We willen zo even weg om verf te halen, maar nu wil onze 8 jarige zoon niet mee. Zelf heb ik hem weleens thuisgelaten dat hij ziek was en ik de andere van school moest halen, maar dan was ik hooguit een kwartiertje weg. Nu zijn we een klein uurtje weg, maar ik durf hem eigenlijk niet alleen thuis te laten, omdat ik hem daar nog te jong voor vind. Hier in de straat hebben we een gezin met kinderen van dezelfde leeftijd als de onze en die kinderen bleven vanaf een jaar of 5 weleens een klein uurtje alleen thuis. Wat zouden jullie doen? Mijn man dan toch alleen verf uit laten zoeken of hem eventjes alleen thuis laten?
Ligt ook aan het kind denk ik. Mijn stiefdochter laten wij ook wel eens alleen thuis als we ff boodschappen gaan doen, ze is dan ook een klein uurtje alleen. Zij vindt het altijd wel erg lekker om even alleen te zijn, even geen broers of baby in de buurt. Zij gaat dan lekker tv zitten kijken of knutselen ze kan zichzelf goed vermaken. Wij zetten dan altijd wat lekker eten en wat drinken voor haar neer. We laten wel altijd een van onze telefoons achter zodat ze kan bellen.
Ik bleef als 8jarige wel vaker alleen thuis overdag. Maar tegenwoordig wordt daar anders naar gekeken denk ik, voor mijn gevoel waren wij met 8 jaar veel zijn zelfstandiger dan de kinderen tegenwoordig.
Als je kind dat aankan kun je dat best doen. Ik doe het ook weleens.De middelste is net 8 jaar en de oudste net 10 jaar.Als er iets is kunnen ze bellen.
Hangt af van je kind en hoe verantwoordelijk hij is. Maar mits duidelijke afspraken en een telefoon in de buurt zou ik het wel riskeren.
Ik weet niet wat voor contact je hebt met de buren? Ik zou tegen mijn buren zeggen dat hij alleen thuis is en tegen hem dat hij daar indien nodig terecht kan.
Mijn zoon van 8 zou ik nog niet alleen thuis laten als ik niet op loopafstand ben. ik ben bang dat als er een panieksituatie ontstaat, hij echt niet weet wat hij moet doen en dat is voor mij een vereiste om met de auto op pad te gaan en wel een uur weg te blijven. Dit kan natuurlijk per kind verschillen, maar ik zou het dus niet doen.
Hier laat ikm ijn 7 jarige al wel eens alleen om een boodschap te doen. Vind hij heerlijk. Hij weet hoe hij mij kan bereiken met e telefoon indien nodig. Afspraak is wel dat de haak op de deur blijft en hij niet de deur open doet voor andere mensen. Als ik een korte boodschap moet doen in de buurtsuper laat ik zelfs mijn 5 en 7 jarige wel eens 10 minuten alleen thuis. Mijn oudste is indecember ook voor het eerst helemaal alleenn aar school gegaan....tja het is toch ook loslaten op een zeker moment.
Hier had het zeker gekund, maar onze oudste is echt heel erg zelfstandig. Gaat geregeld zelf naar school, laatst een broodje gekocht in de buurtwinkel en kan ook prima even alleen blijven. Ze weet wat ze moet doen 'in geval van ..' en ze weet ook hoe ze ons kan bellen met de telefoon.
Ligt echt aan het kind. Met deze leeftijd begon ik ook wat meer te experimenteren met even alleen laten. Even snel een boodschapje doen. En dan schakelde ik mijn moeder op afstand in als ik niet terug was binnen een bepaalde tijd dan had ik oppas op afstand. Een leuke dvd of spel en hij was zoet en wist wat hij moest doen. En waar heen hij kon gaan als het echt nodig was. En leren telefoon gebruiken. Ben ook benieuwd wat je gedaan hebt?