Wanneer gaat mijn dreumes praten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Tweekids, 24 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Lang getwijfeld of ik dit zou plaatsen omdat het misschien wel helemaal niet laat is?
    Meneer zegt nog helemaal niks geen enkel woord! Hij brabbelt hele dagen maar daar word ik niks wijzer van. Hij had een paar dagen dat hij alles mama noemde maar dat is ook al weer gestopt. Ik lees elke avond voor hij kijkt 1 uur per dag baby tv zingen liedjes, spelen samen spelletjes probeer zoveel mogelijk te benoemen maar het werkt niet. Is Sylvano al laat? Of is dit gewoon normaal?
    Ook wilde ze op het cb dat hij al dingen snapte van : Waar is je jas waar zijn je schoenen, nou als ik dat vraag kijkt die me aan of ik gek geworden ben :p iemand tips?

2. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook nog niet.

Geen gericht mama of papa. Alleen maar gebrabbel.
    Op het cb vonden ze dat dit keer prima. De vorige keer bij 10 maand vond een andere verpl.kundige dat ze bepaalde dingen al moest snappen. Vond ik toen onzin en al wel heel vroeg.

Hier regelmatig voorlezen en veel dingen benoemen, ook wat je aan het doen bent. Auto, boek, vogel enz. enz. Bepaalde dingen begrijpt ze ook wel, maar ze zegt nog niks.
    Het zal vanzelf wel komen....

3. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij is het helemaal niet laat hoor, die van mij zegt ook nog heel weinig!
    Bal, auto, mama en papa maar dan houdt het wel op, nou ook wat dierengeluiden. Ze hebben allemaal hun eigen tempo, die van mij is motorisch snel. En ik begrijp z'n gebrabbel goed dus hij hoeft het ook nog niet te kunnen ;)

4. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Nee joh, hij is pas 14 maanden hoor!
    Die van mij is 2 jaar en zegt ook nog niks. Ja een heleboel onverstaanbaars!
    Ieder z'n eigen tempo, hij focust zich dus eerst op andere delen van z'n ontwikkeling.
    Op cb hier vonden ze het nog niet zorgwekkend, hij is gewoon wat later.
    Zou me er nu echt nog geen zorgen over maken hoor!

5. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier begint ze wat woordjes te zeggen, niet heel veel. Ze kent het onderscheid tussen papa en mama. Ze kan ook het een en ander aanwijzen. Maar ... Nu komt het, ze is weer erg laat in (grove) motoriek. Ze kan sinds ze een jaar is pas echt goed zitten en trekt zich nog niet echt op aan dingen. Begint nu een beetje te komen. Echt staan kan ze alleen nog maar (heel even en heel wankel) aan de rugleuning van de bank. Volgens mij gaat dat ook zo. Of het 1 ontwikkelt zich goed of het ander. Het lijkt me overigens volstrekt normaal als hij nu nog niet praat. Het cb moet niet zeuren!;)

6. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Haha ik vraag het me ook af. Hij is bijna 2. Kletst de oren van je hoofd, maar wat hij zegt?!?!?! Hij snapt alles wel. Maar het aantal woordjes is beperkt. En dan zie ik sommige kindjes op het kdv die jonger zijn en die praten dan al goed en duidelijk

7. Sunlover

Sunlover Bekend lid

26 jan 2011
    764
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kind gaat rollen als het er aan toe is, je kind gaat kruipen als het er aan toe is, je kind gaat lopen als het er aan toe is, je kind zal gaan praten als het er aan toe is!!

Je kunt niet meer doen dan voorlezen en dingen benoemen, geef het de tijd, je kind is net 1.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.806
    19.053
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij begonnen met 13 mnd al wel wat 'woordjes' te herkennen, maar die zei hij vaak niet op het juiste moment. Dus of dat nu echt geldt als 'eerste woordjes' weet ik niet. Pas vanaf een maand of 14 / 15 begonnen de woorden echt te kloppen. En volgens mij is dat vrij gemiddeld. De één is wat maandjes eerder, de ander misschien wat maandjes later.

En nu... Man, hij kletst ons de oren van het hoofd. Hij spreekt al heel lang in prachtige volzinnen en heeft op dit moment een enorme taalvoorsprong. Maak je dus niet druk. Ik geloof niet dat de leeftijd waarop het eerste woord wordt gezegd, iets zegt over de taalontwikkeling van je kind.

9. Ismene

Ismene Actief lid

17 apr 2013
    146
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo laat is het volgens mij niet, maar... misschien zitten er toch wat woordjes tussen? Soms versta ik ineens iets door de context wat ik eerder voor gebrabbel had uitgemaakt. Bv. 'ap' (op) gisteren, toen zijn pap op was.

Tsja, "waar zijn je schoenen" zou mijn zoon ook niet begrijpen, want dat vraag ik hem nooit... Wel "Zullen we een boekje lezen" of "het eten is klaar". Maar soms blijkt ook dat hij kennelijk allang iets verstond, maar nu pas goed op kan reageren. Bv. toen hij leerde zwaaien, bleek ineens dat hij bij het woord 'zwaaien' net zo hard begon als wanneer we het voordeden. Ook als het middenin een zin stond en we het niet eens tegen hem hadden... Ik zou het proberen om situaties waar hij duidelijk kan reageren vantevoren aan te kondigen, en dan elke dag dezelfde zinnetjes gebruiken zodat hij snel het verband kan leggen.

Maarre... ik merk vooral de laatste weken dat hij steeds meer verstaat dan ik denk en hij is 15 maanden, dus ik denk niet dat je je met 14 maanden zorgen hoeft te maken.

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier met 14 maanden commentaar op het cb omdat hij nog niet verder kwam dan mama (en dan inderdaad tegen alles en iedereen). Nu met 18 maanden de constatering dat hij meer dan genoeg woordjes kent. Woordjes zijn nu: mama, papa, auto, tractor, oma (soms), neus (soms) en dierengeluiden als boe, woef, toktok en knorknor. Rond de 14 maanden ging hij goed lopen en je zag dat daarna de taal ineens een stuk interessanter werd. Dus niet dat wazig aan kijken wat jij zegt (klinkt o zo bekend), maar echt kijken naar mijn mond.. En dan supertrots als hij had onthouden dat "neus" inderdaad dat ding in het midden van zijn gezicht was :)

Komt echt vanzelf, van jongetjes is het bekend dat ze qua taal vaak wat trager zijn en sowieso, meer dan voorlezen en dingen benoemen kan je niet doen.

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Met 14 maanden hier ook alleen nog veel gebrabbel en nu komen de woordjes in sneltreinvaart! Komt allemaal op zijn tijd:D

12. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    fijn om te lezen hier! hier kletst de kleine uk ook veel, maar woorden en/of verstaanbaar ho maar. hij begrijpt genoeg en net aan het lopen geslagen dus dat heeft blijkbaar even voorrang.

13. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Onze oudste was met alle motorische dingen vrij snel, maar hij begreep ook heel snel dingen die er gezegd werden, Praten? ho, maar!

Dat praten is nu sinds hij 2,5 jaar is en zijn broertje is geboren los gekomen en is hij echt in een sneltreinvaart zijn vocabulair aan het uitbreiden. Het is net een papagaai die alles na probeert te zeggen :D, ook al is lang niet alles even duidelijk te verstaan.

Zijn neefje, die 2 maanden jonger is en die ook naar opvang (kdv)gaat was gewoon op tijd met zijn praten en die gooit er al hele zinnen uit,
    ach het komt allemaal wel denk ik,niet teveel vergelijken, wordt je alleen maar onzekerder van.

14. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Mijn zoon is ook 14 maanden oud en zegt al maanden mama. Meer niet :p
    Dat vind ie tot nu toe ruim voldoende. Cb was niet echt tevreden daarmee maar deed niet moeilijk.
    Hij begrijpt wel veel. Hij weet wie papa is, wie Boris is (onze hond), wat de bal is en zo nog een heel aantal dingen. Maar benoemen ho maar.

15. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Hier zeggen ze ook niks. Ja papa en mama, maar absoluut niet gericht. Ik maak me geen zorgen, waarschijnlijk denk ik over twee jaar: hou even 5 min. je mond :p

Tegen elkaar vertellen ze wel hele verhalen, of ze brabbelen wat en liggen dan allebei in een deuk.:D. Ik verwacht ook dat ze wat later zullen praten dan gemiddeld, puur omdat ze een eigen taaltje hebben.

16. ikkie124

ikkie124 Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Huh? Je mannetje is net pas een jaar en nu al
    zorgen maken over zijn spraak, niet doen joh! Mijn mannetje wordt in december drie en praat sinds twee weken nu pas hele zinnen.. Toen hij twee werd zei hij ook nog niet veel. Hij begreep ons wel maar pas sinds een aantal weken praat hij hele zinnen en dat s echt in de paar weken super vooruit gegaan..

17. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn dochter is nu 20 maanden, gecorrigeerd 18 maanden, en die heeft net een ongelofelijk vervelende sprong gehad. Ik zei een paar weken geleden voor de grap van nou, na deze sprong moet ze toch mistens een examen in wiskunde B kunnen maken, want dit is echt niet leuk meer.
    Wiskunde B is het niet geworden, maar ze is wel van 3 woordjes naar 15 woordjes gegaan, ze zoekt haar drinkbeker als ik het vraag, ze haalt inderdaad haar schoenen als ik het vraag (en ook 2 dezelfde ;) ), pakt haar jasje van haar kapstokje en nog veel meer. Dus ik zou gewoon even afwachten, ws komen er binnenkort ook een paar rotweken aan en zie je dan ineens best een verschil.

18. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje heeft ook tot voor kort eigenlijk alleen maar mama en tatu gezegd. Hij begint nu van alles te zeggen en elke dag komen er nieuwe woordjes bij. Ze zijn nog moeilijk te verstaan maar als je goed luistert dan hoor je de juiste klanken. Wel begrijpt hij ons al wel lang. Hij pakt zijn beker als ik erom vraag, hij zet hem ook op tafel als ik dat zeg, hij dekt de tafel als ik dat vraag en zo snapt hij eigenlijk alles wel. Ik stel de vragen simpel en met hele korte zinnen (3 woordjes of zoiets).

Deel Deze Pagina