Iedere avond een drama met naar bed gaan!!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamakaatje, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Ik moet ff mijn verhaal kwijt, zit er nl helemaal doorheen......
    Sinds een week wil onze dochter 's avonds maar niet gaan slapen.
    Het is iedere avond half tien/tien uur voor ze slaapt.
    Ze gaat tussen half 8 en 8 uur naar bed, maar na zo'n 10 min begint ze te roepen en even daarna keihard te krijsen.
    Ook al laat je haar dan krijst ze na 45 min nog en ze gooit alle knuffels en tutten dan uit bed en probeert er zelf uit te klimmen.
    -Naar haar toe gaan kusje geven en weer neer leggen helpt niet.
    -Naast haar bed zitten helpt niet.
    -Negeren helpt niet.
    -Steeds weer even terug naar boven helpt niet.
    -Haar tussendemiddag maar een uurtje laten slapen helpt niet.
    -Haar overdag wakker houden helpt niet.
    -Boos worden helpt niet.

En nu weet ik het dus ook even niet meer wat ik nog meer kan om weer eindelijk eens een avondje voor mezelf te hebben waar ik heeeeeeeeeeeeel erg aan toe ben......

Heeft iemand nog tips!

Gr Kaatje

2. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Kan het niet zo zijn dat ze toe is aan een groot bed ?
    Begrijp uit je verhaal dat ze nog in een ledikantje ligt. Misschien heeft ze te erg het idee dat ze "opgesloten" zit.

3. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Hier hebben we hetzelfde met onze dochter van 2 en dat al een paar maanden.
    We hebben ook alles wat jij benoemd geprobeerd.

We kregen nog een paar tips van het kdv, misschien heb je er wat aan.
    -voordat ze gaat slapen, de dag doornemen.
    -foto's van vriendjes en/of familie, kdv bekijken (leidster heeft in ons geval speciaal foto's van de groep genomen).
    -warme melk
    -afspraken met haar maken, bv door te zeggen dat ze niet moet gaan huilen omdat papa en mama ook willen slapen of zoiets, of dat papa en mama gewoon beneden zitten (voor het geval dat ze bang is)

Het lijkt hier wat te helpen, ik hoef nu vaak nog maar 1x terug. Ik zeg dan niks en stop haar weer in.
    Maar misschien is het ook een fase, wij zijn al maanden aan het tobben. ;) Dan spreek je niet meer van een fase...

Succes.:)

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

HMm mja als je dat allemaal uitgeprobeerd hebt in die ene week is het niet zo gek dat het niet werkt :)
    Dat zul je wat langer moeten volhouden vrees ik

Maar.. hier ook precies hetzelfde probleem toen anne 2 was.
    week na haar verjaardag kreeg ze een nieuw bed
    en week erna.. was het compleet bal.
    Heeft een paar weken geduurd en toen ontdekten we dat ze eigenlijk gewoon bang was in het donker :)
    Krokodillen onder commode! (die sturen we de tuin in)
    Bang dat papa en mama weg gingen.. (zeiden we zelf ook.. dus dat was simpel op te lossen door te vertellen wat we gingen doen als anne op bed lag)

blijkbaar ging er qua fantasie een hele nieuwe wereld voor haar open... lastig mee om te gaan maar inmiddels slaapt ze als een roosje
    en soms.. mag de kleine krokodil zelfs op de kamer komen slapen :)
    Die gaat dan in een avent-bakje met eten en drinken.. deksel erop zodat hij niet wegloopt en die staat dan in de kamer op de grond :)
    (voor de rest van de wereld staat er gewoon een leeg avent-bakje midden in de kamer)
    alleen dat nachtlampje? dat MOET aan want je kunt er geld op zetten dat ze tussen 11 en 12 wakker word en de boel bij elkaar gilt als het uit is.

5. rabarber

rabarber Niet meer actief

Hier ook die fase rond die leeftijd gehad... Was echt heel erg!
    En we hebben er eigenlijk niks op kunnen vinden...
    Het was echt gewoon elke avond drama!

Nu is hij wat ouder en begint het soms weer een beetje opnieuw. Merk echt dat ik hem niet meer voor 20.30 in bed moet leggen want dan slaapt hij sowieso niet.

Sterkte!

6. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Ik ben vandaag begonnen met een beloningssysteem, misschien helpt dat. pffff zit er ook ff flink doorheen.
    We hebben samen stickers uitgezocht, en als ze 3 stickers heeft krijgt ze een klein kadootje. (vandaag bij zeeman gekocht alles onder 1 euro)
    Dus heb het er vandaag al een paar keer over gehad, en dan straks voor ze gaat slapen nog een keer.
    Helpen jullie mee duimen dat we eindelijk een rustige nacht krijgen.

7. Tash78

Tash78 Lid

7 mrt 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Sam Ik zat even mee te lezen hoor. Spannend zeg! Ik hoop dat het werkt!. Ik heb zelf een zoontje van 2 jaar en 2 maanden. Hij slaapt gelukkig nog rustig in, zelfs in zijn 'grotekinderenbed' zoals hij het noemt. Gaat er ook zelf niet uit, maar roept ons dat hij wakker is. Toch hou ik mijn hart vast wat er misschien nog komen gaat. Voorlopig ben ik nog heel blij met mijn peutertje, eet goed en slaapt goed. Als hij goed gegeten en geslapen heeft, luistert hij over het algemeen zelfs ook nog goed!
    Maarre..succes vanavond!

O,ja wij maken er trouwens altijd een feestje van om te gaan slapen, heel overdreven naar zijn knuffels en speen zoeken (begint al beneden), stoeien, ook met een verhaaltje lezen is hij over te halen. Daarna als hij ligt houden we het heel kort, zo van slaap lekker, ik doe het licht uit en doe je muziekje aan, welterusten! Soms moeten we nog even terug en soms zelfs twee keer, maar dan is het het wel. Tja, ik zou het ook even niet weten het dan mis zou gaan hoor!

8. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon ligt standaard 's avonds een uur te kwekken in bed, of ik hem nu niet laat slapen of 2 a 3 uurtjes 's middags en hoe moe hij ook is hij gaat kwekken en gek doen... Niet huilen maar kwekken. Meestal kijk ik nog 1x bij hem om het hoekje en zeg dat hij dan moet gaan slapen. en meestal is hij dan ook stil. Hier doe ik ook een muziekje op van de babyfoon en heb van die sterretjes in zijn kamer geplakt die licht geven in het donker, daar gaat hij naar liggen te kijken. vaak gaan we nog naar het eten even naar buiten een klein ommetje maken of voetballen in de achtertuin zodat hij zijn laatste energie nog even kwijt kan. dit helpt allemaal goed, maar hij slaapt niet meteen als hij in bed ligt dus ;) Ik zeg altijd hij moet even de dag doornemen met zijn knuffels haha.

ik hoop dat het beloningssysteem helpt! laat je het ons weten? dan kunnen wij het ook gaan proberen als het hier ook uit de hand gaat lopen. Sterkte!

9. Chantico

Chantico Niet meer actief

Geweldig! :) Ik dacht dat dat met die fantasie pas later ging spelen, maar vlak na de tweede verjaardag kan dus ook al. Onze meid wordt volgende week twee, ik kan het bijna niet geloven dat ze al krokodillen zou kunnen gaan fantaseren :p Dus goed om dit te lezen, want mocht ze dan ook raar gaan doen met slapen, dan kan ik kijken of het zoiets is.

10. mamamuts

@annetske; wat heerlijk dat hij ligt te kwekken :D, was dat maar het geval hier, ipv (hard) huilen.

@sam; ook een goed idee met stickers, wie weet hier een optie

Wij hebben ook een muziekdoosje staan, die na een kwartier is afgelopen. Alleen de laatste weken begint ze dus standaard te huilen als dat ding is afgelopen en als we dan naar haar toe gaan, zegt ze heel eigenwijs "muziek aan!" en wijst naar het doosje.
    Op een gegeven moment waren we wel 4x terug geweest om het weer aan te duwen, toen ik ineens zoiets had; ja, doeiiii... zo zijn we niet getrouwd.:x
    Nu hebben we een afspraak met haar gemaakt, we doen we hem 1x aan en daarna niet weer, ze heeft nu zo'n muziek trek nijntje in bed, die kan ze zo vaak aanzetten als ze maar wil. (duurt maar kort en muziek is zacht)
    Maar toch probeert ze ons nog uit door te gaan huilen, maar haar na 1x weer gecorrigeerd te hebben is het over.

En voorlezen was hier in eerste instantie ook geen succes. Als ik 1 zin had gelezen, probeerde ze al met alle macht de volgende blz om te slaan, het hele verhaal interesseerde haar niet. Nu gaat het beter en heeft ze iets meer geduld, vooral als ik dreig weg te gaan als ze zo ongedurig is.

pfff, wat een getob soms met die kids ;)

11. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Oh ja dat hier ook zo, als de muziek na 15 minuten uit is hoor ik al over de babyfoon "MUZIEK AAN MAMA" heel soms zet ik um vanuit de woonkamer nog eens aan maar ik laat het meestal bij 1x en dan zeg ik ook 1x muziek aan en dan slapen ;) ze zijn zo pienter de peutertjes! en ze hebben even tijd nodig om te begrijpen dat het maar echt bij 1x blijft en de aanhouder wint altijd! en dat is toch meestal mama ;)

12. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Pfff weer een klote nacht gehad zeg, dus nog even geen effect met de stickers. Ze wist goed dat ze geen sticker mocht plakken.
    Nu ligt ze net in bed, en al gelijk roepen. Ik ga vandaag proberen wat ik bij al die opvoed programma's zie. Om de 10 min gaan kijken niks zeggen aai over de bol en weglopen. Misschien heeft dit effect. Moet ff kijken hoe het verder gaat want eigenlijk heeft zo geen sticker verdiend.
    Hoe is het bij jullie gegaan vannacht?

13. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Hier is het heel goed gegaan vanavond, heb hem nog 10 minuutjes gehoord en toen was het stil! Nog even aan het voetballen geweest met hem en in de tuin bezig geweest met hem na het eten (even de laatste energie kwijt raken) toen in bad en wat warme melk. Op bed gebracht en na 10 minuten stil! en dit is de 1e keer na 6 weken ofzo... hopelijk zet dit zo door ;)

jammer dat de stickers (nog) niet helpen, denk dat je het echt moet doorzetten hoor. Als ze 1x goed gaat slapen dan haar echt gaan belonen e.d. zodat ze zelf ook heel trots is en weet dat als ik lief slapen ga dan word ik beloond met wat moois. En vergeet niet als ze niet slapen gaat, negatieve aandacht is ook aandacht. Dus ik zou ook om de 10 minuten naar binnen lopen, en dan ook helemaal niks zeggen tegen haar, aai over het bolletje geven en weer weg gaan. ik doe dit ook wel bij mijn zoon (hij heeft ook zo'n periode gehad nl) en je moet volhouden hoor! duurt even voordat ze het begrijpen nl. en toen was het weer goed met mijn zoon. Niet praten vinden ze erger dan negatieve aandacht zoals boos worden e.d.

14. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Nou moet zeggen het gaat nu al een stuk beter dan de vorige avonden. Wel een paar keer geroepen. En ze moet er denk ik nu ook even aan wennen dat het anders gaat. Ben benieuwd hoe het vannacht zal gaan.
    We gaan dit even doorzetten.

15. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hier weer een uur bezig geweest voordat ze sliep.
    Ook ik ben de methode van steeds even naar boven gaan, gaan gebruiken. Alleen zei ik er wel steeds wat bij, dat moet ik denk ik maar niet meer doen.
    Ze was echt wel moe, steeds als ik haar naar bed doe gaat ze braaf liggen en is ze ongeveer een half uur stil en dan opeens begint ze te huilen dat ze eruit wil en niet wil slapen.....
    En ze is echt wel moe, want ik laat haar overdag nu expres maar een uurtje slapen.
    Het rare is dat ze er overdag totaal geen moeite mee heeft, ze valt dan gelijk in slaap en ik moet ze na een uurtje wakker maken.

Ik vrees voor onze vakantie, we gaan nl zaterdag weg met de caravan. Als ze daar ook zo'n drama gaat maken dan is iedereen erg blij met ons en ik heb dan ook echt geen fijne vakantie.......

16. mamamuts

Hier moest ik vanavond nog 1x terug naar boven (net als de afgelopen 2 avonden), dus ik klaag niet :D.
    Ze zei dat ze 'au' aan haar vinger had en dat is een nieuw trucje volgens mij.... ik heb niks gezegd en haar ingestopt en ben weer weggegaan. En het is stil gebleven. (tot nu toe)
    Hier helpt het niks zeggen en haar terug instoppen wel goed, dan heeft ze volgens mij het beste door dat ze niet hoeft te sollen met me.

@sam, jammer dat de stickers nog niet werken, maar wie weet lukt het ook wel zonder.

@mamakaatje, hier ook geen problemen met middagslaapje, ze valt volgens mij als een blok in slaap en kan zo 2 uur slapen.
    Maak je trouwens niet druk over het kamperen, je ziet vaak dat kinderen juist op vakantie beter slapen (veel buitenlucht, moe zijn, constant geroesemoes buiten en dat helpt vaak, hoe gek het ook klinkt)
    Vorig jaar hebben wij ook geen problemen gehad in de caravan, ik was ook al bang dat ze de hele camping bij elkaar ging schreeuwen, maar dat was gelukkig niet het geval.

We moeten volhouden idd, de aanhouder wint! En dat zijn wij! :D

17. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    wij hadden ook zo'n dochter

maar nu hebben we eindelijk onze avonden terug
    youame krijgt savonds 1 pil metalonine
    en als ze smiddags geslapen heeft krijgt ze er 2
    wij hebben dan ook groen licht gekregen van de kinderarts

youame sliep elke avond pas tegen 22.30 soms nog later als ze smiddags geslapen had
    5 min slapen is de hele avond doorgaan

niks hielp hier

18. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Afgelopen nacht maar 1 x wakker geweest, dus ze mocht een sticker plakken. Maar ze lag nu wel veel later in bed dan normaal ivm een verjaardag. Pas om 21.00 uur, maar dat vind ik echt veel te laat voor normaal. Dus we hopen dat het vanavond weer zo goed gaat. Als het zo door blijft gaan, ga ik ook eens met de ka overleggen. Moeten in sept toch weer naar toe.

19. mamakaatje

mamakaatje Fanatiek lid

15 jul 2008
    1.081
    0
    0
    Ergens in NL
    Hier een goede nacht gehad na 1,5 week.
    Ze sliep gelijk om 19.30 en was vanmorgen om 08.20 u wakker.
    Alleen komt dit ws omdat ze opeens koorts heeft gekregen. Vanmorgen had ze 38,2 en we zouden precies vandaag op vakantie gaan. We blijven dus nog maar een dagje langer thuis :(....

20. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    o jee hopelijk word ze niet echt ziek.

Vandaag gaat het weer iets beter, ze in nog niet wakker geweest. Pfff wat een genot zeg, hopelijk blijft de nacht ook zo rustig.

Deel Deze Pagina