Geeft het aan, zindelijk?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Shaana, Jan 8, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

Apr 7, 2014
    886
    23
    18
    Hallo allemaal,

Mijn dochtertje geeft al sinds een paar weken aan misschien wel op de grote mensen wc te willen plassen!
    Als mijn man of ik naar het toilet gaan, roept ze het al! Maar ook als ze zelf een plasje wilt doen, doet ze af en toe haar broekje omlaag.
    Gisteravond had ze een grote boodschapje gedaan en zegt in ene, mama schone luier. Ik dacht het zal wel loos alarm zijn. Maar nee hoor!

Ik twijfel nu heel erg hoe ik dit het beste kan aanpakken. De meningen in mijn omgeving zijn heel erg verdeel.
    De ene zegt niet nodig om een po aan te schaffen maar gelijk op de grote wc, de ander zegt juist wel.
    Als ik het dan al op de grote wc wil proberen met haar, bestaat er dan zoiets als een wc-pot-verkleiner...?

Graag wil ik weten wat jullie ervaringen zijn? Hebben jullie tips?
    Maar ook hoe jullie bijvoorbeeld het bedje opmaken, om het doorlekken te voorkomen.
    Ik heb ook nog niet eerder luierbroekjes gebruikt, hoe zit dat?
    Een hoop vragen, sorry daarvoor.
    Maar dit is een hele nieuwe fase die aanbreekt en volledig onbekend terrein voor ons!

Dank jullie wel.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier gingen ze meteen op de wc met een krukje en een wc-brilverkleiner (van de Hema). In bed een luierbroekje. Na een paar keer succes op de wc hebben we de luier helemaal uitgelaten overdag, toen waren ze allebei snel zindelijk (oudste 3 dagen af en toe een ongelukje, jongste geen ongelukjes).

3. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,780
    7,367
    113
    Om het voor mezelf makkelijk te maken zette ik wel een potje neer, de eerste weken. Anders moest ik constant meelopen naar het toilet, op het potje gingen ze meteen zelf. Al snel konden ze ook zelf wel op het toilet klimmen, eventueel met krukje, dus daarna altijd op het toilet i.p.v. het potje.
    Ik zou de luier 's nachts en tijdens middagdutje als ze dat nog niet omdoen. Want een kindje wat overdag zindelijk is hoeft dat 's nachts nog niet te zijn. Heel vaak niet zelfs volgens mij. Dat duurt soms veel langer.
    Er bestaan wc bril verkleiners, wij hebben ze nooit gebruikt, ze houden zich gewoon goed vast aan de wcbril, dat gaat goed. Alleen als we ergens anders zijn moet ik mee van zoon 'jij moet me vasthouden op de c (wc dus ;) ) anders val ik in pot' :D
    Wat ik trouwens wel altijd deed is direct de luier echt af. Als het na een dag of 3 nog steeds alleen maar natte onderbroeken was, dan stopte ik, en twee maanden later weer proberen. Maar geen luierbroekjes o.i.d., maar echt meteen helemaal af als ze wakker waren.
    Succes!

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier eigenlijk precies hetzelfde. Potje heeft ie nooit op gezeten. Als ze wil zou ik haar dus gelijk op de wc zetten, scheelt je weer een stapje straks.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Hier wel een pot, maar dat komt omdat ik zoon al veeel langer op de pot zet.
    Wc doet hij ook wel met verkleiner, gewoon op de wc doet hij niet.
    Er zijn twee opties. Eerst rustig aan de pot/wc laten wennen en op vaste momenten en als ze erom vraagt op de wc zetten. Zorg voor sucxesmomenten en maak er iets leuks van. Boekje lezen bijv, zodat ze ontspant. Leer dat de wc ook een optie is ipv de luier.
    Of je doet de luier af en laat hem af. Laat haar in de blote billen lopen en blijf bij ongelukjes consequent daarna op de pot zetten. Zal een tijd doorzetten zijn.

Sommige kinderen hebben optie twee snel door.

Vanwege haar leeftijd zou ik voor optie 1 kiezen. Ze is nog jong en je wilt haar niet te veel afschrikken. Het boek zindelijkheid is kinderspel geeft hier een mooie uitleg over hoe je het aan kunt pakken.
    Ik vind zo opeens de luier uit doen altijd zo abrupt. Een kind heeft twee (soms zelfs 3) jaar lang geleerd dat het in de luier moet plassen en poepen en van t een op andere moment moet het anders. Zal niet voor alle kindjes direct te begrijpen zijn.

6. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Als ze toch al aangeeft op de wc te willen zou ik voor nu geen potje aanschaffen. Gelijk aanleren op de wc is net zo makkelijk. Bij bijvoorbeeld de Ikea hebben ze fijne wc-bril-verkleiners.

In bed zou ik haar gewoon nog een luier/luierbroekje aandoen. Dat je kind overdag zindelijk is wil niet zeggen dat ze dat ook gelijk voor 's nachts is.

7. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    In bed hou je de luier aan tot ze zelf een paar dagen na elkaar droog is. Overdag zindelijk zijn heeft namelijk niets te maken met 's nachts. Het eerste kan je enigzins oefenen, het tweede kan je absoluut niet trainen.

Wij hadden wel een potje. Stond dan in de woonkamer, zodat ze er sneller zelf naartoe kon tijdens het spelen. Voor zo'n kleintje moet je er toch altijd nog bij zijn om op de wc te gaan, zelfs met een verkleiner, en dat betekent soms kostbare seconden die je verliest. Beter voor het zelfvertrouwen als ze het zelf tijdig kan doen, dan wanneer ze jouw hulp steeds nodig heeft en dan misschien soms te laat is. Vond ik

Fristi2012 likes this.
  8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,328
    10,294
    113
    Hier weinig gedaan met het potje, wou liever op de wc. Hebben geen verkleiner gebruikt. Krukje voor de wc.

9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

Jun 10, 2015
    13,646
    5,686
    113
    Wij hebben een wc verkleiner en een potje. Ze gaat liever naar het toilet wat ik ook makkelijker vind. Scheelt schoonmaken enzo :p

Share This Page