Autostoel vervangen of niet?

Discussion in 'De babyuitzet' started by Melrose, Apr 21, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissJopie

MissJopie Actief lid

Feb 24, 2009
    387
    0
    0
    Ieder het zijne, Debby! Ik veroordeel jouw mening niet, wil je dat ook niet doen bij de mijne?

2. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    missjopie dat is geen mening sorry...
    Het is gewoon een vaststaand FEIT dat er haarscheurtjes in stoelen kunnen komen en dat plastic vergaat.
    Als je dat niet gelooft is het gewoon struisvogel gedrag.

3. MissJopie

MissJopie Actief lid

Feb 24, 2009
    387
    0
    0
    Je veroordeelt mijn mening en dat doe ik niet bij de jouwe, maar dit is het laatste wat ik erover zeg!

4. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
  5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ok prima dan heb ik nu een vraag voor jou. Als je een tweede kindje krijgt, koop je dan ook een nieuw stoeltje.....

6. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    twinkle star nee want hij is nog geen 6 jaar oud. Mocht hij wel 6 jaar oud zijn dan wel.

7. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Als je gevoel zegt dat het niet goed is moet je het volgen!
    Ik heb persoonlijk altijd de instelling gehad autostoeltjes kopen we nieuw. Of het van bekenden is geweest of niet. Het gaat op het vervoeren van je kindje en daar wil ik niet op bezuinigen.

En of het nu waar is of niet wat maxi cosi zegt, persoonlijk vind ik het geen goed idee.

8. Escal

Escal Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    3,441
    0
    0
    limburg
    aan ts, ik zou op je eigen gevoel af gaan in deze. je hebt zelf het idee dat het niet veilig is (neem ik aan anders zou je denk ik niet twijfelen) dus dan zou ik zeggen, koop een nieuw stoeltje zodat je met een gerust hart je kleintje meeneemt in de auto.
    de tips van andere dames zijn in deze erg goed! opvallende kleuren enz zijn vaak in de aanbieding ivm de trends. op de stickers staan ook nummers aangegeven die je kunt nakijken op internet om te kijken uit welk jaar ze zijn zodat je ook zeker weet dat je dan een stoeltje hebt dat jonger is dan 5 a 6 jaar (en dus eventueel nog gebruikt kan worden voor een eventueel tweede kindje mocht dit een wens zijn)
    succes ermee!

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

En wat is er dan mis met een tweedehands mc die een jaar oud is (of onder de 6 jaar) via mp? In jouw mc kunnen ook haarscheurtjes ontstaan. Al is ie misschien niet bij een ongeluk betrokken, misschien is hij op het KDV of bij de oppas wel eens gevallen. Daarnaast "verteert" jouw mc ook als hij staat te wachten op een 2e kindje.

10. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Het is zelfs zo dat kunststof bouwhelmen een 'houdbaarheidsdatum' hebben omdat na een bepaald aantal jaren het materiaal niet meer veilig is. Dit staat onder andere op internet:

"Veiligheidshelmen kunnen zijn vervaardigd uit thermoplastische kunststoffen zoals polyethyleen, polyamide en polycarbonaat. Ook kunnen ze gemaakt worden van thermoharders of duroplasten zoals textielfenol, glasvezelpolyester en gelaagd materiaal. Bij thermoplastische kunststoffen wordt de taaiheid, en dus ook de sterkte van het materiaal, ondermeer bepaald door een weekmaker die in het materiaal aanwezig is. Door warmte en door UV-licht, bijvoorbeeld veroorzaakt door zonlicht, ‘dampt’ de weekmaker als het ware langzaam uit het materiaal, waardoor dit op den duur bros wordt. Bij normaal gebruik zal de sterkte van het materiaal na ongeveer drie tot vijf jaar, afhankelijk van het soort thermoplastisch materiaal, zodanig zijn verminderd dat de beschermfunctie van de veiligheidshelm wezenlijk is aangetast."
    (Bron De levensduur van een veiligheidshelm - Arbo Online)

Als dit voor kunststof in een bouwhelm geldt, dan zal dat naar mijn idee ook zeker voor het kunststof van een autostoel gelden. Ik begrijp zelfs niet eens waarom het voor een bouwhelm wel wettelijk verplicht is om een uiterste gebruikstermijn in de helm te vermelden en voor een autostoel niet!

11. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    yessie het staat er misschien niet op maar op de site van maxi cosi bijvoorbeeld staat wel duidelijk dat het 6 jaar is hoor.

12. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    je weet toch niet 100% of iemand die een stoeltje op marktplaats verkoopt er niet een ongeluk mee heeft gehad of hem heeft laten vallen? Misschien verkoopt iemand hem juist daarom wel op marktplaats. Je moet iemand maar op zijn blauwe ogen vertrouwen.

En bij vallen/ongeval ontstaan er ineens veel meer haarscheurtjes dan als ie stilstaat.

Maar goed mijn stoeltjes hebben amper stilgestaan. Mijn kids schelen 20 maanden en ik doe mijn kids altijd zo lang mogelijk (tot hun hoofdje er boven uit komt) in de maxi cosi.
    Maar het maakt niet uit of ie stilstaat of gebruikt wordt hoor...

13. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    dit is een crash test met een te oud autostoeltje:

Car seat expiration - YouTube

maar helaas staat er niet bij hoe oud het stoeltje was en dergelijke.

edit: o het staat er wel een 10 jaar oud stoeltje.

14. MissJopie

MissJopie Actief lid

Feb 24, 2009
    387
    0
    0
    Ik ga het niet eens lezen, mijn mening verandert toch niet ;).

Ik ben een echte struisvogel blijkbaar...

Oeps, heb ik toch weer gereageerd!

15. Escal

Escal Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    3,441
    0
    0
    limburg
    je kunt er niet blind vanuit gaan dat mensen hun kinderen weg brengen en ook niet dat een mc niet gebruikt wordt
    hier beide kids in dezelfde mc.
    kindjes zijn thuis bij mij en mc word niet door andere mensen gebruikt (kinderen gaan alleen bij mij en mijn man in de auto) de oudste is eruit gegaan een week voor de geboorte van de jongste.

hier ook een nieuwe autostoel gekocht omdat ik me hierbij prettig voel, vind het niet fair om mensen die een nieuwe stoel kopen af te kraken hierop, dit is heel wat anders dan aangeven waarom je een nieuwe of tweedehandse stoel koopt!

16. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik kraak niemand af die het doet. Dat moet iedereen zelf weten... maar om nou te zeggen dat je het niet gelooft...
    sorry zeg maar niks...

missjopie eerst vraag je om een onderzoek en dan wil je het niet lezen... pfffff

17. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48
    Debby je reageert wel heel veel, ik zou zoiets hebben van : oke wil je een 2ehands prima jou keuze, maar mijn keuze zou een nieuwe stoel zijn. Zo kan je ook reageren toch? Is veel minder werk dan zoveel reacties plaatsen, terwijl iemand toch bij zijn/haar standpunt blijft en jij ook.

On topic : Ik heb mijn 2 maxi cosi's 2ehands gekocht, ik kreeg ze namelijk erbij toen ik een easywalker duo kocht. Nu met de 3e op komst, doe ik ze weg. Puur omdat ze enigzins afgeleeft zijn, en ik denk dat ze niet meer voldoende gaan functioneren nog eens 1,5 jaar. Mijn tweeling zit er nu overigens nog in hoor, ben alleen as we speak op internet aan het kijken voor 2 stoeltjes in groep 1. En dan koop ik ook nog een nieuw maxi cosi, die zijn niet zo heel duur als je een oudere collectie neemt.

En laten we wel wezen, iedereen wil het beste en het veiligste voor zijn/haar kind, maar die inschatting moet ook ieder voor zich maken vind ik. Je bent heus geen slechte moeder als je kiest voor 2ehands, en je bent ook heus geen goede moeder als je kiest voor nieuw! Gewoon doen waar je je goed bij voelt!

18. yessie

yessie Fanatiek lid

Nov 27, 2009
    1,208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ja wist ik hoor! ;) Maar was ook meer een koppeling naar het gebruik van kunststof en de werking daarvan. En het feit dat er nergens op een stoeltje staat dat 6 jaar een maximum voor gebruik is

19. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    #40 Lyso, Apr 21, 2012
    Last edited: Apr 21, 2012
    Is dit zo? Ons schuim is dus gebroken, omdat ik steeds langs de zijkant 'schuur' bij het in zetten van mijn dochter. Daardoor ben ik er een paar keer zo hard langs gegaan, dat het brak. Ik had begrepen dat dat niet per defenitie erg is, dat het meer aan eht plastic lag... weet iemand dit? (sorry voor het inbreken...:))

edit: shit zie net dit op de website van mc Controleer ook achter de bekleding: het schokabsorberende materiaal (piepschuim) moet beslist compleet zijn en mag geen scheuren vertonen dat word een nieuw stoeltje kopen...:x tis nog niet zo lang geleden gebeurd, maar we zijn wel met scheuren naar engeland gereden...:x stom, stom, stom!

Share This Page