Ik heb een temperamentvolle dreumes die tot een week geleden al een ruime tijd goed sliep. Hij getijde goed bij het bed ritueel en daarna konden wij hem met een paar kusjes gerust laten. Natuurlijk sliep hij ook wel eens minder, maar dan was er altijd wel een oorzaak te vinden. Een week geleden werd hij een paar dagen gillend wakker, ik vermoed dat hij zijn eerste nachtmerries heeft gehad. Maar sinds dien is hij bijna niet meer op bed te krijgen. Als ik alleen al met hem naar de slaapkamer loop gaat hij brullen, niet jammeren of huilen maar hij raakt echt buiten zichzelf van het over stuur zijn. Hij loopt rood aan, het zweet maakt zijn haar nat en hij ziet eruit alsof hij elk moment kan gaan kotsen. Natuurlijk houd ik hem dan het liefste bij mij, maar hij komt zo niet meer aan zijn slaap en gaat maar door. Waardoor ik het idee heb dat het erger word. Hij raakt op, wij raken op. Voor mijn gevoel heb ik ook al alles geprobeerd: - Op mij in slaap laten vallen, dat lukt, maar bij wegleggen word hij wakker. - Bij hem in de kamer blijven, heeft gewoon echt geen effect (hij slaapt nog bij ons op de kamer). - Lampje aan, maar er is altijd een klein lampje aan. - Huisarts gebeld omdat ik twijfels had of hij misschien een oor ontsteking zou hebben, maar hij heeft geen koorts dus ze kunnen er niks mee mocht het zo zijn. Overdag is hij gewoon blij en zijn normale zelf. Eet en drinkt goed. Kletst de oren van mijn hoofd. - Gezocht naar doorbrekende kiesjes, die zijn er niet. - Zachtjes muziek aanzetten, werkt voor geen meter. - Middagdutje overslaan. - Warme melk. - Paar minuten laten huilen, dat is bij hem echt geen optie omdat mijn intuïtie zegt dat het geen manipulatie is. Hij is echt overstuur. - Bij zijn broer leggen. Dan kunnen ze uren door gaan, de 1 wil het licht uit en de ander aan en dan blijven ze maar vechten. - Zijn bed schuin zetten. - Tussen ons in bed. Dan staat hij asap op en gaat de boel verbouwen. - Zetpil geprobeerd om te kijken of hij misschien pijn had. - Extra beweging overdag. Is dit een fase? Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? Zou een dreumes al feestmaandspanning kunnen hebben? Hij ontwikkeld wel erg snel, maar dat is niet van de laatste maanden. p.s. hij is bijna 20 maanden.
Zijn jullie pas verhuist of is er iets anders gebeurt in zijn leven? Bij mijn dochter was dat wel het geval toen we net verhuist waren, heel veel huilen bij het naar bed gaan. Ze was toen ook 20 maandenWe paste toen de 5 minuten methode toe. Van bijna 1 uur krijsen ging ze binnen 2 weken na een klein snikje. Nu moeten we af en toe nog even troosten als ze net op bed ligt.
Zijn broer ging erg zijn gang en zit nu in een hangerige fase, waardoor hij nu meer aandacht krijgt. Terwijl zijn broertje veel van het ontdekken is nu. Dat is de enige verandering waar ik een vinger op kan leggen. 5 minuten heb ik al geprobeerd. Maar dat gaat echt uren door. Gisteren van wanhoop 1 van de cadeaus uitgepakt en gegeven in bed. Dat speelgoed hielp wel. Maar hij is snel uitgekeken op speelgoed en ik kan hem geen cadeaus blijven geven.
Lastig! En een bepaalde methode aan blijven houden zodat het duidelijk is voor hem? Hoe slaapt hij overdag? Wat zijn zn slaaptijden/schema?
De 5 minuten methode heb ik een ruime jaar gebruikt. Die werkte ineens niet meer. Voeding stond dan op nr 2 om te proberen omdat een groei speurt nu en dan een oorzaak was. De andere dingen waren eigenlijk niet echt methodes Overdag slaapt hij ook steeds minder. Vanaf dat hij een maand of 3 was zit hij op een schema van 7.00 opstaan 14.00-17.00 slapen 21.00 naar bed. Misschien dat hij een stuk minder slaap nodig heeft dan ik denk. Toen ik zijn middag dut weghaalde sliep hij savonds net zo slecht.
Het kan dat er een wisselwerking Is ontstaan tussen jullie waardoor jij al gespannen bent als je hem naar bed brengt, logisch op zich hoor, en dat hij daardoor juist uit zijn plaat gaat. Je kunt dat testen door iemand te vragen een avond op te passen terwijl jij weg bent, en kijken hoe het dan gaat. Als hij dan zonder al te veel problemen naar bed gaat weet je in elk geval dat er niet echt iets ergs aan de hand Is. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat hij hier niet onder lijdt of dat hij je probeert te manipuleren, daar geloof ik niet zo in. Ik vrees alleen wel dat er in dat geval maar 1 ding op zit: laten huilen hoe akelig dat ook is.
Ja hij ligt inderdaad nog in zijn ledikantje. Wij hebben wel een peuterbed. Maar die staat in de kinderkamer en past ook niet bij ons op de kamer. Als ik hem overzet dan is dat gelijk hun start voor samen slapen. Zou dat al kunnen 20 maanden bij net geen 3 op de kamer zetten?
Gespannen ben ik niet meer. In het begin vond ik het best irritant maar inmiddels heb ik mij er een beetje aan over gegeven. Om die reden laat ik zijn vader hem niet in bed leggen, want die heeft daar veel meer moeite mee. Een netwerk hebben wij helaas niet echt. Ik ga nu de dutjes overdag een paar dagen achter elkaar schrappen. De oudste is er zo ongeveer klaar mee. En het blijft het rustigste als ik ze beiden in dezelfde structuur mee sleur. Alleen nog even de vraag of ik ze dan ook gelijk bij elkaar zet.
Oudste lag voor zijn 2e verjaardag in een peuterbed omdat zusje dan in het ledikantje kon. Dat ging goed. Hier een tijd ongelijk naar bed gebracht omdat ze elkaar wakker hielden of de oudste op ons bed
Heeft de stickermethode met 20 maanden al nut? Bijv. 2 stickers op rij is cadeautje, week later 3 stickers. Schoonzus deed zoiets met knikkers aan het einde van de week telden ze de knikkers samen en dat bepaalde de grootte van t cadeautje (was wel voor snachts droog blijven). Kindje van een collega heb ik rozenkwarts en bergkristal gegeven, dr vriend was niet van t heupelpeupel vliegerdevlieg, en zij was inmiddels zo oververmoeid dat ze alles wilde proberen wat geen medicatie was, dus netjes als cadeautje ala decoratie mandje gegeven, die heeft ze in de kamer gezet en t kind sliep zowaar als een bom en nooit meer problemen gehad. Geloof dat ze t m nog steeds niet verteld heeft Vriend van ons heeft een kindje van 5 jaar die niet op zolder durft te slapen omdat in de hoek een enge man staat. Hij slaapt overal maar niet daar. Probeer je t maanden later weer, dan geheid weer t zelfde: 'staat een enge man in de hoek'. Ga dr maar aanstaan als ouder zijnde...kan wel zeggen dat het niet zo is, maar als de omschrijving over maanden heen hetzelfde is dan gaan je nekharen overeind staan denk ik.
Ja raar is dat. Ik ben zelf normaal nuchter. Maar bij onze jongste hebben we gehad dat hij bepaalde ruimtes niet konden betreden zonder dat hij in paniek raakte. Stap je de ruimte uit is hij gelijk weer rustig. Eenzelfde angst toon had hij dus ook ineens in onze kamer. Ik wilde hem vanmiddag oplaten omdat ik dacht dat hij dan vanavond wel zou slapen. Dus ik zet hem in de box, ga even de kinderkamer dreumes klaar maken. Kom ik een paar minuten later beneden slaapt hij als een roos. Ligt nu al uren diep in coma. Ik zit op de computer, zet koffie, hoest nu en dan ed. Boven word hij al wakker als ik op mijn tenen de ruimte in sluip.
Hier precies hetzelfde dreumes is 16 maanden helaas is hier het enige wat werkt in slaap laten vallen bij mij, dan heel voorzichtig afrollen, begint ze te snikken, hand op buikje leggen en zeggen mama is hier, soms beetje streng nee nu gaan slapen mama is hier en dan slaapt ze de gehele nacht. Ik kan zelfs weglopen na 15 minuten voor thee op de bank heb wel een bedrand voor een volwassenbed zodat ze er niet uit kan rollen Overdag werkt dit niet want ik heb er nog een lopen. Hier diverse ziektes, waterpokken, oorontsteking etc. achter elkaar gehad en denk dat het daar van komt. Tevens is in die periode eenmaal de babyfoon uitgevallen (niet in het stopcontact gedaan) waardoor ik haar misschien pas laat hoorde. Of het is verlatingsangst ik weet het niet maar op deze manier kom ik ook nog een beetje aan nachtrust toe. Hier is het trouwens ook bij de opvang zo kaar daar heeft ze nooit goed geslapen.