken verder, red ze het ook gewoon echt nog niet.
    Tsja, gezondheid boven alles dus gaat het niet, dan gaat het niet.
    Ze zit nu met 4,5 jaar dus op 2 hele dagen en 3 halve (waarvan de woensdag standaard voor alle kleuters).

Ang1987 vindt dit leuk.
  15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Hier gaan alle kinderen in groep 1 maar 2 middagen.
    Andere scholen in het dorp volgens mij ook.
    En dan in groep 2-4 3 middagen. En vanaf groep 5 4 middagen.

Zo gek dus niet dat ze niet veel meer trekt dan ze nu doet.

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Serieus? Maar het mag wel gewoon alle dagen?

17. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Wat een lieve en goede adviezen van iedereen. Mijn zoon heeft in maart griep gehad (10 dagen koorts)en was daarna zo lang zo moe. Gaat nu na meivakantie eindelijk wel beter.

Ik zat te denken dat het sowieso heftig is allemaal school voor een 4.5 jarige. Niet ziek is het al vermoeiend toch en we naderen het eind van het schooljaar.

Veel liefs en hopelijk is je dochter snel fitter.

18. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Nee, groep 1 gaat maandag en donderdag tot half 3, dinsdag, woensdag en vrijdag tot 12:15.
    Vanaf groep 2 ook de dinsdag erbij tot half 3.

En in ieder geval twee andere scholen in dit dorp hebben de kinderen in groep 1 alleen de dinsdag en donderdagmiddag. Dus ook maar 2 middagen. En dan groep 2 ook de maandagmiddag erbij.

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O zo, dat is gewoon standaard dus. Hier 4 dagen tot 15 uur, met een uur lunch, en 1 dag tot 12. Voorheen was het tm groep 4 3 dagen tot 15, sinds dit schooljaar alle klassen 4 dagen tot 15.

Fristi2012 vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.102
    3.488
    113
    Wat een verschil dan zeg.

Deel Deze Pagina