ik geef bv aan ons derde kind en ik doe dit ‘s nachts vaak liggend(hij ligt dan ietwat zijwaarts op mij, ik leg aan de borstzijde een kussen naast mij waar mijn arm op rust waar hij met rugzijde op ligt en zijn gezicht naar mijn borst gedraaid). Hierna vallen we vaak even in slaap en na half uur tot uur leg ik hem over in zijn bedje. Omdat het steeds vrij warm was heeft hij genoeg aan een lakentje dat ik slechts tot zijn middel over ons heen leg. Aan een kant is bed leeg (man ligt even in logeerkamer), aan andere zijde zitten de spijlen van zijn wiegje tegen ons bed aan Het voelde eigenlijk steeds wel veilig maar ik twijfel nu toch wel of dat zo is. Hij zou natuurlijk met zijn gezicht in de borst verstikt kunnen raken theoretisch Meteen na voeding in zin bedje leggen werkt vaak niet, wordt dan weer wakker Wat zijn ander ervaringen hiermee?
Je moet even zoeken op de veilig slapen houdingen van MCKenna , hier heb je al een artikel: https://kiind.nl/5-keer-veilig-samen-slapen-volgens-mckenna/ Een kussen is volgens mij officieel niet veilig, maar ik weet het niet zeker (ik slaap zelf altijd zonder, dus dat is gewoon niet blijven hangen). Verder de houding deed ik altijd, ik op mijn zij, 1 arm onder mijn hoofd, 1 op mijn zij , en dan zoontje buik tegen buik ter hoogte van mijn tepel., drinken, en bij loslaten draaide hij op zijn rug en zo sliepen we samen. Hij lag altijd tussen de cosleeper en mij in. Dat is in ieder geval veilig. (als je verder dus niet rookt/drinkt/medicatie gebruikt en bv geeft)
Ik slaap sinds de geboorte van onze tweede standaard met haar op mijn borst/in mijn armen 's nachts. Overdag ligt ze in de box maar zodra ik haar in haar bedje leg is ze onrustig. En ik vind het ook wel gezellig zo. Onze oudste heeft op die manier maanden bij ons geslapen. Ik zorgde er voor dat ze niet uit bed kon vallen (kussens onder beide armen). En ik lette op onze dekens, dat deze niet over haar heen konden vallen.
Ik gaf geen borstvoeding maar heb wel veel samen geslapen. Kussen weg, dekbed laag. We lagen dan vaak zoals de foto in de link van @honkeytonk . Zoontje iets lager, op borst hoogte zeg maar. Zo zou je hem ook kunnen leggen, aanleggen terwijl je half slaapt en dan gewoon verder slaapt. Meestal lag zoontje tussen man en mij in, zodat hij nooit uit bed kon rollen.
Dank voor jullie reacties. @honkeytonk die houding heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik zou juist bang zijn dat hij dan doorrolt op zijn buik. trouwens nog even een plaatje, van hoe ik dan lig in de biological nuttiging Positie https://www.laleche.org.uk/tag/biological-nurturing/ @bozoe op zich wel fijn om te horen dat jij ook zo ongeveer slaapt. Bij onze tweede hebben we het ook gedaan, want hij was heel onrustig. Maar toch heb ik nu mijn twijfels of het wel zo veilig is.
Nou doorrollen kan zeker wel. Ik heb in het begin ook samen geslapen en hij rolde dan door op moment dat ik op mijn rug terug rolde. Nu vind ik buikslapen geen probleem maar hier gebeurde het dus wel eens.
Ik heb 1,5 jaar samen geslapen met zoontje. Ik op mijn zij, hij drinkend aan de borst, buik tegen buik. 1 arm onder mijn hoofd. En wel met kussen en gewoon deken. Niet helemaal mc kenna....maar werkte prima. Als er wat was werd ik gelijk wakker. Omdat ik borst wisselde in de nacht schoof ik mijn zoon vaak op. Dus hij lag of aan de buiten kant. Of tussen man en mij in. Hem wegleggen in co sleeper , deze hadden we wel, was gewoon geen optie.
Ik heb de eerste 12 weken, tot hij doorsliep, ook halve nachten samen geslapen. Hij wilde na de nachtvoeding perse niet in zijn eigen bedje slapen (ook al stond die praktisch naast mijn bed) en zo sliepen we samen het snelste. Hij lag tussen mij en het voedingskussen in (die ik in een lange sliert had gelegd) zelf sliep ik zonder kussen en dekbed tot mijn middel, niet bij hem in de buurt. Hij had genoeg ruimte naast mij en naast het voedingskussen. (maar vreemd genoeg werd ik altijd wakker met zijn gezicht tegen mijn gezicht aan, hij verplaatste zich altijd naar mij toe) Volgens mij lijkt me jouw houding aardig veilig, minus het kussen. Helemaal 100% veilig is samen slapen natuurlijk nooit.
Ik zou je ook het boek van MCkenna aanraden! Ik slaap ook samen met onze derde (2 weken oud ) in bed. Het veiligst is als je in de maternale houden in slaap valt en je baby op zijn rug naast je ligt. Losse dingen in bed (kussens, knuffels ed) zijn inderdaad gevaarlijk. Een dekbed is ook niet veilig ivm verstikking en warmtestuwing.
De eerste 6 weken met mn dochter samen "geslapen" (dr werd overwegend meer gehuild dan geslapen door lactose probleem veel krampaanvallen en daarnaast ook verborgen reflux). Door haar krampaanvallen was ze in staat onbedoeld te rollen dus ik had alle kussens van bed, zij sliep in een voedingskussen met verschoningshoes er overheen die in een helling was gestut bovenop t dekbed (was midden in de winter) en ik hield me met mijn lijf weer omsingeld als t ware zodat bij elke beweging ze mij zou raken. Hoe moe ik ook was, bij elke tik (handje of voetje) of kik werd ik wakker. Man lag elders, die slaapt als een blok beton dus hoe lief hij t ook bedoelde ik wilde liever niet hebben dat die twee samensliepen, dat is twee nachtjes geweest en ik had er echt geen rust van bleef toch elke keer heen en weer lopen om te zien of t goed ging. Zag hem vervolgens diep vertrokken en de kleine meid keek mij verbaasd aan. Veelal is t warmteverschil van jou naar bedje de boosdoener. Hier hielp t om een kruikje in haar bedje te gooien om een warm (niet te warm) plekkie te hebben en haar in een slaapzakje. Ben t ook maar gaan experimenteren hoe ik dr slapend over kon kiepen naar dr bed (of in elk geval weg van de minste weerstand), wij waren al door t dolle heen als t een half uur aaneengesloten stil was en bonus als die stilte slapen was. Was echt een verschrikking.