Wat moet ik daar mee? Dochter is vorige week ziek geweest, van vrijdag tot woensdag koorts, verkouden, flink hoesten, slecht eten en drinken. Wel bij de huisarts geweest, maar longen klonken goed, oortjes en keel zagen er ook goed uit. Sinds woensdag was ze weer koortsvrij. Eten en drinken ging nog niet goed, maar sinds gisteren lijkt het weer de goede kant op te gaan. Vanmorgen kwam ze al wat warm uit bed, ik merkte nog op dat ze warmer voelde dan de afgelopen dagen. Stom genoeg niet getemperatuurd De hele dag ging het best goed, zowel de ochtend als middagfles leeg (jeuj!), vanochtend fruit, vanmiddag yoghurt. Het ging er met smaak in, net als de groentehap van daar net. Ze is vrolijk, wil wel spelen, kletst wel, maar voelt gewoon erg warm. Toen ik haar net naar bed bracht, vroeg m'n man of ik haar even wilde temperaturen. Ik weet dat in de namiddag en na het eten de temperatuur wat omhoog kan gaan, maar kan dat zover gaan? Ik vind 39,2 dan nog wel vrij hoog, of ligt dat aan mij?
Hallo.. Ik ben zelf verpleegkundige en doktersassistente dus ik weet waar ik over praat. Koorts bij een kind is anders als bij een volwassene. De koorts mag er zijn, het moet er om het zo maar te zeggen uit. Artsen geven altijd aan dat als een kindje drie dagen achtereen koorts hebben dan pas controle huisarts. Bij volwassene is het vanaf 38 koorts. Zo moet je ook de mate van het ziekzijn van het kind in de gaten houden. Sommige kinderen zijn met 38 graden koorts erg ziek en liggen de hele dag in bed, anderen hebben 41 graden koorts en huppelen nog vrolijk rond. De hoogte van de koorts zegt dus niks over de mate van het ziek zijn. Het kan zijn dat ze niet goed uitgeziekt was en daardoor een kleine terug val heeft. De meeste zieke kinderen hebben last van een virusinfectie. Tegen een virus is nog steeds niks te doen als alleen maar uitzieken. Een virusinfectie blijft meestal niet langer dan drie dagen actief, dus mag de koorts ongeveer drie dagen duren. heeft het kind langer dan drie dagen koorts dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand en kun je beter een arts raadplegen. Verder kan het ook zijn, zag dat ze 7 maanden is, dat er toch ook een tandje dwars zit. Hier kunnen ze ook verhoging en koorts van krijgen. Belangrijk is vooral dat ze goed blijft drinken, zodat ze door de hitte die ze verliest niet uitdroogt. eten is op het moment van ziek zijn, iets minder belangrijk. Hopelijk heb ik je hier een beetje mee geholpen.
Ja dat kan, onze dochter is ruim een week geleden ziek geweest en heeft ook nog twee kee verhoging/koorts 38,6 gehad deze week.
Dank voor jullie reacties! MvanG, we zijn vorige week na 3 dagen koorts inderdaad naar de huisarts geweest. Ze heeft toen nog 2 dagen koorts gehad en daarna was het over. De huisarts gooide het ook op een virus, uitzieken dus. Ik vermoed ergens een tandje (er moeten onder nog twee komen en dan zijn alle 8 snijtanden er door), maar kan nog niet echt wat zien. Ik vond 39,2 ook wat hoog voor een tandje? Drinken gaat gelukkig weer goed, in tegenstelling tot vorige week. Ik hou haar nog maar even in de gaten, wil ook niet gelijk de huisarts bellen eigenlijk. Ik probeer een beetje op m'n gevoel af te gaan en ondanks dat er op internet staat dat je in dit soort situaties de huisarts moet bellen, vind ik dat vooralsnog misschien wat voorbarig als ik haar zo bekijk. Of ben ik nu stom bezig? Vanmorgen had ze nog 38,1, een stuk lager dus weer. En tja, ze drinkt nog altijd goed, is vrolijk, ik kijk het dan nog even aan denk ik.
Ik zou het nog even aan aankijken. Als ze verder helder blijft en voldoende drinkt en voldoende plasluiers heeft is het een kwestie van uitzieken. Een huisarts kan behalve nakijken toch helemaal niets doen. Maar vervelend is het wel. Mijn zoon had dit op die leeftijd tot een jaar of 2 aldoor. Net een paar dagen koortsvrij en dan toch weer iets eroverheen of er nog niet genoeg bovenop gekomen. Ik kan me nog herinneren dat ik een topic toen opende omdat hij binnen 1 maand 3 keer ziek is geweest. Mocht je het idee hebben dat ze veel pijn heeft of echt suffer wordt dan zou ik langs de dokter gaan. Beterschap!