Omdat mijn kleine man onrustig slaapt leg ik hem ingebakerd in zijn bedje. Dit werkt gelukkig erg goed maar sinds vandaag heb ik een zijligkussen in huis voor zijn voorkeurshouding. Nou is mijn vraag, wie weet of je baby's ingebakerd in zo'n kussen mag leggen?
Lijkt me niet dat je een zijliggingskussen mag gebruiken in combi met inbakeren. Maar heeft de fysio (of wie je het zijslaapkussen heeft aangeraden) niet verteld of jullie het wel of niet konden gebruiken gezien de kleine word gebakerd? Stel dat de kleine (ontdanks het kussen toch) op de buik rolt, kan het totaal niks omdat het ingebakerd ligt. Normaal doen ze dan mede met de kracht uit de armpjes hun hoofdje opzij, maar ingebakerd gaat hem dat niet lukken. Dus lijkt mij niet dat dit erg veilig is. Ik zou dus kiezen of voor inbakeren, of voor het zijliggingskussen.
Ik heb de zijligkussen zelf aangeschaft omdat ik de kleine niet op andere manieren van zijn voorkeurshouding af krijg. Ik ga morgen het CB bellen of zij het weten maar denk dat zij ook gaan adviseren om het niet te doen.
We hebben laatst al geprobeerd om het inbakeren af te bouwen maar dit was geen succes. Hij was om het uur wakker. Ik denk dat ik hem overdag in de zijligkussen ga leggen en 's nachts ga inbakeren. Kijken of dat helpt. Bedankt voor het meedenken Hanneke
Dat zou je kunnen proberen idd. En aan de andere kant, misschien slaapt hij juist ook op zn zij wel beter en rustiger dan op zn rug, dat je hem niet in hoeft te bakeren als hij op zijn zij slaapt. Verder weet ik het ook niet. Maar weet wel dat ik een ingebakerd kindje nooit op zn zij zou leggen. En ik ben een heel makkelijke wat slapen betreft want hier slapen ze al vanaf de geboorte op de zij of op de buik ! Maar dit lijkt me een erg enge combi.
Tja ik heb er eerlijk gezegd ook geen goed gevoel bij dus doe het dan ook niet. Op de buik laten slapen zou ik persoonlijk ook niet doen.
Daarom zeg ik al, kwa slapen zijn wij erg gemakkelijk verder. En tja, onze oudste dochter bijv was steeds wakker toen ze de eerste 2 dagen op haar rugje lag, toen op haar buikje gelegd vanaf dat ze 2-3 dagen oud was, en er was niks meer aan de hand, mevrouw sliep prima, niet meer steeds wakker, geen gemormel, een heerlijk slapend kindje. Dus haast niet slapen op de rug, of prinsesheerlijk slapen op de buik, wij hadden snel gekozen !
Ons zoontje had ook een voorkeurshouding. Je zou het bedje om kunnen draaien. Van de andere kant benaderen.
inbakeren houd helaas ook de voorkeurshouding in stand (ervaring helaas) dus mijn advies, zo snel mogelijk inbakeren afbouwen en andere slaaphoudingen aanbieden. Mss al t middagslaapje in het zijligkussen doen zonder bakerzak. Als hij de druk/ veiligheid mist kun je een grote handdoek in een reep vouwen en die aan 1 kant onder de matras stoppen heel strak over de heupjes leggen en de andere kant onder de matras stoppen. Zo voelt t kindje wel de druk en veiligheid maar kan t als nodig is wel draaien. Heb echt 100 dingen geprobeerd en tips van de fysio gehad. T 1 werkte t ander niet. Zo is ieder kindje verschillend
lentebloempje: Wij hebben het bed al omgedraaid maar hij blijft zijn hoofd naar de muur toe draaien. In Love: Strak leggen met een handoek is wel een goed idee. Zou dat ook werken met een zijligkussen? Volgens mij ligt hij al aardig 'vast' in die kussen. Ik ga iig het een en ander proberen en we kijken wel wat werkt.
Als die kleine dingen niet helpen dan zou ik op het consultatieburo vragen of de kleine fysio kan krijgen. Dat werkte bij mijn zoontje heel goed. Dan krijg je verschillende oefeningen , zodat ze meer de andere kant op gaan kijken. Je kan er beter vroeger bij zijn , want je hoort ook wel dat kindjes een helm op krijgen. Fysio is dan prettiger.
fysio hoeft niet via cb, fysio gewoon zelf een goeie zoeken en bellen. Hier slechte ervaringen met cb die zeiden dat t meeviel en kreeg een beetje een bezorgde moeder gevoel, maar goed. Dat kussen geeft aan de zijkanten wel druk maar mn dochter wurmde zich er wel uit. Door de handdoek bleef ze beter liggen. Tis t proberen waard, werkt t niet leg je m terug in de kast Wat hier wel hielp voor t stimuleren van andere kant kijken was dit: http://all4buys.com/a4b/wp-content/uploads/2009/06/Fisher-Price-Rainforest-Peek-A-Boo-Waterfall-Soother.jpg rainforest peek a boo. Door de lichtjes en bewegende beestjes was t heel interessant. Nu is ze 2,5 en t is nog elke dag aan
Niet ingebakerd in een zijligkussen leggen hoor. Het CB zal je dat ook zeker niet adviseren - ze zullen daar waarschijnlijk zeggen 'wij adviseren de rugligging'. Onze dochter heeft maanden in een zijligkussen geslapen, ze lag daarin met haar slaapzakje. Anders was het ding veel te ruim en draaide ze alsnog op haar rug doordat ze zoveel ruimte had. Een slaapzakje geeft wel een wat meer geborgen gevoel dan geen slaapzakje, waardoor je kindje wat rustiger kan slapen. Misschien daarom in een slaapzakje in het zijligkussen leggen? Oh en fysiotherapie heeft ons dochtertje al sinds ze vier weken was.. voor de voorkeurshouding. We zijn ook naar een osteopaat geweest. Een voorkeurshouding heeft ze inmiddels niet meer en haar hoofdje is voldoende bijgetrokken, maar echt, met alléén maar fysiotherapie was het nooit zo goed bijgetrokken denk ik. Dat zijligkussen was echt nodig. Overigens ook omdat dochtertje reflux heeft. Inmiddels slaapt ze zonder zijligkussen want daar ging ze uit kruipen.
Mijn zoontje had ook een erge voorkeurshouding. Hij sliep ook ingebakerd omdat hij zo onrustig was. Hij sliep alleen overdag in de zijligkussen en dan ook ingebakerd. Hij sliep overdag beneden zodat ik hem in de gaten kon houden. 's Nachts sliep hij dus gewoon en lag dan ook ingebakerd. Hij is overdag 1 keer op zijn buik gerold in de zijligkussen en dan ingebakerd. Het ging gelukkig goed, maar ik was blij dat ik er bij was. Ik zou dit dus alleen doen als je er bij bent.
Ik heb mijn kleine sinds ik de zijligkussen heb niet meer ingebakerd. Ik doe hem dan in een slaapzakje anders is het idd te breed voor hem. Hij slaapt wel onrustiger dan wanneer hij ingebakerd is maar we hebben het er voorover. Uiteindelijk zullen we het toch af moeten bouwen dus dan maar nu. Door de zijligkussen is zijn hoofdje al ietsje bijgetrokken en ik merk dat hij uit zichzelf ook de andere kant op ligt. Ik ben erg blij met die kussen want we hadden al vanalles geprobeerd.